کاشت هشت میلیون درخت در قم هدف‌گذاری شده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محمدرضا داودی، اظهار کرد: امروزه اتفاقاتی مختلفی از جمله تخریب جنگل‌ها و از بین رفتن پوشش در دنیا درحال رخدادن است که نتیجه این اتفاقات به وجود آمدن گرد و غبار، عدم نفوذپذیری زمین مقابل آب و سیل و در نهایت بلایای طبیعی است.

وی اضافه کرد: برای حفظ محیط زیست کنوانسیون‌های مختلفی از جمله تغییرات اقلیم، تنوع زیستی و مقابله با بیابان‌زایی تشکیل شده که ایران هم عضو این کنوانسیون‌ها است؛ این کنوانسیون‌ها همگی تصمیم گرفتند که برای رفع مشکلات محیط زیست گام‌های مطلوبی بردارند و یکی از این تصمیم‌ها تلاش برای کاهش تولید کربن است.

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم اضافه کرد: کشورهای مختلف در قالب کنوانسیون‌های محیط زیستی تصمیم گرفته‌اند تا پایان سال 2030 میزان تولید کربن را به صفر برسانند که یکی از راهکارهای تحقق این هدف ترسیب کربن با استفاده از افزایش درخت‌کاری و پوشش گیاهی است و در این راستا کاشت یک تریلیون درخت در دنیا هدف‌گذاری شده است و کشورهای مختلف با توجه به وضعیت تولید کربن خود قرار است در این کاشت یک تریلیونی مشارکت کنند.

 وی ادامه داد: ایران در چند سال اخیر در رتبه ششم تا هشتم تولید کربن قرار را داشته است و در حوزه ترسیب کربن جایگاه چهل و دوم را دارد که این دو جایگاه با یکدیگر در تناسب نیست و صنایع کشور برای اینکه شامل تحریم‌های محیط زیستی نشوند باید در کاهش تولید کربن و افزایش ترسیب کربن مشارکت کنند.

داودی تصریح کرد: طرح یک میلیارد درخت در ایران درحالی مطرح شده است که سایر کشورها نیز آمارهای بالایی را در این راستا تعهد داده‌اند به عنوان نمونه چین کاشت 70 میلیارد درخت را تعهد داده است که تا به امروز هم 50 میلیارد درخت را کشت کرده و عربستان نیز 50 میلیارد درخت را تعهد داده که 40 میلیارد درخت از آمار خود را قرار است در خارج از عربستان و در دیگر کشورهای عربی کشت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ایران نیز در یک برنامه چهارساله تولید و کشت یک میلیارد درخت را تعهد داده است که در این راستا مسئولیت به وزارت جهاد کشاورزی و به دنبال آن به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور که متولی تولید و کاشت نهال است واگذار شده است و قرار است سالانه 250 میلیون اصله نهال تولید و کاشت شود.

داودی بر لزوم بهره‌مندی از ظرفیت خیرین تاکید و خاطرنشان کرد: یکی از خیرین استان قم با هزینه‌ای 500 میلیون تومانی یک دستگاه کیسه پر کن و بخشی از کیسه های پلاستیکی را که برای نهالستان مورد نیاز است خریداری کرده است.

وی اضافه کرد: هسته علمی با محوریت مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کشور، هسته اجرایی با محوریت معاونت جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، هسته ترویجی با محوریت دفتر ترویج و آموزش‌های مردمی و روابط عمومی این سازمان و هسته مدیریتی و مالی با محوریت بخش‌های مالی و مدیریتی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برای اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت تشکیل شده است.

داودی بر لزوم استفاده از ظرفیت مردم برای اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت تاکید کرد و گفت: قرار است از ظرفیت بخش‌های خصوصی، صنایع بزرگ، خیرین، کارخانجات مستقر در شهرک‌های صنعتی و به ویژه صنایع، شرکت‌ها و معادنی که از منابع طبیعی استفاده می‌کنند به صورت ویژه‌تر استفاده شود.

وی اهداف جانبی طرح کاشت یک میلیارد درخت را احیا و غنی‌سازی عرصه های جنگلی، توسعه جنگل، توسعه پوشش گیاهی و فضای سبز و توسعه زراعت چوب دانست و خاطرنشان کرد: برای هر استان و اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری، تعهداتی پیش‌بینی شده است که سهم استان قم تولید و کشت دو میلیون اصله نهال در سال و در کل برنامه 8 میلیون اصله است.

داودی افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم دارای یک نهالستان مادری است که بر اساس سیاست‌های گذشته به بخش خصوصی احاله مدیریت شده است و با توجه به محدودیت منابع آبی، امکان تولید حداکثری در این نهالستان وجود نداشت. لذا با هماهنگی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور طرح تهیه یک نهالستان در پارک جنگلی ثامن‌الائمه(ع) را تهیه و احداث این نهالستان را دنبال نمودیم. نکته قابل توجه اینکه در این پارک از ظرفیت پسآب به منظور تولید نهال استفاده شده است و مشکلی در تامین آب مورد نیاز نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه 350 هزار اصله نهال برای توسعه فضای سبزی شامل گونه های سنجد، توت نرک، گزشاهی، زیتون تلخ و زبان گنجشک در مرحله نخست تولید خواهد شد، گفت: هدف اصلی از تولید این نوع نهال‌ها، توسعه فضای سبز در اطراف کارخانجات، مزارع، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، پادگان‌ها و مسیرهای ارتباطی استان است.

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم خاطرنشان کرد: 300 هزار اصله نهال با هدف توسعه زراعت چوب که بیشتر هم اکالیپتوس است تولید می‌شود که به منظور توسعه باد شکن و زراعت چوب در اطراف زمین‌های زارعی می باشد.

وی ادامه داد: تولید گونه‌های جنگلی همانند بادام کوهی، بنه، سماغ، زرشک و عناب در مرحله سوم در دستور کار خواهد بود که 50 تا 100 هزار اصله نهال به این گونه‌ها اختصاص خواهد یافت. که به منظور توسعه و احیا و غنی سازی عرصه های جنگلی استان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

داودی از تولید یک میلیون و 200 هزار اصله نهال از گونه‌های مرتعی و بیابانی شامل گزشور، تاغ، قره‌داغ و اسفناج وحشی (آتریپلکس) با هدف استفاده در طرح‌های مرتع‌داری و مقابله با بیابان‌زایی یاد کرد و تصریح کرد: این گونه‌ها نیاز به مراقبت مداوم و منابع آبی قابل توجه ندارند و با توجه به افزایش کانون‌های تولید ریزگرد در قم مورد نیاز استان است به همین علت بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: از اوایل بهمن‌ماه سال گذشته 240 هزار قلمه تهیه کردیم و فرآیند تولید درحال انجام است، آماده‌سازی عرصه نهالستان نیز با مشارکت بنیاد مسکن، اداره‌کل راه و شهرسازی و همچنین حمل و نقل جاده‌ای انجام و با کمک و همیاری سایر دستگاه‌ها از جمله سازمان فضای سبز شهرداری قم و معادن نهاده‌های مورد نیاز تامین شده است و اکنون عملیات پر کردن گلدان‌ها درحال انجام است.

داودی با بیان اینکه اجرای سیستم آبیاری نهالستان و فیلتراسیون پارک ثامن‌الائمه(ع) نیز درحال انجام است، گفت: جمع‌آوری و تیمار بذرها انجام شده و کاشت بذرها را بعد از قلمه‌ها دنبال و به زودی کاشت گونه‌های بذری همانند زیتون تلخ، بادام، زبان گنجشک را آغاز خواهیم کرد و  گونه‌های اکالیپتوس و گونه‌های بیابانی نیز در مراحل بعدی کاشته می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه نقش‌آفرینی بیشتر تولیدکنندگان کربن در ترسیب کربن به‌عنوان یک مطالبه مردمی باید پیگیری شود، عنوان کرد: طرح کاشت یک میلیارد درخت با محوریت مردم و ترویج مسئولیت‌های اجتماعی بخش‌های خصوصی دنبال خواهد شد و در این راستا تا کنون یک ریال هم اعتبار برای تولید و کاشت نهال پیش‌بینی نشده است و شرکت‌های مختلف و صنایع باید در این طرح نقش خود را ایفا کنند.

داودی ادامه داد: مدیریت کلان استان از جمله استاندار، معاونین هماهنگی امور عمرانی و اقتصادی و مسئولان سرمایه‌گذاری در استان باید به طرح کاشت یک میلیارد درخت ورود کرده و بخش خصوصی را به سمت مشارکت در تولید نهال و کاشت آن سوق دهند.


انتهای پیام/


منبع:فارس
http://qomefarda.ir/41399
اخبار مرتبط

نظرات شما