گلوبال تایمز: انتخاب مجدد اسد، شکست سیاست آمریکا در خاورمیانه را ثابت کرد

حضور گسترده مردم سوریه در انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی بشار اسد در این انتخابات، شکست دیگری را برای سیاست‌های مداخله جویانه واشنگتن رقم زد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، نشریه گلوبال تایمز چین در گزارشی به بررسی مسأله انتخابات سوریه و انتخاب مجدد بشار اسد، رئیس جمهور این کشور پرداخت.

گلوبال تایمز در این گزارش به نقل از کارشناسان نوشت: انتخاب مجدد رئیس جمهور بشار اسد، نمایانگر شکست آمریکا در سیاست هایش در قبال سوریه و خاورمیانه بوده و بر اهمیت سیاست چین در عدم مداخله به منظور ثبات منطقه‌ای تأکید دارد.

بشار اسد در چهارمین دوره ریاست جمهوری خود با کسب آرای ۹۵ درصدی در تاریخ ۲۷ مه به پیروزی رسید. «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین روز دوشنبه با ارسال پیامی به اسد، انتخاب مجدد او را تبریک گفت.

شی جین پینگ در پیام خود ابراز داشت که وی به توسعه روابط چین و سوریه اهمیت فراوانی می‌دهد و آماده است تا با بشار اسد، ۶۵ امین سالگرد روابط دیپلماتیک دو طرف را به عنوان فرصتی برای تلاش در جهت موفقیت‌های بیشتر در روابط چین و سوریه گرامی دارد.

شی جین پینگ، اعلام کرد چین به شکلی مصمم از سوریه در حفاظت از حاکمیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی حمایت کرده و به همان مقداری که ظرفیتش جواب می‌دهد، به سوریه در مبارزه با همه گیری کرونا، احیای اقتصاد و بهبود رفاه مردم کمک می‌کند و این در راستای بالا بردن همکاری‌های سوریه و چین به سطوحی جدید است.

«هوا لیمینگ» (Hua Liming) سفیر سابق چین در ایران و یک کارشناس امور خاورمیانه به نشریه گلوبال تایمز گفت: انتخاب مجدد اسد، یک شکست کامل در زمینه مداخله آمریکا در امور سوریه را نشان می‌دهد.

نشریه گلوبال تایمز چین در ادامه نوشت: برخی کشور‌های غربی از جمله آمریکا در خصوص سالم بودن و مشروعیت این انتخابات تردید کرده اند. رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند دولت بایدن تصمیم گرفته تا بودجه دفاعی به نیرو‌های دفاعی سوریه که تحت رهبری کُرد‌ها قرار دارند را کاهش دهد. این در حالی است که آمریکا هنوز هیچ نماینده ویژه‌ای به سوریه نفرستاده که این خود به گفته کارشناسان، نمایانگر کاهش نفوذ آمریکا در منطقه است.

از زمانی که اعتراضات و شورش‌های موسوم به «بهار عربی» در سوریه در حدود یک دهه پیش گسترش یافت، آمریکا تلاش کرد تا از این فرصت به منظور حمایت از مخالفان و ایجاد جنگ علیه دولت سوریه استفاده کند؛ اما مقاومت دولت اسد و کمک روسیه و ایران موجب شد تا اسد بتواند موضع خود را حفظ کرده و اکنون مخالفان مورد حمایت آمریکا در سوریه از میان رفته اند.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که تمایل و توانایی دولت فعلی آمریکا برای مداخله نظامی در سوریه محدود است؛ اما انتظار می‌رود واشنگتن به عنوان قدرتی سلطه گر، به سرکوب دمشق از لحاظ دیپلماتیک و اقتصادی ادامه دهد.

رسانه‌ها گزارش دادند بر اساس اطلاعیه‌ای که از سوی کاخ سفید در اوایل ماه مه منتشر شد، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تحریم‌های یکجانبه کشورش علیه سوریه را برای یک سال دیگر تمدید کرده است. تحریم‌هایی که به تدریج در میان سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ اعمال شده اند، شامل بلوکه کردن دارایی‌های برخی مردم و نهاد‌ها و ممنوعیت بر برخی کالا‌ها و صدور خدمات به سوریه می‌شد.

نشریه گلوبال تایمز چین در پایان گزارش خود به نقل از سفیر سابق چین در ایران نوشت: چین همیشه مخالف مداخله در امور داخلی دیگر کشور‌ها بوده و روابط دیپلماتیک عادی را با دولت سوریه حفظ کرده است. انتخاب مجدد اسد و وضعیت تثبیت شده سوریه، درستی موقعیت ادامه دار چین را ثابت می‌کند و کشور‌های غربی می‌بایستی به انتخاب مردم سوریه، احترام کامل بگذارند.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/26420
اخبار مرتبط

نظرات شما