کاخ سفید: روسیه می‌تواند پیش از پایان المپیک به اوکراین حمله کند

مشاور امنیت ملی کاخ سفید از اتباع آمریکایی خواست تا دو روز آینده اوکراین را ترک کرده و ادعا کرد حمله سریع روسیه امکان‌پذیر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز (جمعه) ادعا کرد که روسیه اکنون نیرو‌های کافی برای انجام یک عملیات نظامی بزرگ علیه اوکراین دارد و حمله ممکن است «هر زمانی» آغاز شود.

سالیوان که در جلسه توجیهی کاخ سفید بدون ذکر شواهد خاصی صحبت می‌کرد، گفت که هر آمریکایی که هنوز در اوکراین است باید ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده خاک این کشور را ترک کند. او ادعا کرد آنچه «تهاجم روسیه» می‌خواند، می‌تواند با یک حمله هوایی آغاز شود و این مسئله خروج از کشور را با مشکل مواجه خواهد کرد.

سالیوان گفت اطلاعات آمریکا بر این باور است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه می‌تواند قبل از پایان بازی‌های المپیک زمستانی در پکن دستور حمله را بدهد و حمله سریع به کی‌یف، پایتخت اوکراین امکان‌پذیر است. وی گفت «هنوز مشخص نیست که آیا پوتین به طور قطع دستور شروع یک حمله را داده است یا خیر.»

این در حالی است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز امروز (جمعه) به طور جداگانه ادعا کرد روسیه نیرو‌های بیشتری را به مرز خود با اوکراین فرستاده و می‌تواند در هر زمان از جمله در طول بازی‌های المپیک زمستانی پکن، حمله به اوکراین را آغاز کند!

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در نهایت از تماس تلفنی قریب‌الوقوع بایدن و پوتین خبر داد و گفت که انتظار دارد بایدن به زودی به دنبال تماس تلفنی با پوتین درمورد این بحران باشد.
اعزام ۳ هزار سرباز آمریکایی دیگر به لهستان

این در حالی است که خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی اعلام کرد که ایالات متحده ۳ هزار سرباز اضافی را در روز‌های آینده به لهستان می‌فرستد.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد: «وزیر دفاع به ۳ هزار سرباز آمریکایی دستور داده تا ظرف دو روز آینده به لهستان بروند. نیرو‌های اضافی ایالات متحده که بالغ بر ۵ هزار سرباز هستند، به جلوگیری از هرگونه تجاوز احتمالی علیه جناح شرقی ناتو کمک خواهد کرد.»
اعمال تحریم‌ها علیه مسکو در صورت انتخاب مسیر نظامی

خبرگزاری بلومبرگ نیز به نقل از مقامات آمریکایی مدعی شد اقدام روسیه برای حمله به اوکراین ممکن است از سه‌شنبه آینده آغاز شود.

مقام‌های آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود افزودند: «اقدامات روسیه ممکن است شامل تحرکاتی در منطقه دونباس یا حتی حمله به کی‌یف، پایتخت اوکراین باشد.»

کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و رهبران غربی نسبت به تداوم استقرار نظامی روسیه در مرز با اوکراین ابراز نگرانی کرده و حمایت خود را از مسیر دیپلماتیک برای حل بحران روسیه و اوکراین اعلام کردند.

به گفته کاخ سفید، بایدن و رهبران غربی توافق کردند که در صورت انتخاب مسیر نظامی روسیه، اعمال تحریم‌ها علیه مسکو را در دستور کار قرار دهند. آن‌ها همچنین برای هماهنگی تلاش‌ها برای جلوگیری از هرگونه تجاوز جدید روسیه به اوکراین توافق کردند.

انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/31473
اخبار مرتبط

نظرات شما