چراغ روشن شورای شهر اصفهان و چراغ خاموش شورای شهر قم!

با پخش زنده صحن علنی، اعلام حضور و غیاب جلسات، شرح مذاکرات و جزئیات مصوبات، سفرهای خارجی و ... شفافیت در شورای شهر اصفهان به مرحله اجرا رسید. با این تفاصیل آنچه که شورای شهر قم در این زمینه انجام داده کیلومترها با مفهوم آن‌چه که شفافیت نامیده می‌شود فاصله دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، طرح شفافیت آرای اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان با چندین بند به مرحله اجرا رسید.

در همین خصوص سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار داشت: "با توجه به تصویب طرح شفافیت در دی ماه ۱۴۰۰ و مشخص شدن تکالیف شهرداری و شورای شهر در ۴ فصل و ۲۵ بند، نیاز بود مواردی در مدت زمان مشخص شده هماهنگ شود."

علی صالحی با اشاره به این که تنها یک فصل از فصول مطرح شده تکالیف شورای شهر است و دیگر فصول مربوط به شهرداری می‌شود، توضیح داد: "در این فصل تکالیفی برای شورا مطرح بود که از جمله آن این بود که پخش زنده صحن علنی، اعلام حضور و غیاب جلسات، شرح مذاکرات و جزئیات مصوبات در اختیار مردم قرار گیرد و بخش دیگر مربوط به موضوع اعلام شفاف آرا بود."

وی با بیان این که سعی کردیم در این طرح تمام ابعاد موضوع مانند به‌ کارگیری بستگان، سفرهای خارجی، منع مداخلات، رانت‌های مختلف و شفافیت آرا را در نظر داشته باشیم، خاطرنشان کرد: "اما اولویت این بود که شفافیت به کارآمدی و بهبود عملکرد در مدیریت شهری کمک کند نه این که به آن به‌عنوان کار تبلیغاتی نگاه کنیم، آن را به امورات سطحی گره بزنیم و در بررسی و اعلام آن تعجیل کنیم."

شفافیت نهادهای انتخابی و حتی انتصابی در همه ابعاد یکی از مطالباتی است که به کرات از سوی فعالان رسانه‌ای و سایر اقشار مردمی مطرح شده است؛ تا جایی که جریان اصولگرایی با پیش کشیدن این موضوع سعی بر این داشت تا گفتمان جدیدی را به شعارهای خود اضافه کند.

با این حال این مطالبه در بسیاری از موارد در حد شعار باقی مانده و پاسخ درخوری از سوی اصولگرایان به لزوم شفافیت نهادهای انتخابی و یا انتصابی داده نمی‌شود. در قم نیز اگرچه نمایندگان این استان از پیشگامان طرح شفافیت در مجلس شورای اسلامی هستند با این این حال در سایر سطوح کمتر شاهد پاسخ به چنین مطالبات و یا دغدغه‌هایی هستیم.

از جمله کارنامه شورای شهر قم در موضوع شفافیت، نشان می‌دهد که این شورا دست کم به صورت سیستماتیک و منسجم، اقدام قابل توجهی در این زمینه انجام نداده است. البته برگزاری جلسات شورای شهر به صورت پخش زنده از طریق فضای مجازی یک اقدام قابل تحسین است اما این موضوع کیلومترها با مفهوم آن‌چه که شفافیت نامیده می‌شود فاصله دارد.

وقتی صحبت از شفافیت عملکرد اعضای شورای شهر می‌شود؛ منظور این است که ریزجزییات اقدامات سیزده عضو شورای اسلامی شهر قم در طول چهارسال زمامداری بر مدیریت شهر قم، نظیر مجموع زمان حضور و فعالیت آنان در کمیسیون‌های تخصصی و این‌که حضور و فعالیت تا چه اندازه موثر بوده است؛ برای همگان مشخص شود.

جاماندگی شورای شهر قم در شفافیت در حالی است که این اصل یکی از شعارهای مهم برخی از اعضای محترم ششمین شورای شهر قم بوده است و قینا در سایه نقد و تکثر آرا است که جامعه پویا رقم می‌خورد و ضروری است که اعضای شورای شهر که با شعار «تحول» بر مسند اداره امور شهر قم نشسته‌اند با اعتماد متقابل به صاحب نظران، آنها را جزییات غیر گزینشی تصمیمات خود قرار دهند.

افزون بر این میزان شفافیت گام مهمی در برچیدن ساز و کارهای فسادزا مدیریت شهری است و این امر می‌تواند در اعتماد مجدد و  آگاهانه مردم به اعضای فعلی شورای در دوره بعدی، سهم بسزایی ایفا کند.


انتهای پیام/


منبع:قم نا
http://qomefarda.ir/32897
اخبار مرتبط

نظرات شما