کشاورزی دانش‌بنیان عامل حفظ امنیت غذایی کشور است

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با کشاورزی دانش‌ بنیان می‌توان امنیت غذایی کشور را برای ده‌های آینده و جمعیت بیشتر حفظ کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،سید مجتبی خیام نکویی روز پنجشنبه در آیین تجلیل از ۲۴ بهره‌بردار نمونه بخش‌کشاورزی استان قم در سالن کرامت استانداری، بیان کرد: در حال حاضر میانگین میزان تولید سالانه محصولات کشاورزی در کشور ۱۲۵ میلیون تن است و ما بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی داریم که بیشتر مربوط به روغن و خوراک دام و طیور است.

وی افزود: بخش کشاورزی ایران این قابلیت را دارد که شرایط تولید محصولات کشاورزی را بهبود بخشد و برای این کار باید میزان برداشت محصول در واحد سطح را گسترش دهیم مانند کاری که کشاورزان برتر انجام می‌دهند و در هر هکتار محصول بسیار بیشتری از حد میانگین برداشت می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر در سال ۱۴۳۰ جمعیت کشور به ۱۱۰ میلیون نفر برسد به ۲۰۰ میلیون تُن غذا احتیاج خواهیم داشت تا بتوانیم امنیت غذایی را به خوبی تامین کنیم و این میزان تولید محصول با توجه به کشاورزی دانش بنیان محقق خواهد شد.

خیام نکویی گفت: کشاورزی امروز با محدودیت‌های جدی همچون کمبود منابع آبی مواجه است و اگر بخواهیم سطح تولید محصولات را افزایش دهیم، مهمترین راهبرد برای تامین غذای مورد نیاز مردم، افزایش تولید در واحد سطح است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های استان قم برای استفاده از فناوری‌های روز و کشاورزی دانش‌بنیان،‌ ادامه داد: مجوز دهکده نوآوری و فناوری در بخش کشاورزی استان قم را در صورت فراهم آمدن ظرفیت‌های مورد نیاز و فعالیت حداقل ۵۰ شرکت دانش‌بنیان استان در این بخش، صادر می‌کنیم.

وی ادامه داد:‌ در حال حاضر سطح فعالیت شرکت‌های دانش‌ بنیان در حوزه کشاورزی کمتر از پنج درصد است که این میزان باید تا پایان سال‌جاری به ۲۰ درصد برسد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به قابلیت‌های ایران برای تولید محصولات متنوع کشاورزی گفت: در ایران هشت‌هزار و ۳۰۰ گونه گیاهی داریم که ۲ هزار گونه آن را گیاهان دارویی تشکیل می‌دهد و این فرصت بزرگی برای درآمدزایی اقتصادی است.

وی بیان کرد: ۹۵ درصد زعفران دنیا با بازار ۲۰ میلیارد دلاری در ایران تولید می‌شود اما سهم کشور ما از این بازار ۵۰۰ میلیون دلار است که نیاز است با سرمایه گذاری در بخش‌های صنایع تبدیلی و غذایی و فرآوری محصول این میزان درآمد افزایش یابد.

وی ادامه داد: سالانه در ایران بیش از پنج میلیون و ۱۰۰ هزار تُن گندم تولید می‌شود اما نیاز کشور ۱۲ میلیون تُن است، بنابراین باید با استفاده از ظرفیت‌های کشاورزی دانش‌بنیان در این حوزه به خودکفایی برسیم.

خیام نکویی با تاکید بر این که باید حمایت از بخش کشاورزی را در اولویت قرار دهیم، گفت: امروز مهمترین مساله برای ما این است که سفره مردم کوچک نشود و یکی از ثمره‌های دانش بنیان شدن بخش کشاورزی همین کاهش هزینه است. 


انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/35016
اخبار مرتبط

نظرات شما