مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم خبر داد:

توقف پروژه سایت قلی درویش به علت شکایت اوقاف

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم گفت: به علت اختلافات و دادگاهی که حکم دومیلیاردی برای میراث‌فرهنگی به علت شکایتی که از طرف اوقاف شده بود صادر شده است پروژه سایت قلی درویش موقف شده است.

علیرضا ارجمندی در گفتگو با خبرنگارپایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  فردا اظهار داشت: به لحاظ ملی بودجه‌ای برای سایت قلی درویش در نظر گرفته شده است درخواستی را ارسال کردیم؛ اما به علت اختلافات و دادگاهی که حکم دومیلیاردی برای میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم به علت شکایتی که از طرف اوقاف شده بود صادر شده است پروژه سایت قلی درویش موقف شده است.
وی گفت: طی ماه آینده باتوجه‌به روند مذاکرات اگر بتوانم اختلافاتمان را با اداره اوقاف به یک جمع‌بندی برسانیم و اگر شرایط مساعد باشد فاز دیگری را از سایت قلی درویش ادامه می‌دهیم.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم افزود: طرح سایت موزه قلی درویش مطالعه و طراحی شده است، یکی از اهداف ما این است که بتوانیم سایت موزه قلی درویش را تحویل گردشگران و زائران دهیم تا همه بدانند این شهر دارای قدمتی بیش از ۷ هزار سال است و جوانان قم به این هویت افتخار کنند.
تپه قلی درویش قم تاریخی‌ترین تپه باستانی کشور قدمت هفت هزارساله با ۲۲ دوره معماری است، تپه تاریخی قلی درویش مسقف شده است تا به‌عنوان یک سایت موزه مورداستفاده قرار بگیرد این تپه هویت تاریخی استان قم را مشخص می‌کند که این هویت یک شهر مذهبی هفت هزار‌ساله است.
به عقیده باستان‌شناسان و باتوجه‌به آثار به‌دست‌آمده، تپه تاریخی  قلی درویش قم را می‌توان از مبانی شهرنشینی و قطب عصر آهن ایران نامید.
در باستان‌شناسی کل ایران و شرق باستان در اواسط هزاره دوم مدرکی در طول تاریخ وجود ندارد در زمان کاوش از منطقه قلی درویش کاوشگران باور نمی‌کردند که مدارکی بین ۱۸۰۰ تا ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد را  پیدا کنند هزاره‌ای که در تاریخ گم بوده است.
همچنین در تپه باستانی قلی درویش آثاری از هزاره دوم قبل از میلاد یافته شده که ارزش زیادی در معرفی این برهه از تاریخ دارد.
محوطه باستانی قلی درویش در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۸۲ به شماره ۱۰۱۷۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/44188
اخبار مرتبط

نظرات شما