قم جزء ۱۰ استان برتر با درصد باسوادی بالا در کشور است

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش قم با اشاره به اینکه درصد باسوادی در گروه سنی ۶ سال و بیشتر و همچنین در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال اولویت سوادآموزی در برنامه ششم توسعه است ،گفت: قم جزو ۱۰ استان برتر با درصد باسوادی بالا در کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجت‌الاسلام محمدرضا قاسمی نیا افزود: درحال حاضر ۹۱.۸ درصد جمعیت استان قم در گروه سنی ۶ سال و بالاتر باسواد هستند و تعداد بی سوادان در این گروه ۱۰۴ هزار و ۳۵۰ نفر از سوی مرکز آمار اعلام شده‌است.

وی اضافه کرد: تعداد بی‌سوادی میان مردان و زنان این گروه سنی به ترتیب ۳۶ هزار و ۷۵۰ نفر و ۶۷ هزار و ۹۹۹ نفر است که در نتیجه ۹۴.۲ درصد مردان و ۸۹.۳ درصد زنان این گروه سنی باسواد هستند.

وی ادامه داد: در جمعیت مناطق شهری گروه سنی ۶ سال و بالاتر، تعداد بی‌سواد ۹۵ هزار و ۶۷۷ نفر است و به عبارتی درصد باسوادی در این گروه جمعیتی در مناطق شهری ۹۹.۱ است.

قاسمی نیا خاطرنشان کرد: در روستاها نیز تعداد بی‌سوادهای جمعیت ۶ سال و بالاتر هشت هزار و ۶۷۳ نفر و درصد باسوادی ۸۳.۱ درصد است.

به گفته وی، درصد باسوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال استان قم ۹۷ درصد است.

استان قم حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

معاون سوادآموزی آموزش و پروش قم گفت: در سال گذشته ۲ هزار و ۶۶۷ نفر ایرانی و غیرایرانی در استان قم تحت پوشش کلاس‌های سوادآموزی قرار گرفتند و در سه دوره اصلی شامل دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم سواد شرکت کردند.

وی افزود: از این تعداد، حدود ۷۰۰ نفر در آزمون شرکت کردند و کارنامه قبولی گرفتند؛ کلاس‌های مابقی نیز تا پایان شهریورماه سال ۱۴۰۲ پایان خواهد یافت و نتایج قبولی اعلام خواهد شد.

وی در ادامه گفت:‌یکی از راه‌های استقبال سوادآموزان دوره انتقال و همچنین نگه داشتن آنها در آموزش گسترش آموزش دیجیتال می‌باشد.

قاسمی‌نیا افزود: از شاخص‌های مهم وموثر توسعه در هر کشوری میزان و سطح سواد آحاد جامعه می‌باشد بنابراین تلاش و همت مدیران تمام دستگاه‌های اجرایی باید نسبت به رشد باسوادی استان قرار گیرد و در سبد برنامه‌ها و اولویت‌های دستگاه‌ها تعیین شود.

وی دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مدارج بالای سوادآموزان در قم گفت:‌ ۱۳۰ چهره موفق از استاد دانشگاه و حوزه، کارآفرین، مدیر و معلم در استان شناسایی شدند که تحصیل خود را از کلاس های نهضت سواد آموزی آغاز کردند.


انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/41010
اخبار مرتبط

نظرات شما