مقایسه آمار سال های 96 و 97 اداره کل انتقال خون استان قم؛

از کاهش مراجعه کنندگان تا افزایش اهداکنندگان مستمر

آمار مقایسه ای سال های 1396 و 1397 اداره کل انتقال خون استان قم نشان می دهد که تفاوت زیادی بین این آمار در این دو سال مشاهده نمی شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اداره کل انتقال خون استان قم در آغاز هر سال جدید، اقدام به انتشار آمار سال گذشته خود و مقایسه آن با آمار سال قبل تر می کند.

این بررسی نشان می دهد که تعداد مراجعه کنندگان به دو پایگاه فعال اداره کل انتقال خون استان قم (پایگاه مرکزی 15 خرداد و پایگاه روح الله) در سال 97 اندکی کاهش داشته و از حدود 53 هزار نفر در سال 96، به 52 هزار نفر در سال 97 رسیده است.

آمار دیگر درباره تعداد اهداکنندگان خون است؛ چراکه در بر اساس معاینات اولیه در پایگاه ها، لزوما همه مراجعه کنندگان موفق به اهدای خون نمی شوند. بر این اساس آمار اهداکنندگان خون در استان قم در سال های 96 و 97 به ترتیب حدود 41 هزار و حدود 40 هزار و 750 نفر بوده است که تقریبا آمار یکسانی را نشان می دهد.

و اما یکی از آمارهای امیدوارکننده درباره اهداکنندگان مستمر خون در استان قم است؛ چراکه این تعداد از اهداکنندگان در سال 1397 نسبت به سال قبل از آن، رشد داشته اند و از حدود 24 هزار و 500 نفر به 25 هزار و 500 نفر رسیده اند؛ این در حالی است که آمار اهداکنندگان زن در این استان شاهد کاهش نسبی بوده و از 1650 نفر در سال 96 به 1550 نفر در سال 97 رسیده است.

آمارهای دیگر اداره کل انتقال خون استان قم نشان می دهد که بیشتر خون های اهدایی زائران و مجاوران حضرت کریمه اهل بیت (ع) به بیمارستان های خود استان ارسال می شود و البته برخی از واحدهای خونی اهدا شده نیز به شبکه خون رسانی کشور فرستاده می شود.

طرح «سپاس» و طرح «پلاکت فرزیس»
نکته دیگر درباره راه اندازی طرح های نوین انتقال خون در استان قم و همزمان با بسیاری دیگر از نقاط کشور است. یکی از این طرح ها با عنوان «طرح سپاس»، با هدف پذیرش اهداکنندگان سلول های بنیادی خون ساز از بین افراد غیر خویشاوند بیمار طراحی و اجرا شده است که دفتر جذب و حفظ اهداکنندگان خون اداره کل انتقال خون قم، وظیفه پیگیری آن را بر عهده دارد.

در این طرح خداپسندانه، افراد می توانند سلول های بنیادی خون ساز خود را برای کمک به بدخیمی های خونی مانند سرطان و برای پیوند زدن به افراد بیمار اهدا کنند که البته باید سازگاری ژنتیکی سلول های بیمار و سلول های فرد اهداکننده در آن مُحرز شود. اداره کل انتقال خون استان قم در این زمینه شماره تلفن 02537741575 را برای تماس در ساعات اداری معرفی کرده است تا خیرخواهان بتوانند در این طرح مشارکتی شرکت فعال داشته باشند.

همچنین طرح «پلاکت فرزیس» نیز در این اداره کل در حال انجام است. در این طرح، فرد اهداکننده تنها اقدام به اهدای پلاکت خون خود می کند و سایر اجزای خونی وی مانند گلبول های قرمز و پلاسما به سیستم خونی وی بازگردانده می شود. از این پلاکت های اهدایی برای درمان بسیاری از سوختگی ها و همچنین درمان بیماری های سیستم ایمنی بدن بیماران استفاده می شود.

انتهای پیام/120
http://qomefarda.ir/6179
اخبار مرتبط

نظرات شما