مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی در گفتگو با قم فردا مطرح کرد؛

تنها ۱۶۰ اتوبوس از ۳۰۰ دستگاه اتوبوسرانی قم فعال است

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی قم با اشاره به اینکه تعداد اتوبوس های موجود سازمان با تعداد اتوبوس های فعال متفاوت است گفت: به علت هزینه های بالا بازسازی از ۳۰۰ دستگاه اتوبوس سازمان اتوبوسرانی تنها ۱۶۰ دستگاه در خطوط فعال هستند.

​​​​علی نیک مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار داشت: تعداد اتوبوس های فعال سازمان با تعداد اتوبوس های موجود سازمان متفاوت است ، بیش از سیصد دستگاه اتوبوس در شهر قم موجود است اما حدود ۱۶۰ دستگاه از این اتوبوس ها فعال هستند.

وی بیان داشت: مشکلات عدیده مالی در سازمان اتوبوسرانی وجود داشت بخشی از خرید های سازمان  در سال ۹۷و ۹۸ و ۱۴۰۰ انجام شده بود و قم جز شهرهای برتر در خرید اتوبوس بود و تقریبا ناوگان اتوبوسرانی نوسازی شد و به عمر کمتر از دوسال رسید تعدادی اتوبوس هم که خریداری شده بود اتوبوس های مدل پایین بود و اورهال شد و تعدادی هم از قبل در سازمان وجود داشت و چون اتوبوسی در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تولید نمی شد و ما در شرایط تحریم قرار داشتیم برای اورهال اتوبوس های قدیمی اقدام شد.

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم ادامه داد: مسئله نوسازی ناوگان اتوبوسرانی قم نسبت به شهرهای دیگر پیشرفت خوبی داشت و از لحاظ داشتن تعداد اتوبوس قم جز شهرهای برتر کشور است قبل از سال ۹۸ کل سیستم توسط بخش خصوصی اداره می شد بخش خصوصی با افزایش قیمت های سرسام آور حاضر نشد با این قیمت بلیط ها ادامه کار دهد.

وی اضافه کرد: امروز غیر از سرمایه گذاری اولیه بیست درصد از هزینه های جاری توسط فروش بلیط تامین می شود مابقی هزینه ها توسط مدیریت شهری پرداخت می شود.

نیک بیان داشت: اتفاقی که رخ داده است تعداد اتوبوسی که هم اکنون دپو و آماده به کار است تعداد قابل توجهی است و سازمان اتوبوسرانی آمادگی دارد که اتوبوس ها را فعال کند امسال هم صد میلیارد تومان اوراق قرضه توسط شهرداری برای خرید اتوبوس اختصاص یافته است و در دستور کار داریم که بتوانیم تعدادی اتوبوس را به خطوط اتوبوسرانی تزریق کنیم تا کمبود اتوبوس در خطوط رفع شود.

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم در پاسخ به این سوال که چرا تعداد اتوبوس های فعال با اتوبوس های موجود متفاوت است؟ عنوان داشت: برای این مسئله دو علت وجود دارد، تعدادی از اتوبوس ها به دلیل افزایش قیمت ها هنوز نوسازی نشده سال ۹۹ قرارداد ۲۵۰ میلیون تومانی برای اورهال اتوبوس ها منعقد شد اما اکنون بیش از یک میلیارد تومان برای بازسازی هر اتوبوس در پرداخت کنیم با توجه به اینکه خرید اتوبوس در دستور کار ما نیست نوسازی اتوبوس ها را با تعامل پیش می بریم.


وی تصریح کرد: مسئله بعدی اینکه به ازای هر دستگاه اتوبوس که در شهر فعال می شود روزانه دو میلیون تومان هزینه جاری دارد که ۶۰ میلیون تومان در یک ماه می شود هزینه دو و نیم  راننده برای هر اتوبوس، هزینه های تعمیرات، لوازم یدکی، بیمه و گازوییل از هزینه های اصلی در ناوگان اتوبوسرانی برای هر اتوبوس است اما در آمد یک اتوبوس داخل شهر هر ماه کمتر از ۳۰ میلیون می باشد و در برخی از خطوط این مبلغ به ۱۰ میلیون تومان هم نمی رسد و مابقی هزینه توسط شهرداری قم تامین می شود تا مردم بتوانند حمل و نقل آسان و ارزانی داشته باشند.

نیک بیان داشت: سعی سازمان بر این است که فاصله ورود اتوبوس ها به ایستگاه ها کم شود اگر بتوانیم این فاصله را به زیر ۱۰ دقیقه برسانیم ایدال در کشور است این مسئله نیازمند کمک مالی است که هم مدیریت شهری باید کمک کند که در حال انجام است و ماهانه عدد قابل توجهی به سازمان اتوبوسرانی تزریق می کند هم نیازمند ورود دولت به مسئله حمل و نقل عمومی است زیرا شهرهای زیادی در کشور با این مشکل روبرو هستند.

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم افزود: یارانه ای که دولت به بخش اتوبوسرانی رانی می دهد یک سرمایه گذاری برای کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا ، کنترل ترافیک و کاهش ضرر و زیان زیر ساخت شهری  و بسیاری از موضوعات هزینه بر است.

نیک در پاسخ به این سوال که آیا در ایام اربعین اتوبوس به مرزها اعزام می شود گفت: این مسئله در دستور کار قرار دارد و فعلا تصمیمی گرفته نشده، اگر بتوانیم بدون خارج کردن اتوبوس از خطوط برای دیگر اتوبوس های دپو شده سازمان راننده جذب کنیم و بتوانیم در ادامه کار اتوبوس ها را به کار گیری کنیم که خللی در حمل و نقل داخل شهر با توجه به زائر پذیر بودن به وجود نیایید خدمت رسانی به زائران اربعین انجام خواهد شد.

انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/35790
اخبار مرتبط

نظرات شما