معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم خبر داد:

ایجاد اشتغال و درآمدزایی با کشت گیاهان دارویی در قم

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به ایجاد اشتغال و درآمدزایی با کشت گیاهان دارویی در استان قم گفت: ۱۴ گیاه دارویی بعد از انجام تحقیقات مناسب کشت با آب و هوای قم شناخته شده و در حال کشت در زمین های مختلف کشاورزی در قم است.

محمد علی سلامی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم در گفتگو باخبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار داشت: چند سالی هست که در بحث  الگوی کشت مسئله کشت گیاهان دارویی در استان قم مطرح شده است خصوصا توسعه کشت گیاهان جدید، باید گفت در الگوی کشت چند مطلب مد نظر قرار دارد در ابتدا الویت کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی است و باید گیاهانی در استان قم کشت شوند که آب بر نباشند و باعث کاهش مصرف آب شوند.

 وی ادامه داد: مباحث دیگری نیز در بحث الگوی کشت مطرح است از جمله اینکه درآمد کشاورز افزایش پیدا کند برخی از گیاهان را اگر در استان کشت کنیم باعث کاهش درآمد کشاورزان می‌شود و به همین خاطر این تحقیقات انجام می‌شود و گیاهانی که از هر شرایط مناسب باشند برای کشت در استان قم برنامه‌ریزی می‌شود همچنین مسئله اشتغال زایی نیز در این میان بسیار مهم است.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم خاطرنشان کرد:  یکی از محصولاتی که ما چند سال است در تغییر الگوی کشت روی آن برنامه ریزی کرده و کار می کنیم گیاهان کم آب بر دارویی بوده است که باعث می شود اشتغال زایی و درامد افزایش پیدا کند در این بین به ۱۴ محصول گیاه دارویی رسیدیم.

 سلامی تاکید کرد: از جمله گیاهی دارویی  که به صورت جدی روی آن تحقیقات انجام شد سیاه دانه است در همان زمانی که جو کشت می شود سیاه دانه هم کاشته می شود که همین ماه گذشته این کار انجام شد و مانند جو نیز گیاه کم آبی است و برداشت آن نیز مانند جو در ماه اردیبهشت است و درآمد آن حداقل ۳ برابر است و امیدواریم در آینده نزدیک کشاورزان به کشت سیاه دانه در استان قم روی بیاورند.

 وی تصریح کرد: در الگوی کشت غیر از کاهش مصرف آب بحث درآمد و به ایجاد اشتغال و ارز آوری نیز پرداخته می شود به خاطر این است که ما به کشت برخی از گیاهان دارویی در استان قم روی آورده ایم این گیاهان دارویی هستند که هم درامد زایی بالایی دارند هم می‌توان آنها را صادر کرد و باعث ارز آوری به کشور شد اساس ورود ما به کشت گیاهان دارویی به  این خاطر است.
 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم در پاسخ به این سوال که آیا آب و هوای قم و خاک قم مناسب کشت گیاهان دارویی است؟ گفت : گیاهان دارویی فراوانی زیادی دارند و هر کدام مناسب کشت در آب و هوای و خاک خاصی هستند و همه آنها الگوی ثابتی ندارند ما گیاهان دارویی را که مناسب آب و هوا و خاک قم است را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و آنها را وارد کرده و کشت می کنیم.

سلامی اظهار داشت : سختی کار هم اینجاست که ما نمی‌توانیم بدون تحقیق و بررسی گیاه دارویی خاصی را در استان قم کشت کنیم باید تحقیقات و بررسی‌های دقیقی صورت گیرد تا مناسب کشت در استان قم باشد طبق بررسی‌های انجام شده ما به ۱۴ گیاه دارویی برای کشت در استان قم رسیدیم، تعدادی از آنها سطح کشت بسیار خوبی دارد و تعدادی از آنها نیز سطح کشت کمتری دارد قرار است نتایج  آن بعد از برداشت مورد ارزیابی قرار بگیرد.


سلامی اضافه کرد: ۴۳۳ هکتار از زمین های کشاورزی قم به کشت گیاه گل محمدی اختصاص دارد و در سال گذشته ۳۵۰ تن گل محمدی برداشت شد،۳۰ هکتار از زمین های زراعی قم به کشت زعفران اختصاص دارد و در چند سال اخیر توسعه بیشتری پیدا کرده است و ۱۱۲ تن زعفران در سال گذشته زعفران در قم برداشت شد.

وی بیان داشت: زعفران برداشت شده استان قم بخشی از نیاز مردم استان قم را تامین می کند یکی از مباحثی که در کشت گیاهان دارویی مطرح می‌شود نیازمند به کارگر و نیروی انسانی زیادی دارد، هدف این است که گیاهان دارویی بیشتر در مزارع کوچک و خانگی کشت شود به همین علت در روستاها و مناطق کوهستانی قم به شدت در حال پیگیری هستیم که افرادی که زمین های کوچک در مساحت ۲ تا ۵ هزار دارند  وارد بحث تولید گیاهان زعفران شوند که اشتغال محلی بسیار خوب و درآمد زایی بالایی ایجاد می‌کند.


معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم اضافه کرد: گیاه سوم از نظر سطح کشت زیره سبز است که ۱۲ هکتار را زیر کشت برده‌ایم که تجربه سالهای قبل نشان می‌دهد که تولید خوبی خواهیم داشت بعد از آن تولید گیاه دارویی گشنیز را در مجموع به مساحت ۲۱ هکتار  کشت انجام دادیم منظور از گشنیز ، سبزی مورد نظر در که مصارف خوراکی و پخت و پز دارد نیست زیرا سبزی گشنیز به صورت فراوان در قم تولید می‌شود بلکه منظور دانه داروی گشنیز است.

سلامی گفت: بقیه گیاهان دارویی هم در سطوح ۵ الی ۶ هکتار کشت می‌شود از جمله نعنای معمولی، نعنای فلفلی، شوید بذری، بابونه، سیاه دانه، زنیان، کاسنی، چای ترش بیدمشک و گل گاوزبان که با توجه به نتایج حاصل شده و ظرفیت زیر کشت استان قم توسعه پیدا خواهد کرد.

وی گفت : این ۱۴ گیاه دارویی را زیرکشت بردیم تا نتایج به دست آمده آن را مورد بررسی قرار دهیم و سطح زیر کشت را افزایش دهیم این ۱۴ گیاه با آب و هوای استان قم سازگار هستند گیاهان دارویی بسیار زیادی وجود دارد اما با توجه به شوری آب قم و خشکی قم باید گیاهانی در استان قم کشت شود که سازگار با آب و هوا باشد و آب بری کمی نیز نیاز داشته باشد.


وی ادامه داد: ما برای کشت گیاهان دارویی در استان قم مسیر تحقیقاتی را پیش می بریم و الزامی نداریم که کشاورزان در زمین های بسیار بزرگ  حتماً این گیاهان را کشت کنند یکی از سیاستی هایی که در تغییر الگوی کشت پیش می بریم گیاهان دارویی است زیرا در جایی که منابع آبی کم باشد و نیاز به درآمد بیشتری باشد و زمین ها کوچک باشد و نیاز باشد که از زمین سطح کوچک درآمد خوبی حاصل شود و اشتغال زایی آن نیز بالا باشد و بتوانند برای صادرات قدم بردارند تبلیغ کشت گیاهان دارویی است که از طرف جهاد کشاورزی استان قم انجام می شود‌.

گفتگو از مرضیه مهدیلو شیخ احمدلو


انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/30153
اخبار مرتبط

نظرات شما