مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم:

ادامه خیابان فقیهی نیازمند ارائه طرح ویژه است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم گفت: پروژه‌های که در بافت تاریخی قرار دارد اداره کل مسکن و شهرسازی موظف به ارائه طرح ویژه است و میراث‌فرهنگی هم به اقتضا حمایت‌های خود را در شورای‌عالی انجام می‌دهد، ادامه پروژه شهید فقیهی هم از این امر مستثنی نیست.

علیرضا ارجمندی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار داشت: پروژه‌های که در بافت تاریخی قرار دارد اداره کل مسکن و شهرسازی موظف است طرح ویژه ارائه دهد و میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هم به اقتضا حمایت‌های مصوبه‌ای خود را در شورای‌عالی انجام می‌دهد، ادامه پروژه شهید فقیهی هم از این امر مستثنی نیست.
مدیرکل سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم ادامه داد: هر تغییری که بخواهد در بافت تاریخی انجام شود باید از طریق اداره کل مسکن و شهرسازی در قالب طرح ویژه به شورای‌عالی معماری شهرسازی ارجاع شود، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نظر کارشناسی ارائه می‌دهد و اگر این نظر مثبت بود طرح ویژه تصویب می‌شود بعضاً هم ممکن است‌ شورای‌عالی معماری و شهرسازی برخلاف نظر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری طرح را تصویب کند.
وی ادامه داد: در مدیریت جدید اداره کل مسکن و شهرسازی این طرح ویژه موردتوجه قرار گرفته است و به‌زودی یک طرح ویژه جامع برای کل بافت را شاهد خواهیم بود که چه برای خیابان فقیهی چه سایر نقاط دیگر راه‌گشا باشد.
ارجمندی بیان داشت: قطعاً اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هم با حوزه گردشگری تنگ ناهایی دارد؛ اما در این زمینه هرگونه همکاری را انجام خواهد داد.
یادآور می‌شود محمد رمضانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا  گفته بود: حدفاصل خیابان ۱۹ دی تا عمار یاسر از نظر طرح تفصیلی اصلاً خیابانی ندارد که بخواهد تملکات انجام شود از نظر شورای‌عالی شهرسازی و طبق پیشنهاد شهرداری برای تخریب اقدام شده است؛ اما به دلیل مخالفت میراث‌فرهنگی و به علت اینکه آن قسمت در بافت تاریخی قرار دارد تخریب انجام نشده است.
مدیر منطقه ۷ شهرداری قم ادامه داد: به علت مخالفت صریح میراث‌فرهنگی در شورای‌عالی شهرسازی آن بخش که به اسم ادامه خیابان فقیهی یاد می‌شود از طرح تفصیلی پیشنهادی حذف می‌شود و این خیابان دیگر وجود خارجی ندارد که شهرداری بخواهد عملیاتی داشته باشد.
وی افزود: حدفاصل خیابان ۱۹ دی تا خیابان ساحلی و حدفاصل خیابان ساحلی تا خیابان امام موسی صدر (خاکفرج) و از خیابان امام موسی صدر تا خیابان ۷ تیر کمربند تعریف شده بود که احداث شده است؛ اما حدفاصل خیابان ۱۹ دی تا خیابان ۵۵ متری عمار یاسر به علت مخالفت صریح میراث‌فرهنگی به علت قرارگیری در بافت میراثی حذف شده است.

انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/44028
اخبار مرتبط

نظرات شما