رئیس نظام‌مهندسی قم:

مشکل اصلی حوزه ساخت‌وساز در قم نداشتن پایان کار است

رئیس سازمان نظام‌مهندسی قم با بیان اینکه نداشتن پایان کار مشکل اصلی حوزه ساخت‌وساز در این استان است، گفت: این خلأ سبب شده تا آمار حوادث بخش ایمنی ساختمان در قم وضعیت مناسبی نداشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از خبرگزاری ایرنا، امین مقومی با بیان اینکه در حوزه استحکام بنا به‌خاطر فرهنگ‌سازی‌های انجام شده طی سال‌های گذشته مشکلی در قم احساس نمی‌شود، بیان داشت: به‌خاطرنداشتن پایان کار ساختمان و عدم اقدام توسط مجریان و مالکان، هم اینک بخش عمده‌ای از واحدهای تجاری و مسکونی قم در مباحث مختلف ایمنی حریق، ارتفاع نرده‌ها، جان‌پناه‌ها و غیره مخاطره آفرین هستند.
وی اظهار داشت: مباحث مربوط به ایمنی، بیمه و نگهداری از مواردی است که سازمان نظام‌مهندسی استان قم نمی‌تواند از کنار آن‌ها به‌سادگی عبور کند؛ اما در سایر مباحث به‌خاطر مصالح و وضعیت عمومی جامعه تسهیلاتی برای صدور پایان کار انجام می‌گیرد.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی قم، گفت: درصورتی‌که پایان کار ساختمان بعد از اتمام عملیات عمرانی صادر شود، امکان استقرار «مهندس نگه‌دار» نیز جهت افزایش عمر مفید ساختمان و پایش مستمر مباحث ایمنی در مجتمع‌های مسکونی و تجاری توسط سازمان نظام‌مهندسی قم، فراهم است.
وی همچنین بیان داشت: به‌خاطر نبود پایان کار برای بسیاری از ساختمان‌های تجاری و مسکونی، آمار حوادث مربوط به آسانسور در استان قم بالا و جای تأمل دارد.
مقومی وجود واسطه و دلالی در حوزه ساخت‌وساز را از آسیب‌های مهم قم یادکرد و افزود: استفاده از مصالح غیراستاندارد به‌خاطر وجود دلالان و افراد فاقد صلاحیت نیز آسیب‌های جدی به‌نظام معماری و شهرسازی این استان وارد می‌کند به‌نحوی‌که به‌خاطر خلأهای قانونی امکان رسیدگی به این آسیب‌ها در ابعاد مختلف ایمنی، استحکام، سیما و منظر و غیره نیز وجود ندارد.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی قم، گفت: شناسایی مجتمع‌های ناایمن مسکونی و تجاری قم به اتمام رسیده و اخطارهای لازم به مالکان و هیأت امنا جهت ایمن‌سازی صادر شده است.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/46756
اخبار مرتبط

نظرات شما