انقلاب اسلامی در طول تاریخ بسیار مهم و تاثیرگذار بوده است

روی لی، خبرنگار شبکه چینی فونیکس، انقلاب ایران را بسیار مهم و تاثیرگذار خواند و اظهار کرد که مردم چین علاقه‌مند هستند درباره این انقلاب اطلاعات بیشتری کسب کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، همزمان با ۴۳ امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، روی لی، خبرنگار شبکه چینی فونیکس   به مقایسه این انقلاب با انقلاب چین در سال ۱۹۴۹ پرداخت و آن را نقطه مشترکی بین مردم ایران و چین عنوان کرد.
آمریکایی ها وقوع انقلاب اسلامی را پیش بینی نکرده بودند

روی لی در جواب این سوال که آیا وقوع انقلاب اسلامی برای تحلیلگران و مقامات آمریکایی قابل پیش بینی بود، گفت: به نظر من این انقلاب قابل پیش بینی نبود. اگر برای مقامات آمریکایی قابل پیش بینی بود، اجازه نمی‌دادند این انقلاب پیروز شود و آن را سرکوب می‌کردند. انقلاب اسلامی هم خیلی پیش از آن از داخل کشور و از منظر بین المللی شرایط را سنجیده و آماده بود. اما کارشناسان آمریکایی در آن زمان نتوانستند درست تجزیه و تحلیل کنند و اطلاعات درستی درباره شرایط داخلی ایران نداشتند و به همین دلیل وقوع انقلاب اسلامی برای آن‌ها غیرقابل پیش‌بینی بود.
ایران از نظر ژئوپولیتیک برای آمریکا مهم است

این خبرنگار در ادامه به دلیل ارائه تسلیحات به پهلوی و انتخاب او به عنوان ژاندارم منطقه پرداخت و اظهار کرد که ایران از گذشته  به لحاظ ژئوپولیتیک اهمیت زیادی برای آمریکا داشته است. ایران کشور مهمی در خاورمیانه است و منابع عظیمی از نفت و انرژی دارد و  برای آمریکایی‌ها سود و منفعت زیادی داشت؛ بنابراین آمریکا برای حفظ منافع خود همیشه تسلیحاتش را در منطقه خاورمیانه مستقر می کرده است.
سیاست های اشتباه پهلوی عامل وقوع انقلاب بود

خانم لی همچنین با اشاره به دلایل وقوع انقلاب در سال ۵۷، عنوان کرد: «یکی از عوامل تاریخی وقوع انقلاب اسلامی به کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ و حمایت آمریکا از آن بر می‌گردد. آمریکا در این کودتا اشتباه کرد و باعث شد زمینه‌های اولیه انقلاب در بین مردم شکل بگیرد. از طرفی دیگر سیاست‌های اشتباه پهلوی مردم ایران را خسته و خشمگین کرده بود و از طرفی دیگر فشار اقتصادی و اختلاف طبقاتی زیاد در جامعه و نادیده گرفتن مردم از سوی رژیم پهلوی باعث شد تا مردم سرانجام قیام کنند و انقلاب ۵۷ را رقم بزنند.
مردم چین انقلاب ایران را درک می کنند

او در ادامه به مقایسه انقلاب اسلامی ایران و انقلاب چین پرداخت و بیان کرد که انقلاب ایران در طول تاریخ بسیار تاثیرگذار و مهم بوده است.  سال ۵۷ یک سال بسیار مهم برای روابط بین ایران و چین بود. پس از انقلاب اسلامی، چین شروع به سیاست باز و اصلاحات با ایران کرد. این دو کشور نقش استقلال‌طلبی و آمریکاستیزی دارند و روابط ایران و چین در زمینه‌های مختلف گسترش یافت.

از آنجا که مردم چین هم انقلاب کردند، انقلاب ایران را به خوبی درک می‌کنند. مردم ایران هم چین را درک می‌کنند. دو کشور تمدن کهنی دارند و تاریخی هستند و هزار سال پیش از طریق جاده ابریشم به یکدیگر متصل بودند. هر دو کشور از گذشته تا تاریخ معاصر همواره با ظلم و استبداد انگلیس و آمریکا جنگیدند. دو کشور بعد از انقلاب مستقل شدند و سرنوشتشان را خودشان ساختند.

خبرنگار شبکه فونیکس همچنین اظهار داشت که مردم چین هم درباره انقلاب اسلامی ایران اطلاعات دارند و علاقه‌مند هستند که بیشتر در این باره بدانند.

 

این خبرنگار در انتها به روابط مردم ایران و چین پرداخت و گفت که متاسفانه مردم چین بعضا اطلاعات خود را از رسانه‌های غربی مانند بی بی سی و سی ان ان و ... دریافت می‌کنند و اطلاعات صحیحی نسبت به ایران ندارند و ایران را خوب نمی‌شناسند همانطور که ایرانی‌ها به اشتباه تصور می‌کنند چینی‌ها بدون دین هستند و غذا‌های نامناسبی می‌خورند و دیکتاتوری در این کشور حاکم است. بیشتر مردم چین، ایران را دوست دارند، زیرا می‌دانند که این کشور یک کشور باستانی و تاریخی است. اما از طرفی بسیاری دیگر از مردم اطلاعات زیادی ندارند و بعضی از افراد ایران را با عراق و افغانستان اشتباه می‌گیرند. اما هنگامی که توریست‌ها به ایران سفر می‌کنند خیلی تاثیر مثبت می‌گذارد. مشکل این است که باید تلاش شود تا به مردم اطلاعات درستی مخابره شود.
انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/31440
اخبار مرتبط

نظرات شما