دبیرکل حزب‌الله: مردم ایران نشان دادند دشمنان بر روی توهمات خود شرط‌بندی می‌کنند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در تازه‌ترین سخنرانی خود  (شنبه) شب درخصوص پیروزی لبنان در مناقشه مرز دریایی با رژیم صهیونیستی صحبت و تاکید کرد این پیروزی به دلیل وحدت گروه‌های مختلف در لبنان بود.

سید حسن نصرالله در خصوص حضور مردم ایران در محکومیت عملیات تروریستی در حرم شاهچراغ (ع) گفت: تظاهرات عظیم در شهرهای ایران و مراسم تشییع شهیدان شیراز، پیام قوی از مردم ایران مجاهد و صابر برای همه توطئه گران است که شما در حال شرط بندی و توهمات  هستید.

مذاکرات غیرمستقیم لبنان و رژیم صهیونیستی

 نصرالله درباره مذاکرات غیر مستقیم لبنان با رژیم صهیونیستی بر سر مرزهای دریایی تأکید کرد: حزب الله از زمان آزادسازی [خاک لبنان] در سال ۲۰۰۰، می‌گوید که در ترسیم مرزهای جنوبی مداخله نخواهد کرد، بلکه این موضوع، وظیفه دولت است. این مسئله به خاطر مسائل عقیدتی و سیاسی است.

او در ادامه سخنان خود درخصوص این توافق گفت: مرزهای زمینی در سال ۱۹۲۳ توسط فرانسه و انگلیس ترسیم شد و اراده مردم لبنان و فلسطین در آن دخیل نبود. مرزهای دریایی اما پس از شکل‌گیری رژیم اشغالگر، مرزهای دریایی تعیین نشد و این منطقه به حال خود رها شد. پس از سال ۲۰۰۰، صحبتهایی مطرح شد مبنی بر اینکه مقادیر زیادی گاز و نفت در سواحل جنوب لبنان وجود دارد و به همین دلیل تعیین مرزها به نیاز مبرم لبنان تبدیل شد.

دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره به انتقاد برخی گروه‌ها در خصوص کوتاه آمدن از خط مرزی ۲۹ گفت: کسانی که منتقد این مسئله هستند باید سال ۲۰۱۱ که خط ۲۳ از طرف دولت لبنان به رسمیت شناخته شد اعتراض می کردند و اگر دولت لبنان امروزه خط ۲۹ را به عنوان مرز اعلام کند مقاومت آمادگی دفاع از این منطقه را دارد.

کوتاه آمدن آمریکا و صهیونیست‌ها مقابل حزب‌الله

او تایید کرد ممانعت آمریکا از کشف و استخراج گاز و نفت در راستای محاصره لبنان بوده است، به همین دلیل بود که آمریکایی‌ها به همه فشار آوردند، ولی موضع رسمی لبنان، مخالفت با خط «هوف» بود. خط هوف، خطی است که فردریک هوف، میانجی آمریکایی در سال ۲۰۱۲ پیشنهاد کرد و بر اساس آن لبنان از ۸۶۰ کیلومتر از فضای دریایی محروم می‌شد.

نصرالله به بیات اتفاقات رخ داده در این مدت پرداخته و گفت: پس از اینکه کشتی (وابسته به رژیم صهیونیستها) برای استخراج وارد میدان کاریش شد، موضع رؤسای سه‌گانه لبنان یکپارچه بود و تأکید داشتند که آغاز استخراج، به معنای تجاوز به لبنان است. بر مبنای این موضع، حزب الله تصمیم گرفت که پیش از حصول توافقی که مطالبات رسمی لبنان را رفع می‌کرد، به دشمن اجازه ندهد از کاریش نفت و گاز استخراج کند.

سید حسن نصرالله با تاکید براینکه در صورت اصرار صهیونیست‌ها بر مواضع خود، ممکن بود درگیری بین مقاومت و رژیم صهیونیستی و شاید جنگ منطقه‌ای رخ می داد، گفت: صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها مجبور به قبول مذاکرات شدند.

مقاومت در کرانه‌باختری کمک لبنان در توافق مرز دریایی

دبیر کل حزب الله با اشاره به اینکه مقاومت فلسطین در کرانه باختری نیز در حصول این دستاورد برای لبنان مؤثر بود، بیان کرد: ایستادگی در سطح رسمی لبنان، همبستگی رؤسای قوای این کشور، عدم حرکت به سمت عادی‌سازی، آمادگی مقاومت و ارسال پهپاد توسط آن به کاریش و حمایت مردمی از موضع دولت و حزب الله، نقاط قوتی در این دستاورد بود.

او در پایان افزود: پس از اعلام صهیونیست‌ها مبنی بر استخراج آزمایشی از میدان کاریش به لبه جنگ رسیده بودیم اما وارد آن نشدیم چرا که صهیونیست‌ها مجبور به تغییر این استخراج از ساحل به میدان گازی شدند. حزب الله در لبنان خواستار امنیت است، ولی اگر منافع ملی اقتضا کند که قواعد درگیری را زیر پا بگذارد، تردید نخواهد کرد، حتی اگر این مسئله به جنگ ختم شود. 



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/37529
اخبار مرتبط

نظرات شما