نگاهی به یکی از کمبودهای اساسی شهر قم؛

پارکینگ؛ آرزوی تحقق‌نیافته شهر کریمه اهل‌بیت/آیا نهضت ساخت پارکینگ به سرانجام می‌رسد؟

ایجاد دسترسی‌ها و پارکینگ در شهر قم امروز تبدیل به یک مطالبه عمومی شده به‌طوری‌که مدیران شهری و در رأس آن شهردار قم را نیز به تکاپو انداخته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  فرقی نمی‌کند کجای شهر قم می‌خواهید بروید، اگر قصد استفاده از وسائل حمل‌ونقل عمومی را داشته باشید خیالتان راحت است، اما گر قصد دارید با خودرو خودتان بروید قطعاً یک نگرانی اساسی دارید خصوصاً اگر در ساعت اوج شلوغی شهر باشد که کار سخت‌تر می‌شود، بله درست حدس زدید نبود پارکینگ در شهر قم به یک چالش اساسی تبدیل شده است.
شهروندان قمی تقریباً در تمامی خیابان‌های اصلی شهر با کمبود یا بهتر بگوییم با نبود پارکینگ دسته پنجه نرم می‌کنند، خیابان‌هایی مانند 19 دی، بلوار امین، زنبیل آباد، 45 متری عمار یاسر، توحید، خیابان آذر، خیابان انقلاب، شاه ابراهیم، خیابان لواسانی و... از جمله خیابان‌های پرتردد شهر هستند که در بیشتر ساعات روز جایی برای پارک ماشین در آن‌ها وجود ندارد.
 
فیلم| گلایه شهروندان از نبود پارکینگ خیابان بلوار امین قم - زمستان 1400

کمبودی که همه آن را قبول دارند
در این میان اعضای شورای اسلامی شهر قم همه بر این مهم صحه می‌گذارند که در زمینه پارکینگ کم‌کاری صورت‌گرفته و باید در برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته این کمبود جبران شود.
ضعف شهرداری قم در ساخت پارکینگ مشهود است


در همین زمینه حسین اسلامی  در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار داشت: ردیفی در درآمدهای بودجه وجود دارد که موسوم به حذف پارکینگ است؛ بدین معنا که در مواردی بنا به دلائل فیزیکی مانند قرارگرفتن ساختمان در معابری که امکان ورود خودرو ندارد و یا به لحاظ قرارگرفتن درخت قدیمی، امکان تأمین پارکینگ نیست و یا اینکه به لحاظ قرارگرفتن ساختمان در تقاطع‌هایی که ورود و خروج خودرو به پارکینگ ساختمان حادثه‌ساز است و ... از مالکین چنین ساختمان‌هایی بابت عدم تأمین پارکینگ مبالغی اخذ می‌گردد؛ شهرداری مکلف است که از محل این درآمد و در جهت جبران حذف پارکینگ‌های پیش‌گفته، مبادرت به احداث پارکینگ عمومی کند.
وی در ادامه می‌افزاید: حل معضل پارکینگ از اولویت‌های دوره ششم شورای اسلامی شهر قم است که به‌صورت جدی دنبال خواهد شد.

عقب‌ماندگی‌ها مربوط به ده سال اخیر نیست

روح‌الله امراللهی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم نیز در گفتگو با خبرنگار ما دلایل دیگری از جمله گرانی را مانع کار می‌داند.
وی در این باره اظهار داشت: مسئله کمبود پارکینگ در هسته مرکزی شهر مربوط به یک دهه اخیر نیست، اظهار داشت: یکی از مجموعه‌های پیش‌بینی‌شده برای موضوع پارکینگ پروژه شهید کاظمی بود که به نتیجه دلخواه نرسیده است.
امراللهی افزود: دلیل اول افزایش قیمت  املاک بوده که رشد خیلی چشمگیری داشته و دلیل دوم هم بحث تملک زمین در هسته مرکزی شهر است که به دلیل مجموعه تغییرات قیمتی و ساخت‌وسازها سخت‌تر شده است.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم با اشاره به طرح‌هایی که در دوره ریاست آقای سقاییان نژاد در شهرداری قم در حال انجام است، گفت: در پروژه عمار یاسر اولویت شهرداری معطوف به تملکات شد به همین دلیل در پروژه شهیدان برقعی، پارکینگ از اولویت اول به اولویت دوم تبدیل شد؛ موضوع موردبحث پس و مطالبه شورای شهر از آقای سقاییان نژاد در بحث تأمین پارکینگ هسته مرکزی شهر، بازنگری طرح جامع عمار یاسر و ایجاد پارکینگی در خارج از محدوده طرح ترافیک است.
ایجاد پارکینگ همراه با مراکز تجاری یا همان گول زدن خودمان!

به سراغ رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم رفتیم که اسلامی رئیس شورای اسلامی شهر قم امید زیادی به برنامه‌های وی در ایجاد پارکینگ دارد.
سید محمدحسین دهناد رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: معمولاً سرمایه‌گذاران تمایل دارند در فضاهایی که با کاربری تجاری تعریف شده‌اند و از نظر اقتصادی دارای سوددهی بیشتر هستند را جهت سرمایه‌گذاری انتخاب کرده و تمایل به ساخت پارکینگ کنند که در بعضی مواقع همین موضوع باعث ایجاد نقض غرض می‌شود.

وی گفت: از طرفی می‌خواهیم بابت کمبود فضای پارک خودرو در یک محدوده پارکینگ ایجاد کنیم منتهی از طرفی دیگر یک سری کاربری‌های تجاری را در آن محدوده اضافه می‌کنیم بالطبع میزان جذب سفری که محدوده‌های تجاری دارند باعث ایجاد تقاضای جدید برای پارکینگ می‌شود که البته ایجاد فضای تجاری و پارکینگ جدید فقط جوابگوی نیاز مالکان این فضاها است و کمکی به حل این مشکل نمی‌کند.
دهناد بیان داشت: شورای شهر قم وظیفه دارد با سیاست‌گذاری و تعریف برخی مشوق‌ها و درنظرگرفتن حفظ استانداردها و میزان جذب سفرهای جدید، جذابیت احداث پارکینگ را افزایش دهد.
 
ببینید| دسترسی به پارکینگ، چالش اصلی شهروندان قمی

علاوه بر اعضای شورای اسلامی شهر قم به‌عنوان نمایندگان شهروندان قمی در پارلمان شهری که بر کمبود جدی پارکینگ و ضرورت برنامه‌ریزی در این زمینه تأکید دارند، سقائیان نژاد شهردار موفق قم - در همه زمینه‌ها به جر ایجاد پارکینگ – نیز بر این خواسته و مطالبه به حق شهروندان صحه می‌گذارد.
نهضت ساخت پارکینگ در شهر قم


این خواست شهردار قم را می‌توان در صحبت‌های وی در جلسه شورای مدیران شهرداری قم که به‌صورت هفتگی برگزار می‌شود، نیز یافت.
سید مرتضی سقائیان نژاد در جلسه 12 خردادماه این شورا اجرای نهضت پارکینگ سازی را از اولویت‌های اصلی پروژه‌های اجرایی شهرداری قم در سال جاری دانست و از معاونت حمل‌ونقل و ترافیک به‌عنوان متولی اجرای این طرح خواست تا بدون وقفه پیگیری‌های لازم را در خصوص مباحث مختلف ازجمله جانمایی در طرح تفصیلی، تملک، طرح و نقشه، عملیات عمرانی و سرمایه‌گذاری داشته باشد و گزارش آن را به‌صورت مستمر ارائه نماید.
شعارهایی که قطعاً مطالبه خواهیم کرد


در این میان مسعود طبیبی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم نیز بر ایجاد پارکینگ در سال جاری تأکید دارد.
وی با اشاره به دغدغه احداث پارکینگ‌های عمومی در سطح شهر اظهار داشت: دکتر سقائیان نژاد شهردار قم نسبت به ایجاد و توسعه پارکینگ‌های عمومی در سطح شهر مقدس قم، تأکید و عنایت ویژه‌ای دارد.
وی خاطرنشان کرد: باتوجه‌به جمعیت ساکن در این کلان‌شهر مذهبی و نیز حضور میلیون‌ها مسافر و زائر در مناسب‌های مختلف، به‌شدت نیاز است که نسبت به ایجاد و توسعه فضای پارکینگ در سطح شهر قم اهتمام خاصی داشته باشیم.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم ادامه داد: باتوجه‌به تأکیدات ویژه شهردار قم، امسال این قول را به شهروندان و زائرین می‌دهیم که همه تلاش خود را در راستای تحقق این امر مهم، مصروف کنیم.
وی با بیان اینکه ظرفیت فعلی شهرداری، مسائل مالی و توان معاونت فنی در احداث پارکینگ جوابگوی همه نیازها نیست، ابراز کرد: بااین‌حال، از همه توان برای رفع دغدغه‌های مردم در این باره استفاده حداکثری می‌کنیم.
ساخت پارکینگ در شهر قم به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است و قطعاً در سال آینده اجرایی‌شدن این برنامه‌ها را از معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم مطالبه خواهیم کرد.





انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/34919
اخبار مرتبط

نظرات شما