ادامه اعتراضات مردم و خشونت‌ پلیس در فرانسه

اعتراضات در شهرهای بزرگ فرانسه در پی کشته شدن نوجوان ۱۷ ساله به دست پلیس پاریس، همچنان ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با وجود آنکه جرالد دارونین وزیر کشور فرانسه فرمان منع رفت و آمد در سطح کشور برای ساعت ۹ شب تا ۶ صبح امروز شنبه را صادر کرده بود، اما چندین شهر فرانسه در چهارمین شب اعتراضات علیه قتل «ناهل ام» جوان ۱۷ ساله الجزایری و مغربی‌تبار در سه‌شنبه گذشته توسط پلیس این کشور، تنش‌های جدیدی را شاهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اکنون مقامات امنیتی از آماده باش و استقرار ۴۵ هزار پلیس در سراسر فرانسه برای جلوگیری از ادامه آشوب‌های خبر می‌دهند. 

 روزنامه «لو فیگارو» گزارش داد بر اساس ویدئو‌های منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، در منطقه دوچر شهر لیون در میان معترضان افرادی دیده می‌شوند که با استفاده از سلاح کلاشینکف اقدام به تیراندازی کردند. همچنین یک ایستگاه پلیس در نزدیکی لیون مورد حمله معترضان قرار گرفته است.  همچنین گروه‌هایی از جوانان چندین فروشگاه در خیابان‌های مرکز شهر را غارت کردند.

یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفت که در استراسبورگ یک فروشگاه اپل تخریب و چندین فروشگاه پوشاک و کفش در مرکز این شهر غارت شد. همچنین ورودی اپرای استراسبورگ نیز تخریب شد و این مؤسسه از لغو نمایش عصر جمعه خود خبر داد. در حومه مارسی که اوضاع در عصر جمعه بسیار خشونت‌آمیز بود، تعداد زیادی از معترضان در منطقه بوش-دو-رون دستگیر شدند.

در مرکز سنت اتین، چند صد جوان که بسیاری از آن‌ها ماسک‌های جراحی داشتند، ویترین مغازه‌ها را با سنگ یا اشیاء فلزی شکستند و برای غارت آن‌ها وارد چندین لباس فروشی، فروشگاه عینک و جواهرفروشی شدند. همچنین بر اساس ویدئو‌های متعدد در شبکه‌های اجتماعی جمعه شب یک کتابخانه در متز به آتش کشیده شد.

جرالد دارونین وزیر کشور فرانسه ساعت ۲:۳۰ بامداد امروز شنبه به وقت محلی با حضور در یکی از مناطق غرب پاریس، با نیرو‌های امنیتی فرانسه که با چهارمین شب اعتراضات مواجه بودند، دیدار کرد و گفت: جمعه شب بیش از ۸۷۵ نفر در سراسر فرانسه دستگیر شده‌اند و خشونت‌ها نسبت به شب‌های پیش از شدت کمتری برخوردار بود.در همین حال، ۲۴۹ نفر از نیرو‌های پلیس زخمی شده اند؛ جراحت هیچیک از آنان جدی نبوده است.

این خشونت‌ها در واکنش به تیراندازی مرگبار به ناهل، نوجوان ۱۷ ساله، شکل گرفت و ناخرسندی درباره سیاست‌های تبعیض آمیز پلیس در بخش‌های فقیرنشین و چندقومیتی حومه  پاریس را زنده کرد.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/43442
اخبار مرتبط

نظرات شما