نقاط حادثه‌خیز و مشکلات زیرساختی معضل بزرگ توسعه شهر دستجرد قم است

شهردار دستجرد قم گفت: ناایمن بودن مسیر دسترسی و نقاط پرتعداد حادثه خیز و تصادفات رانندگی در کنار مشکلات زیرساختی از موانع اصلی توسعه شهر دستجرد و بخش خلجستان قم است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حسین طالعی روز شنبه در جلسه ای پیرامون بررسی مسائل و مشکلات شهر دستجرد که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم در سالن جلسات بخشداری خلجستان برگزار شد، اضافه کرد: هم اکنون سه نقطه حادثه خیز با آمار تلفات قابل توجه، مشکلات زیادی برای مردم و گردشگران به وجود آورده است.

وی با اشاره به تصویب بازبینی طرح جامع شهری، عنوان کرد: این طرح در دوران استاندار کنونی قم نهایی شده و برای بهبود خدمات رسانی به مردم و گردشگران باید با بازبینی برخی مباحث و الحاق اراضی جدید امکان بهتری برای توسعه شهری ایجاد شود.

طالعی با اشاره به ضرورت رهاسازی برخی اراضی رها شده تحت مالکیت بنیاد مسکن استان قم گفت: شهرداری دستجرد برای تعیین تکلیف این اراضی نهایت آمادگی را دارد.

وی با اشاره به ضرورت انتقال آب برای حل مشکل کم آبی به ویژه در فصل گرم سال، تصریح کرد: کمبود آب مشکلات زیادی برای زندگی شهری مردم دستجرد بوجود آورده است.

طالعی با اشاره به مشکلات زیرساختی مجتمع گردشگری دشت بهشت، گفت: با وجود اینکه ۱۵ سال از کلنگ زنی این طرح گردشگری گذشته اما هنوز زیرساخت های اساسی آن مانند آب، گاز و مسیر دسترسی به درستی به انجام نرسیده و خدمات مورد انتظار انجام نمی گیرد.

شهردار شهر دستجرد قم همچنین مشکلات ایمنی و کمبود تجیهزات آتشنشانی را از دیگر مشکلات و کمبودهای اساسی شهر دستجرد قم ارزیابی کرد.

دستجرد ظرفیت ارتقاء به شهرستان را دارد

بخشدار خلجستان نیز در ادامه عنوان کرد: در بخش ۴۲۶ هکتاری خلجستان ۶ هزار و ۷۰۰ نفر سکونت دارند که با احتساب اتباع تعداد ساکنین این بخش افزون بر ۸ هزار نفر می شود؛ ۴ هزار نفر از مردم این بخش ساکن روستاها هستند.

حسن بافرانی افزود: در بخش خلجستان قم در مجموعه ۱۲۶ کیلومتر راه آسفالته روستایی و ۷۵ کیلومتر راه آسفالت شهری وجود دارد. در این بخش یکهزار و ۲۱۵ مسکن روستایی، ۷۰۵ مسکن شهری، ۱۱ مدرسه دولتی، یک مدرسه غیرانتفاعی و ۷۵۳ دانش آموز ثبت شده که ۵۳ درصد از دانش آموزان را دختران تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه نرخ باسوادی بخش خلجستان ۹۰ درصد ارزیابی می شود، یادآور شد: هم اکنون دو کتابخانه، یک مرکز جامع بهداشت و ۷ مرکز بهداشت روستایی در این بخش دایر می باشد.

بافرانی با اشاره به سکونت شناور ۲۵ هزار نفر در بخش خلجستان ادامه داد: در این بخش یکهزار و ۷۰۰ هکتار کشت دیمی گندم و جو به همراه یکهزار و ۹۰۰ هکتار کشت باغی شامل بادام، قیسی، گیلاس و ۴۵ واحد مرغداری با بیش از ۷۵۹ هزار قطعه جوجه وجود دارد.

بخشدار بخش خلجستان ادامه داد:دهکده سلامت صبا و دشت بهشت دو مرکز عمده گردشگری این منطقه است که بهره برداری کامل از دشت بهشت بخاطر راه ایمنی و زیرساخت گاز هنوز به سرانجام نرسیده است.

وی یادآورشد:مسیر دسترسی خلجستان به دلیل تردد بالای خودرهای سواری و وجود مراکز گردشگری بسیار ناایمن و خطرآفرین است. 

بافرانی ابراز داشت: مسیر دسترسی سه راهی سبزعلی نیز هم اکنون به یکی از مسیرهای دسترسی خطرآفرین منطقه تبدیل شده است و نیازمند بهسازی است.

وی با اشاره به مشکل کمبود برق در بخش خلجستان گفت: به دلیل مشکل فشار برق به خصوص در فصل تابستان با مشکل خاموشی چاه های آب می شویم.

بخشدار بخش خلجستان شهر دستجر قم بیان کرد: تقاضا برای سرمایه گذاری در این بخش زیاد است اما هم اکنون زمین برای واگذاری برای این افراد وجود ندارد.

وی با اشاره به ضرورت الحاق چهار روستای عیسی آباد، گیو، طینوج، منصورآباد به بخش خلجستان، تصریح کرد: مردم این چهار روستا نسبت به الحاق به بافت شهری موافق هستند که در صورت الحاق آنها امکان تبدیل بخش خلجستان و شهر دستجرد به شهرستان در تقسیمات کشوری فراهم است و الحاق این روستاها به دلیل آماده بودن زیرساخت آسفالت و راه دسترسی و فاصله اندک به بافت شهری هزینه ای برای مجموعه مدیریت استان ندارد.

بخشدار بخش خلجستان شهر دستجرد قم با تاکید بر اهمیت ارتقای بخش خلجستان به شهرستان در تقسیمات کشوری، اظهار داشت: مسوولان دو بخش سلفچگان و خلجستان هر دو نسبت به الحاق به یک دیگر برای تبدیل شدن به شهرستان آمادگی کامل دارند.

وی ابراز داشت: در برخی از روستاهای بخش مانند روستای گیو و وشاره، چریک آغاج، بشدت با مشکل آلودگی آب و کمبود منابع برای تجیهز چاه های موجود روبه رو هستیم.

نقاط حادثه‌خیز و مشکلات زیرساختی معضل بزرگ توسعه شهر دستجرد قم است

آب و فاضلاب دو مشکل عمده شهر دستجرد

رییس شورای شهر دستجرد قم نیز در ادامه عنوان کرد: مسیر دسترسی به شهر دستجرد دارای ۴ نقطه حادثه خیز است که طی سالهای اخیر تلفات قابل توجهی به بار آورده است و باید این نقاط بهسازی و اصلاح شود.

حجت بوالحسنی اظهار داشت: با وجود اینکه حدود ۳۰ سال از واگذاری اراضی ناحیه صنعتی شهر دستجرد گذشته اما هنوز واحدی در آنها احداث نشده است و لازم است نسبت به تعیین تکلیف آنها اقدامات لازم صورت بگیرد.

وی با اشاره به جمعیت روزافزون اتباع در شهر دستجرد خاطرنشان کرد: مجموعه مدیریت استان باید تدبیری اساسی نسبت به وضعیت این افراد از نظر اشتغال، سکونت و سایر مباحث در شهرهای اقماری داشته باشد.

وی رها شدن فاضلاب در سطح شهر را از دیگر معضلات دستجرد دانست و تصریح کرد: در صورتی که مشکل فاضلاب در سطح شهر حل شود امکان استفاده از پساب در مصارف کشاورزی و صنعتی نیز فراهم می شود.

بوالحسنی با اشاره به مشکل کمبود آب در بخش خلجستان و شهر دستجرد، تصریح کرد: طرح انتقال آب به این بخش از سال ۸۳ روی زمین مانده و هر سال بر حجم مشکلات این بخش افزوده شده است.

جزیره ای عمل کردن مانع توسعه گردشگری در شهر دستجرد شده است

امام جمعه شهر دستجرد نیز در بخشی از این جلسه، بیان کرد: بخش خلجستان در سیاست گذاری های کلان استان بعنوان یک منطقه گردشگری تعریف شده اما هم اکنون به دلیل عدم هماهنگی و عملکرد جزیره ای دستگاه های استانی، تعداد مجوزهای گردشگری صادر شده بسیار ناچیز است.

حجت الاسلام محمدیزدی با اشاره به نقش صنعت گردشگری در افزایش ظرفیت اشتغال در شهرهای اقماری و بخش های تابعه قم، گفت: به دلیل عملکرد جزیره ای دستگاه های استانی و عدم توجه به نیازهای واقعی شهرهای کوچک سرمایه گذاران در ایجاد مناطق گردشگری در این قبیل از شهرها ناامید شده اند.

وی مشکلات واگذاری زمین در روستاهای بخش خلجستان را مورد اشاره قرار داد و گفت: مردم روستاهایی مانند وشاره و طینوج هم اکنون برای واگذاری زمین برای احداث زمین مطالبات زیادی از مسوولان استانی دارند.

نقاط حادثه‌خیز و مشکلات زیرساختی معضل بزرگ توسعه شهر دستجرد قم است

اختصاص ۹ میلیارد تومان برای رفع نقاط حادثه خیز شهر دستجرد

معاون راهداری و حمل ونقل جاده ای استان قم نیز در ادامه با اشاره به مشکلات سه راهی باغیک و تقاطع تفرش گفت: طراحی سازه بتنی این سه راهی در حال انجام و تا یک ماه آینده مناقصه آن انجام می شود.

سیدمحمدرضا موسوی گفت: تعریض راه دسترسی سه راهی باغیک تا دستجرد نیز در دست مطالعات کارشناسی است و برای اجرای آن باید از اعتبارات استانی استفاده شود.

وی ادامه داد: اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای قم در فاز نخست در بهسازی مسیر دسترسی شهر دستجرد تعریض آب راه ها و رفع نقاط حادثه خیز را در دستور کار خود قرار می دهد.

موسوی با اشاره به برنامه استان جهت رفع نقاط حادثه خیز شهر دستجرد ابراز داشت: به تازگی ۹ میلیارد تومان جهت اصلاح این نقاط در شهر دستجرد در نظر گرفته شده است.

نقاط حادثه‌خیز و مشکلات زیرساختی معضل بزرگ توسعه شهر دستجرد قم است

کمبود مراکز درمانی معضل قدیمی شهر دستجرد

رییس مرکز شهرستان قم نیز بیان کرد: مشکل مرکز بهداشت شهر دستجرد یک مشکل و معضل قدیمی در این شهر اقماری استان قم است.

بهاره زارع ادامه داد: مرکز بهداشت شهر دستجرد بصورت روزانه بیش از توان واقعی خود و تا ساعات پایانی شب مشغول خدمات رسانی است اما برای حل کمبود مراکز درمانی این منطقه باید از توان بخش خصوصی و خیرین جهت افزایش مراکز درمانی استفاده شود.

مدیرکل بنیاد مسکن قم نیز با اشاره به تعیین تکلیف اراضی داخل شهر دستجرد ابراز داشت: مساحت این قبیل از زمین ها در شهر دستجرد اندک است و طبق تعریف کاربری های مورد نیاز بتدریج کادرسازی می شود.

داریوش بلدی بیان کرد: بنیاد مسکن طی سالهای اخیر ۴۰ واحد مسکونی در شهر دستجرد احداث و در اختیار متقاضیان قرار داده و علاوه بر این احداث مسجد در ۵ شهر کوچک را پی ریزی نموده است.

بخش خلجستان با وسعت یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر ۱۰ هزار تن در شرایط عادی و ۵۰ هزار تن در فصول خاص، به مرکزیت شهر دستجرد یکی از بخش‌های پنج گانه قم است که با مرکز استان حدود ۷۵ کیلومتر فاصله دارد. این بخش دارای ۲ دهستان دستجرد و قاهان و ۵۲ روستا است.

بخش خلجستان دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است و به لحاظ داشتن محیط زیستی سرشار از لطافت و زیبایی و گردشگاه‌های طبیعی و بکر، منطقه‌ای ممتاز برای گردشگری به حساب می‌آید.




انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/33480
اخبار مرتبط

نظرات شما