تروئیکای اروپا: به‌طور کامل به برجام پایبندیم

سه کشور اروپایی حاضر در مذاکرات احیای برجام در وین با انتشار بیانیه‌ای مدعی پایبندی به توافق هسته‌ای ایران شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان با انتشار بیانیه مشترکی از نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی پایبندی به توافق هسته‌ای ایران و نگرانی درباره نقض تعهدات تهران درقبال برجام شدند.

در ابتدای این بیانیه آمده است: «ما به‌عنوان تروئیکای اروپایی به برجام کاملا متعهد هستیم، زیرا اجرای تمام و کمال آن به نفع امنیت جمعی ما است؛ بنابراین ما پشتیبانی کامل از مذاکرات طرف‌های برجامی و آمریکا در وین را، که بر بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای و پایبندی کامل ایران به تعهدهایش است، اعلام می‌داریم.»

آن‌ها در ادامه اعلام کردند: «ما نسبت به اقدامات ایران در نقض تعهداتش نگرانیم و به‌طور خاص درباره اقدامات تنش‌زایی که در ماه ژانویه ازسوی ایران انجام شد. این اقدامات بیانگر خطر بالا گسترش سلاح هسته‌ای است که احتمال عواقب جبران ناپذیری برای ایران را به همراه دارد و باعث تضعیف برجام خواهد شد.»

در بخشی دیگر تروئیکای اروپایی اعلام کردند: «از ایران می‌خواهیم تا اقدامات مغایر برجام را کنار نهاده و با این کار راه را برای ایجاد فرصت‌های دیپلماتیک در مذکرات وین هموار کند.»

نماینده سه کشور اروپایی سپس از «کاهش فعالیت‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران» ابراز نگرانی کردند و مدعی تلاش برای احیای کامل برجام و بازگرداندن آمریکا به این توافق شدند.

در این بخش نیز ادعا شده است: «محدود کردن دسترسی بازرسان آژانس ازسوی ایران کار را برای جامعه بین‌المللی سخت‌تر کرده است و نمی‌توان مطمئن بود فعالیت‌های ایران مسالمت‌آمیز باشد. ما از نگرانی گسترده میان اعضای برجام درباره اقدامات ایران باخبریم.»

تروئیکای اروپایی در ادامه مدعی شد: «ما همراه با دیگر طرف‌های برجام و آمریکا تلاش مضاعفی برای احیای برجام داریم. از ایران می‌خواهیم تا به پایبندی کامل به توافق بازگردد.»

آن‌ها در انتها گفتند: «ما از دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواهیم تا درباره پیشرفتِ نظارت بر اقدامات ایران ما را مطلع کند. خواستار گزارش سه ماه جدیدی درباره فعالیت‌های ایران و بازرسی آن‌ها هستیم.»

این در حالی است که روز گذشته اتحادیه اروپا درباره آنچه اقدامات مغایر با برجام ازسوی ایران عنوان شده است، ابراز نگرانی کرده بود. «استفان کلمنت» نماینده اتحادیه اروپا در سازمان‌های بین‌المللی در وین، در این باره مدعی شد: «اتحادیه اروپا عمیقا درباره اقدامات مغایر با توافق هسته‌ای ازسوی ایران نگران است.»

همچنین اتحادیه اروپا مدعی است: «ایران در تأسیساتی که تحت نظارات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد، غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم انجام می‌دهد که این یک تحول خطرناک است.»



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/26653
اخبار مرتبط

نظرات شما