رئیس پلیس‌راه استان قم در گفتگو با قم فردا:

ستاد بحران به وضعیت جاده قم _ گرمسار ورود کند

رئیس پلیس‌راه استان قم با بیان این که ستاد بحران به وضعیت جاده قم _ گرمسار ورود کند، گفت: ۷۳ کیلومتر از محور گرمسار در حوزه استحفاظی استان قم قرار دارد که این بخش کویری و یکی از کانون‌های گردوغبار است.

سرهنگ مختار پناهی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار داشت: ۷۳ کیلومتر از محور گرمسار در  حوزه استحفاظی استان قم قرار دارد که این بخش کویری است و یکی از کانون‌های گردوغبار است و قابل‌پیش‌بینی هم نیست باتوجه‌به حوادث اخیر در این محور با مسئولان از جمله ستاد بحران، منابع طبیعی، راهداری و بهره‌برداران این جاده جلسه‌ای برگزار کردیم دقیقاً بعد از جلسه شاهد گردوغبار لحظه‌ای بودیم، سرعت مجاز در اتوبان ۱۲۰ کیلومتر است و این ناگهانی بودن ورزش بعد و ایجاد گردوغبار باعث حادثه می‌شود.
وی اضافه کرد: باید برای این مسئله فکر و چاره‌ای اندیشیده شود تا این کانون‌های گردوغبار را نداشته باشیم باید ارگان‌های مربوط پای‌کار بیایند، محور آزاده راه است و سرعت بالاست وقتی به‌صورت ناگهانی دید راننده به علت گرو خاک کاهش پیدا می‌کند کنترل وسیله نقلیه سخت است.
پناهی تأکید کرد: بارها در این حوادث به رانندگان حتی در خود جاده هشدار می‌دهیم که گردوغبار باعث کاهش دید در جاده شده است؛ اما رانندگان توجه لازم را ندارند، درست است سرعت در این محور ۱۲۰ کیلومتر است؛ اما در زمانی که پلیس‌راه و هواشناسی هشدار می‌دهد باید سرعت مطمئنه را رعایت کرد.
رئیس پلیس‌راه استان قم بیان داشت: در این شرایط اگر قرار بر توقف خودرو بود رانندگان باید خودرو را در کنار جاده متوقف کنند نه در باد عبور، متأسفانه رانندگان در این شرایط در لاین عبور متوقف می‌شوند که این مسئله باعث ایجاد حادثه‌های دیگر می‌شود.
وی افزود: محور گرمسار در حوزه استحفاظی قم ۷۳ کیلومتر است در فاصله ابتدا و انتهای این جاده خودروهای زیادی در تردد هستند که در شرایط جوی گرفتار گردباد می‌شوند تصادفات اخیر در این محور در همان لحظات اولیه خیزش گردوخاک اتفاق افتاد و بعد از آن هیچ حادثه‌ای را شاهد نبودیم؛ زیرا پلیس‌راه جاده را مسدود کرد، از طرفی هم مسدودکردن جاده باعث نارضایتی مردم می‌شود، مسدودکردن جاده راه‌حل نیست باید یک راه‌حل اساسی اجرایی شود.
پناهی ادامه داد: اطراف محور گرمسار خاکی است اگر منابع طبیعی و ستاد بحران پای‌کار بیایند و این محور را درخت‌کاری کنند یک قانون هوای پاک داریم که طبق آن آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها که تا شعاع ۱۵۰ متری باید درختکاری شود، این کار باعث می‌شود شدت گردوخاک کاهش پیدا می‌کند.
رئیس پلیس‌راه استان قم عنوان داشت: مسئله گردوغبار و کاهش دید تنها مختص جاده گرمسار نیست؛ بلکه در دیگر محورها مانند محور سلفچگان و اتوبان قم _ تهران نیز شاهد این موضوع هست در محورهایی که اطراف آنها زمین‌های کشاورزی و باغات است از شدت و گردو و خاک کاهش پیدا کند.
وی خاطرنشان نشان کرد: وضعیت جاده گرمسار تمام توان پلیس‌راه استان قم را گرفته است و دغدغه ما تماماً این محور شده است، ستاد بحران باید پای‌کار بیایید؛ زیرا این کانون‌های گردوخاک در استان قم تبدیل به بحران شده است.



انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/43000
اخبار مرتبط

نظرات شما