تسریع در تشکیل دولت عراق امری ضروری است

تحلیلگر سیاسی عراق گفت: تسریع در تشکیل دولت جدید عراق یک امر ضروری است و به نظر می‌رسد که در جلسه پیش روی پارلمان، دولت جدید تشکیل خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،

 

 

اخیرا و پس از ماه‌ها تاخیر، گروه‌های سیاسی عراق در پی تحولاتی که صحنه سیاسی این کشور را دستخوش تغییرات نه چندان خوشایند کرده بود، به این نتیجه رسیدند که تشکیل دولت نسبت به هر موضوع و یا منافع حزبی و گروهی اولویت دارد و دست نیافتن به توافق درباره شخص رئیس جمهور و نخست وزیر می‌تواند فرجام ناگواری را برای عراق در همه ابعاد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و به ویژه امنیتی رقم بزند.

بر همین اساس ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعیان نهایتا با ابلاغ تشکیل فراکسیون اکثریت به «محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان و تشکیل جلسه، سرانجام «محمد شیاع السودانی» را به عنوان نخست وزیر مکلف به تشکیل دولت معرفی کردند تا در این مرحله به پرونده بن بست سیاسی در کشور پایان دهند و منتظر کارکرد متغیر‌های جدید در سایه ارائه اسامی نامزد‌های وزارتی و روند تشکیل دولت باشند.

در همین راستا، «وائل الرکابی»، تحلیلگر ارشد سیاسی عراق در تشریح دلایل اجماع نظر گروه‌های سیاسی برای انتخاب نخست وزیر در سایه پیچیدگی‌های موجود و همچنین تحولات احتمالی پس از این انتخاب در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بله، در مورد دولت محمد شیاع السودانی توافق سیاسی صورت گرفته و این توافق ماحصل جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور بود که او فراکسیون بزرگتر را به معرفی نامزد خود برای نخست وزیری مکلف کرد. طبیعتا این توافق پس از رایزنی ها، گفتگو‌ها و دیدار‌های متعدد میان ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعه و گروه‌های سنی و شیعه از جمله حزب دموکرات و اتحاد میهنی کرد، ائتلاف حاکمیت، ائتلاف عزم و دیگر ائتلاف‌ها بدست آمد و اختیار تشکیل کابینه را به شیاع السودانی داد.

الرکابی در پاسخ به پرسشی درباره مسیر تشکیل دولت و نامزد‌های احتمالی کابینه گفت: به نظر می‌رسد که محمد شیاع السودانی اراده لازم را برای موفقیت از طریق انتخاب وزرایی غیر فاسد و ظاهرا پاکدست و کسانی که سابقه کم کاری نداشته‌اند، دارد.

وی افزود: ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعه بیشترین وزارتخانه‌ها را در اختیار خواهد داشت که به سودانی برای انتخاب‌های خود آزادی عمل می‌دهد، اما اکنون فقط درباره سه الی چهار وزارتخانه اختلاف نظر وجود دارد که بر این اساس سودانی این امکان را دارد که در جلسه آینده پارلمان رأی اعتماد لازم را برای کابینه خود بدست آورد، چرا که با تایید نصف بعلاوه یک نمایندگان، وزیر انتخاب و امکان تشکیل دولت و کابینه فراهم است. البته من فکر می‌کنم که او نامزد‌های مورد نیاز برای وزارتخانه‌های باقی مانده را نیز تعیین خواهد کرد سپس به پارلمان می‌آید تا کابینه را به طور کامل و بدون نقص شکل دهد.

تحلیلگر ارشد سیاسی عراق درباره سطح محبوبیت مردمی و مقبولیت خارجی السودانی گفت: در خصوص دولت محمد شیاع السودانی اتفاق نظر بین المللی وجود دارد و شرایط و تحولات کنونی عرصه بین الملل هم می‌طلبد که دولت آتی عراق هم در سطح داخلی و هم در سطح خارجی از مقبولیت برخوردار باشد. به اعتقاد من تسریع در تشکیل دولت جدید عراق یک امر ضروری است و به نظر می‌رسد که در جلسه پیش روی پارلمان کابینه سودانی رای اعتماد لازم را کسب و دولت جدید عراق تشکیل خواهد شد.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/37363
اخبار مرتبط

نظرات شما