سید حسن نصرالله:

منطقه بدون اسرائیل یک واقعیت در آینده است/ توافق ایران و عربستان به نفع منطقه است

دبیر کل حزب‌ الله لبنان در سخنانی گفت که تصور منطقه بدون اسرائیل یک رویا نیست بلکه واقعیتی در آینده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان در مراسم گرامیداشت «حاج اسد محمود صغیر» در جنوب بیروت به خانواده این فرمانده مجاهد تسلیت گفت.

او تاکید کرد: حاج اسد صغیر در خنثی سازی شبکه‌های اسرائیلی و کشف جاسوسان اسرائیلی نقش اساسی داشت. او در خنثی‌سازی خودروهای بمبگذاری شده نیز نقش اساسی داشت.

سید حسن نصرالله سپس درباره تحولات منطقه گفت: هر آنچه در فلسطین اتفاق می‌افتد بر امنیت، حاکمیت، حال و آینده لبنان تأثیر می‌گذارد. آیا می توانید امروز فلسطین را در کنار لبنان و بدون «اسرائیل» تصور کنید؟ این یک رویا نیست، بلکه به خواست خدا یک واقعیت در آینده است.

او افزود: پس از یک جنگ تمام عیار در سوریه با یک دستاورد بزرگ روبرو هستیم اما اگر سوریه به دست داعش می افتاد، الان لبنان کجا بود؟ سوریه از منطقه عربی و همچنین فلسطین است. ما نگران این کشورهای همسایه با مسئولیت اخلاقی، ملی و دینی هستیم. صحبت از حال و آینده سوریه و فلسطین، صحبت از حال و آینده لبنان است. لبنان از هر آنچه در منطقه و جهان به ویژه در کشورهای همسایه به ویژه سوریه و فلسطین می‌گذرد بسیار متاثر است. متأسفانه در لبنان کسانی هستند که تصور می کنند کشور جزیره ای در اقیانوس است و کاری به آنچه در منطقه می گذرد، ندارند.

دبیر کل حزب الله لبنان همچنین گفت: سوریه در جنگ با دشمن و در محور مقاومت یک ستون به شمار می‌آمد و با وجود جنگ تمام عیار همچنان نیز یک ستون است. به سوریه در سال دوم جنگ جهان علیه این کشور پیشنهاد شد که از جایگاه اصلی خود در محور مقاومت دست بردارد اما نپذیرفت. وقتی می‌بینیم هیئت‌های رسمی عربی و غربی به سوریه سفر می‌کنند، خوشحال می‌شویم و نگرانی و ترسی نداریم.

او همچنین تصریح کرد: مقاومت عراق مظلم واقع شده است، زیرا دستاوردی که در شکست پروژه آمریکا در این کشور به دست آورد، مورد توجه قرار نگرفت.

سید حسن نصرالله افزود: زمانی که واشنگتن شاهد بازگشت کشورهای عربی به سوریه بود، گفت که تنها نزدیک شدن به سوریه در چارچوب موضوع زلزله ممکن است. اگر بتوان آنچه را که در شمال شرق سوریه در حال وقوع است از طریق مذاکره روسیه، سوریه، ایران و ترکیه حل کرد، بهتر است. ایران رفتار قدرت‌های استعمارگر در سوریه را انجام نمی‌دهد و به دمشق برای حفظ آن و جلوگیری از سقوط آن کمک می‌کند. سوریه و رهبری آن به طور کامل از حاکمیت و آزادی خود استفاده می کنند و تمام تصمیماتی را که می خواهند اتخاذ می کنند. آنها در تلاشند تبلیغ کنند که ایران برای کنترل و تسلط بر سوریه آمده است. سوریه خارج از دایره تسلیم آمریکاست و همواره مورد توجه پروژه های آمریکا در منطقه بوده است.

او با اشاره به توافق جدید ایران و عربستان هم گفت: تحولات مربوط به نزدیکی عربستان و ایران خوب است و به نفع مردم منطقه خواهد بود. اگر نزدیکی عربستان و ایران در مسیر عادی پیش برود، می تواند افق هایی را در منطقه و لبنان باز کند. آنها (آمریکایی‌ها) در تلاشند تبلیغ کنند که ایران برای کنترل و تسلط بر سوریه آمده است. سوریه و رهبری آن به طور کامل از حاکمیت و آزادی خود استفاده می کنند و ایران به دمشق برای حفظ آن کمک می‌کند.

دبیرکل حزب الله لبنان همچنین با اشاره با اعتراضات گشترده در اراضی اشغالی گفت: آنچه در فلسطین اشغالی می گذرد تاریخی و بسیار مهم است. یکی از دلایل اصلی حضور هیئت های آمریکایی در اسرائیل رسیدگی به شکاف داخلی است که می تواند منجر به درگیری خونین شود.

سید حسن نصرالله در پایان به بحران ریاست جمهوری در این کشور اشاره کرد و گفت: ما نمی‌خواهیم رئیس‌ جمهوری را بر کسی در لبنان تحمیل کنیم بلکه می‌خواهیم درها را برای تکمیل این دستاورد باز کنیم. منتظر کشورهای خارجی نباشید و هیچ کشور خارجی نیز حق ندارد که در مورد موضوع ریاست جمهوری نظرش را تحمیل کند.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/40738
اخبار مرتبط

نظرات شما