مقاومتی که به ثمر نشست؛ پیشرفت تاکتیکی فلسطینی‌ها از سنگ به شمشیر قدس

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،

مقاومت مردم فلسطین و سال‌ها رنج و زیر بار ظلم نرفتن امروز به جایی رسیده که فلسطینی‌ها را به دست برتر عملیات‌های نظامی در برابر صهیونیست‌ها تبدیل کرده؛ به ویژه پس از عملیات‌های موفق و پیاپی فلسطینی ها در هفته‌های اخیر، رسانه‌های صهیونیستی بار‌ها هراس خود از توانایی‌های نظامی مقاومت فلسطین را به شکل‌های مختلف عنوان کرده اند.

به گفته رسانه‌های معتبر عرب زبان از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی تا به امروز بیش از ۶ هزار و ۴۰۰ عملیات مختلف توسط نیرو‌های مقاومت فلسطین در سرزمین‌های اشغالی انجام شده که همگی صهیونیست‌ها را مورد هدف قرار داده اند و در تمام این عملیات‌ها از سلاح‌های گرم استفاده شده است.

طی سه ماه گذشته عملیات‌های فلسطینیان به طور چشمگیری افزایش یافته و به بیش از ۱۳۵۸ عملیات مسلحانه رسیده که در تمام آن‌ها از سلاح‌های گرم استفاده شده است. جوانان فلسطینی در هفته‌های اخیر به ویژه بار‌ها در مقابل تجاوزات صهیونیست‌ها در کرانه باختری مقاومت کرده اند و با آن‌ها مقابله مسلحانه انجام داده اند.

سنگ؛ نماد مقاومت جوانان فلسطینی در برابر صهیونیست‌ها

مردم فلسطین و مقاومت آن‌ها را همه در جهان با سنگ می‌شناسند. سنگ از آغاز انتفاضه اول یعنی از اواخر سال ۱۹۸۷ به نمادی برای مقاومت مردم فلسطین تبدیل شد. در آن سال‌ها فلسطینیان به دلیل فشار‌های فزاینده و محاصره‌های ظالمانه رژیم غاصب صهیونیستی توانایی ساخت سلاح گرم را نداشتند و تنها ابزار جوانان فلسطینی برای مقابله با صهیونیست‌ها سنگی بود که در دست داشتند.

سختی‌هایی که مقاومت فلسطین در طول این سال‌ها متحمل شد و شهدایی که در این راه تقدیم کرد همگی باعث شد تا مردم این سرزمین به آزمایش راه‌های مختلفی روی آورند. جوانان فلسطینی در ابتدای راه به ساخت سلاح‌های دست ساز پرداختند. کوکتل مولوتوف و تیر و کمان شاید ابزار‌هایی بودند که پس از سنگ به سلاح جوانان مقاومت تبدیل شدند.

همین ابزار‌های ساده به دلیل ایمان و مقاومت جوانان فلسطینی به ابزار‌هایی تبدیل شد که از اواخر انتفاضه اول تا همین سال‌های اخیر رژیم صهیونیستی را وارد نبردی فرسایشی کرده بود. همین‌ها موجب شده بود که صهیونیست‌ها در هیچ جایی از سرزمین‌های اشغالی احساس امنیت نکنند و مدام از راهکار‌های جدید جوانان فلسطینی برای مقابله با اشغالگری سرانشان هراس داشته باشند.

ساخت سلاح‌های گرم به دست جوانان فلسطینی

در سال‌های اخیر مقاومت فلسطین پیشرفت‌های زیادی را در زمینه مقابله نظامی و استفاده از سلاح‌های گرم علی رغم فشار‌های فزاینده صهیونیست‌ها و متحدان غربیش به دست آورده است. این پیشرفتها، از سال‌ها قبل در میان جوانان فلسطینی آغاز شده بود. به اذعان رسانه‌های صهیونیستی در بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۱ مقاومت فلسطین حداقل در ۴۰ عملیات استشهادی عمق سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد که موجب ترس و هراس جدی رژیم غاصب صهیونیستی از پیشرفت‌های چشمگیر جوانان فلسطینی شد.

این روند رو به رشد به جایگاهی رسید که در جریان انتفاضه دوم مقاومت توانست از موشک‌های قسام، بمب‌های دست ساز، آر پی جی و گلوله‌های خمپاره استفاده کند.

وحشت صهیونیست‌ها از تونل‌های مقاومت

در طول این سالها مقاومت به این دستاورد‌ها بسنده نکرد؛ بلکه با شجاعت و دلاوری جوانان فلسطینی سیاست‌های مختلفی را علیه اشغالگران آزمود. تونل‌های مقاومت یکی از روش‌های مقابله با صهیونیست‌ها بود که به طرز عجیبی لرزه بر اندام آن‌ها انداخت. حالا صهیونیست‌ها نه تنها از هوا که از زمین باید منتظر عملیات جوانان فلسطینی می‌بودند.

این تاکتیک که در میان جوانان فلسطینی به جنگ تونل‌ها شهرت داشت آسیب‌های جدی را به بدنه صهیونیست‌ها وارد کرد. این وحشت به حدی زیاد شد که در سال ۲۰۰۵ آریل شارون، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی تصمیم گرفت از نوار غزه عقب نشینی کند.

در طول این سال‌ها جوانان فلسطینی با بهره بردن از تجربیات مقاومت حرب الله و با گام نهادن در جهت استفاده از توانایی‌های داخلی توانستند به ساخت موشک روی بیاورد. موشک‌های جدید مقاومت با عنوان «ام ۷۵» شاید نخستین موشکی بود که به طور جدی توانست از سال ۲۰۱۲ موجب هراس صهیونیست‌ها شود. این موشک که به یاد احمد الجعبری، فرمانده شهید گردان‌های عزالدین قسام ساخته شده بود برای نخستین بار توانست قلب تل آویو را مورد اصابت قرار دهد.

این پیشرفتها از سال ۲۰۱۴ سرعت بیشتری به خود گرفت و وارد مرحله تازه‌ای شد. موشک‌های «اس ۵۵، جی ۸۰ و آر ۱۶۰» از جمله موشک‌هایی بودند که جوانان فلسطینی آنها را ساختند و بار‌ها سرزمین‌های اشغالی و قلب مراکز صهیونیستی را در این سرزمین‌ها مورد هدف قرار دادند. این پیشرفتها  اما در عملیات شمشیر قدس یا همان سیف القدس به اوج خود رسید. این عملیات عملاً دوران جدیدی از مبارزات جوانان فلسطینی در مقابل صهیونیست‌ها را رقم زد.

در جریان این عملیات و در جنگی ۱۱ روزه مقاومت فلسطین با اعتماد و تکیه بر توانایی جوانان خود توانست به خوبی در مقابل صهیونیست‌ها ایستادگی کند و تمام نقشه‌های شوم آن‌ها را نقش بر آب کند. در جریان این جنگ ۱۱ روزه بود که گردان‌های عزالدین قسام برای نخستین بار اعلام کرد که برای ۶ ماه آینده ذخیره موشکی دارد و می‌تواند تا ماه‌ها در برابر تجاوزات صهیونیست‌ها مقاومت کند. همین امر موجب هراس سران صهیونیستی از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی شد که در نهایت مجبور به آتش بس و عقب نشینی صهیونیست ها شد.

در جریان این جنگ مقاومت برای نخستین بار از موشک «آ ۲۵۰» خود با بُرد ۲۵۰ کیلومتر رونمایی کرد موشکی که می‌توانست با دقت بالا قلب تل آویو را مورد هدف قرار دهد. اما در کنار این موشک‌ها پهپاد‌های تهاجمی، زیردریایی‌های نظامی و موشک‌های نسل جدید‌تر با عنوان «کورنت» از جمله سایر پیشرفت‌های جوانان فلسطینی بود که حالا می‌تواند در بسیاری از عملیات‌های نظامی عمق تاسیسات دریایی و پایگاه‌های هوایی صهیونیست‌ها را هدف قرار دهد.

همه این‌ها نتیجه سال‌ها شهامت، دلاوری و شجاعتی است که جوانان فلسطینی با دستانی خالی و تنها با سلاح سنگ از خود نشان دادند و در نهایت تا حدی به ثمر رسیده که حالا صهیونیست‌ها را مجبور کرده برای طراحی عملیات‌های نظامی خود در سرزمین‌های اشغالی دست به عصاتر رفتار کنند.

این تنها بخشی از مقاومتی است که سال‌ها جوانان فلسطینی برای بازپس گرفتن سرزمین‌های آبا و اجدادی خود وعده داده اند و برای آزادی آن و رهایی مسجد الاقصی به عنوان قلب مقاومت روزشماری می‌کنند.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/35864
اخبار مرتبط

نظرات شما