معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم مطرح کرد:

پیش بینی ابتلای 80هزارنفر در قم به بیماری فشار خون/اندازه گیری فشارخون بیش از 94هزار نفر در قم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه فشار خون ۹۴ هزار و ۱۶۵ نفر در مراکز بهداشتی و بیمارستان‌های قم ثبت شده است ،گفت: پیش بینی می‌شود ۸۰ هزار نفر از افرادی که در این طرح شرکت دارند، مبتلا به بیماری پرفشاری خون باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  حسن ایزانلو ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه با اشاره به اجرای طرح ملی کنترل فشار خون بالا، اظهار داشت: در حال حاضر در هفته آخر این طرح قرار داریم و احتمال زیاد تمدید هم نخواهد شد چرا که وزارت بهداشت به اهداف خود رسیده است.

وی ادامه داد: مرحله نخست این طرح که هدف آن آموزش و اطلاع رسانی افراد در برابر بیماری پرفشاری خون بود، از ۲۷ اردیبشهت ماه آغاز شد و تا ۱۷ خردادماه ادامه داشت و مرحله دوم  هم از ۱۸ خردادماه آغاز و تا ۱۵ تیرماه ادامه دارد و در این مرحله افراد بالای ۳۰ سال، مادران باردار و بیماران کلیوی تست می دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد افراد بالای ۳۰ سال، بیماران کلیوی و زنان باردار گروه هدف در این طرح هستند، گفت: اطلاعات بیماران شناسایی شده که مبتلا به پرفشاری خون هستند در قالب برنامه خطرسنجی قلبی و عروقی در سامانه‌ای ثبت می‌شود و اگر نیاز به درمان داشته باشند، مراحل پیگیری و درمان به صورت رایگان از ۱۵ تیر تا ۱۵ مهرماه در مراکز درمانی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: پیش بینی می‌شود ۸۰ هزار نفر از افرادی که در این طرح شرکت دارند، مبتلا به بیماری پرفشاری خون باشند.

ایزانلو افزود: به تمام اهداف مدنظر دست یافته‌ایم و امیدواریم در روزهای باقی مانده بتوانیم نتایج خوبی رقم بزنیم و فشار خون تعداد افراد باقی مانده را نیز کنترل نماییم.

وی ابراز داشت: بیماری پرفشاری خون قابل درمان است و از سکته های مغزی و قلبی، نارسایی کلیوی و آسیب به چشم با پیش بینی به موقع جلوگیری خواهد شد.

معاون مرکزبهداشت استان قم با اشاره به اینکه فشار خون ۹۴ هزار و ۱۶۵ نفر در مراکز بهداشتی و بیمارستان‌های قم ثبت شده است، گفت: این تعداددر کل کشور بیش از 15 میلیون نفر است.

وی ادامه داد: ۷۹ هزار و ۹۹ نفر در ۲۴ ایستگاه ثابت و سیار سطح شهر قم که 593 کاربر دارد ثبت شده است و این تعداد در کشور بیش از 6میلیون نفر است.

ایزانلو با اشاره به ارزیابی فشار خون ۹۴ هزار و ۱۶۵ نفر از شهروندانی که در سامانه سیب ثبت شده است، گفت: از این تعداد هشت هزار و ۵۲۰ نفر فشار خون کنترل شده، ۵۸ هزار و ۷۷۸  نفر فشار خون طبیعی، ۱۴ هزار و ۱۳۵ نفر فشار خون بالا و ۲ هزار و ۶۴۳ نفر مبتلا به بیماری فشار خون با کنترل نادرست هستند.

وی افزود: همچنین از این تعداد ۲ هزار و ۳۱۷ نفر مشکوک به فشار خون بالا، ۱۸ هزار و ۷۶۰ نفر مبتلا به فشار خون طبیعی رو به بالا، ۲ هزار و ۷۱۱ نفر مبتلا به پرفشاری خون با کنترل مطلوب، ۳۰۳ نفر مبتلا به نارسایی کلیوی با فشار خون مطلوب و ۲۵۲ نفر مبتلا به نارسایی کلیه با فشار خون نامطلوب می‌باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیماری با اشاره به اینکه پرفشاری خون زمینه بروز بیماری‌های خطرناکی از جمله سکته‌های قلبی و مغزی و نارسایی‌های کلیوی را فراهم می کند،گفت:عدم تحرک، استعمال سیگار و تغذیه نامناسب سه عامل مهم بروز این بیماری است.

وی به شهروندان توصیه کرد: پرهیز از مصرف غذاهای پرنمک، آماده، پرچرب و سرخ شده، پرهیز از مصرف سیگار و قلیان را جدی بگیرند و در راستای جلوگیری از ابتلا به فشار خون؛ کاهش وزن و استرس، ورزش‌های سبک و مداوم و اندازه گیری ماهیانه فشار خون را در برنامه داشته باشند.

ایزانلو در پایان از شهروندان درخواست کرد: در صورت مشاهده هر نوع اقدام غیربهداشتی در سطح شهر از جمله آلوده بودن استخرها مراتب را با شماره ۱۹۰ در میان بگذارند.

انتهای پیام/160
http://qomefarda.ir/10351
اخبار مرتبط

نظرات شما