به همت گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛

همایش ملی قرآن و سلامت معنوی برگزار می‌شود

فراخوان مقاله همایش ملی قرآن و سلامت معنوی توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، این همایش را برگزار می‌کند و محور‌های این همایش به این شرح است:

محور اول: کلیات و مبانی: مفهوم‌ شناسی معنویت و سلامت معنوی. سازه شناسی معنویت و سلامت معنوی («گرانیگاه»، و «ملازمات» معنویت قرآنی). گستره شناسی معنویت و سلامت معنوی (ساحات و اضلاع در دو حوزه‌ی نظر و عمل). نسبت معنویت با مقولات همگن و هموند، (نسبت معنویت بادیانت، عرفان، شریعت، اخلاق، روانشناسی و …) مبانی هستی شناختی، معرفت‌شناختی، انسان‌شناختی، غایت شناختی و ارزش شناختی معنویت و سلامت معنوی.

محور دوم: شاخصه‌ها، مؤلفه‌ها، مراتب، سنجه‌ها و الگو‌های سلامت معنوی در قرآن: شاخصه‌های سلامت معنوی. مؤلفه‌های سلامت معنوی. مراتب سلامت معنوی. سنجه‌های سلامت معنوی. الگو‌های سلامت معنوی.

محور سوم: نسبت و مناسبات سلامت معنوی قرآن بنیاد با دیگر انواع و ابعاد سلامت: نسبت و مناسبات سلامت معنوی با سلامت جسمانی، سلامت روانی، سلامت اجتماعی، سلامت شناختی و بینشی، سلامت گرایشی و مَنِشی و سلامت سلوکی و رفتاری.

محور چهارم: شیوه‌ها، عوامل، موانع و آثار سلامت معنوی در قرآن: شیوه‌های کسب سلامت معنوی. عوامل سلامت معنوی. موانع سلامت معنوی. آثار سلامت معنوی. برآیند سلامت معنوی در سبک زندگی.

محور پنجم: نقد اجمالی نظریه‌های رقیب و معارض

محور ششم: روش‌شناسی استنباط مسائل سلامت معنوی از قرآن: بسامد آیات و ظرفیت‌ شناسی قرآن در عرصه سلامت معنوی. روش‌شناسی استنباط سلامت معنوی. قواعد استنباط سلامت معنوی.

مهلت ارسال مقاله به این همایش تا پایان تیر ۱۴۰۲ خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند علاوه بر ارتباط با صندوق پستی الکترونیکی به نشانی rinc@iict.ac.ir با شماره تماس ۵-۳۷۶۰۳۵۷۱ -۰۲۵ (داخلی ۱۲۴ آقای احمدپور) تماس بگیرند و آثار خود را به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی واقع در قم ارسال و یا به نشانی iict.ac.ir  مراجعه کنند.
همایش ملی سلامت معنوی اسفند ۱۴۰۲ با حضور صاحب‌نظران این حوزه در شهر مقدس قم برگزار می‌شود.

انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/41889
اخبار مرتبط

نظرات شما