قم فردا گزارش می‌دهد؛

عوارض افراط در ورزش

رسیدن به حس خوب و اندام ایده‌آل مستلزم انجام بیش از حد فعالیت‌های ورزشی نیست؛ بلکه با انجام درست حرکات و رعایت اصول تغذیه‌ای و استراحت کافی میسر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  افراط در ورزش یکی از مشکلات معمول در جامعه امروز است، زیرا برخی از مردم در تلاش برای رسیدن به اندام ایده‌آل خود هستند و بافکر به این موضوع به ورزش روی میاورند؛ اما در برخی از موارد با انجام بیش از حد فعالیت‌های ورزشی گاهی اوقات به خود آسیب‌های جدی وارد می‌کنند.
 وقتی بدون استراحت کافی، در طولانی‌مدت ورزش انجام شود، فرد دچار تمرین زدگی بدنسازی خواهد شد. برای پیشگیری و درمان بیش تمرینی، باید استراحت کافی داشت تا عضلات ریکاوری شوند و همچنین یک رژیم غذایی غنی از درشت‌مغذی‌ها، به‌ویژه کربوهیدرات‌ها مورداستفاده قرار گیرد. نکته بسیار مهم این است که در ورزش‌کردن استراحت به‌اندازه تمرین، مهم و مؤثر است.

 دکتر زهرا ولی‌زاده فیزیوتراپیست در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» با شاره به اینکه ورزش بیش از اندازه و افراطی، از ورزش‌نکردن بدتر است اظهار داشت: انجام ورزش افراطی می‌تواند منجر به مشکلات جسمانی شود، از جمله آسیب رساندن به عضلات و استخوان‌ها، افزایش خطر ابتلا به آسیب‌های مربوط به ورزش، کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن و اختلال در فرایندهای استراحت و بازسازی بدن. همچنین ممکن است منجر به افزایش استرس و اضطراب شود.
 وی بیان داشت: بعد از انجام تمرین‌های ورزشی، بدن نیاز به بازسازی عضلات دارد، تمرین افراطی موجب دردهای زانو، آرتروز و آریتمی خواهد شد.

 معمولاً کودکان از سن ۳ تا ۶ سالگی شروع به ورزش می‌کنند، گاهی اوقات، حتی هم تنها یک ورزش انجام نمی‌دهند، بلکه چندین ورزش را تجربه می‌کنند و هیچ زمان استراحتی به آنان داده نمی‌شود؛ زمانی که کودکان در حال پیشرفت در ورزش هستند والدین اصرار دارند تا فرزندانشان در زمینه ورزش موفق شوند و به درجاتی از پیشرفت برسند که خود آنها نتوانسته‌اند به آن مرحله دست یابند، پس این اتفاق زمینه‌ساز افراط در ورزش کودکان می‌شود.
در واقع والدین می‌خواهند رؤیاهای ورزشی خود را که در گذشته داشتند در فرزندانشان برآورده شود. این اتفاق منجر به این می‌شود که بعضی از والدین به افراط در ورزش دچار می‌شوند و این رفتار از کنترلشان خارج می‌شود، آنها فرزندان خود را وادار می‌کنند که به هر قیمتی به موفقیت دست پیدا کنند.

 دکتر مریم حیدرزاده متخصص حرکات اصلاحی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» با اشاره عوارض افراط در ورزش اظهار داشت: از علایم افراط در ورزش می‌توان به بالارفتنِ ناگهانیِ فشار تمرینات، استراحت کم در بین هر جلسه تمرینی و غیراصولی بودن شدت تمرینات ورزشی اشاره داشت.
 وی بیان داشت: احساس درد حین ورزش، سرگیجه، بیمار شدن به طور مداوم، بی‌خوابی، خستگی و بی‌حالی، بی‌میلی به غذا و بی‌اشتهایی، افسرده و زودرنج شدن، ضربان قلب نامنظم و گرفتگی و درد عضلات از مواردی است که با افراط در ورزش و بیش از اندازه تمرین‌کردن به وجود می‌آید.
 دکتر حیدرزاده با شاره به مفیدبودن ورزش و اجتناب از افراط در این امر گفت: فواید بی‌شمار ورزش برای سلامتی بر کسی پوشیده نیست؛ اما بر خلاف تصور رایج، هر چه بیشتر ورزش‌کردن لزوماً بهتر نیست و رعایت تعادل حتی در مورد مفیدترین چیزها هم امری ضروری و واجب است، هدف از ورزش‌کردن حفظ سلامتی است، نه صدمه‌زدن بنابراین با صرف زمان مناسب برای ورزش‌کردن و انجام حرکات مناسب سلامت خود را بیمه کنید.

 انجام‌دادن ۱۴۰ دقیقه ورزش هوازی سبک و ۷۵ دقیقه ورزش هوازی سنگین در طول هفته برای یک فرد بزرگسال مناسب است که این میزان هم‌بستگی به توان بدنی هر فرد متفاوت است؛ ورزش بیش از حد و افراطی باعث می‌شود بدن زمان کافی برای استراحت و ریکاوری نداشته باشد و به‌مرور واکنش منفی نشان دهد.
 عواقب منفی افراط در ورزش به‌تدریج ایجاد می‌شود، به این صورت که ورزشکار با همه این علائم منفی به یکباره مواجه نخواهد شد؛ بلکه کم‌کم از آنها رنج می‌برد؛ بنابراین، انجام اقدامات پیشگیرانه و تشخیص افراط در ورزش بسیار مهم است، پیشگیری با برنامه‌ریزی تمرینات منظم و دوره‌های استراحت، متناسب با توانایی‌های هر ورزشکار آغاز می‌شود.

خبرنگار: محمدعلی رجبی
انتهای پیام/150
http://qomefarda.ir/48629
اخبار مرتبط

نظرات شما