گزارش قم فردا از طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی؛

ساماندهی فضای مجازی با اجرای طرح حمایت از حقوق کاربران

امروز یکی از دغدغه های مهم و اساسی مردم مسئله فضای مجازی است که این بی قانونی و بی دروپیکر بودن فضای مجازی باعث بروز مشکلات فراوانی شده است که طرح صیانت از حقوق کاربران می تواند از بروز این گونه مشکلات جلوگیری و آن را ساماندهی کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، قرار گرفتن طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در فهرست طرح‌های مورد بررسی صحن علنی مجلس با واکنش‌های کاربران فضای مجازی و رسانه‌ها روبه‌رو شد، زیرا بسیاری از فعالان رسانه‌ای این طرح را در راستای ایجاد محدودیت دسترسی به شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های اجتماعی تلقی کردند؛ در حالی که بسیاری از کارشناسان ومسولین وجود این طرح برای کشور را امری ضروری می دانند و اعلام کرده اند که با اجرای این طرح هیچ محدودیت و فیلترینگی رخ نخواهد داد.

شبکه ملی اطلاعات مهمترین بحث در طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی است
از همین رو رفیع الدین اسماعیلی عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا با اشاره به طرح‌های صیانت از حقوق کاربران و کودکان در فضای مجازی، اظهار داشت: در این موضوع مهمترین مسئله شبکه ملی اطلاعات است.
وی ادامه داد:  متاسفانه امروز این بخش و موضوع اصلی را رها کرده ایم و خودمان را با شبکه های بیرونی مشغول کرده ایم.  امروز مردم ، مدیران و سیاستمدارن همه درگیر شبکه های اجتماعی خارجی هستند در حالی که مهمترین موضوع شبکه ملی اطلاعات است.
عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه عنوان کرد: در این طرح مسائل راحتر دیده شده است و آن نگاه آزاد اندیشانه هم نشان داده شده است. در این به شبکه های اجتماعی داخلی ، حمایت از آنها و ایجاد زیرساخت ها ، ایجاد شبکه ملی اطلاعات و... توجه شده است.
اسماعیلی ادامه داد:  از آن طرف هم برای شبکه های خارجی مراحلی را قرار داده است تا بر اساس قانون کشور فعالیت کنند. اصلا در این طرح اعلام نشده است که شبکه های اجتماعی خارجی نمی توانند در داخل فعالیت کنندویا مصدود شوند و یا فیلتر شوند فقط باید طبق قوانین کشور فعال باشند.

اجرای هوشمندانه طرح باعث استقبال مردم می شود
وی بیان داشت: این طرح قابل اصلاح است و می توان با برگزاری جلسات نقد و بررسی اگر لازم باشد در آن اصلاحیه انجام داد.
عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه خاطرنشان کرد: شیوه اجرای این طرح بسیار مهم است که بیشتر با دبیر شورای عالی فضای مجازی و وزیر ارتباطات است. اگرهوشمندانه اجرا شود توسط مردم هم استقبال خواهد شد.



اما انچه که امروز در کشور کاملا مشخص و نمایان است وجود موافقان و مخالفان برای این طرح است که هرکدام هم دلایل خواص خود را دارند. ولی آن چیزی که کاملا مشخص است ضرورت وجود چنین طرحی برای کشور می باشد که در این بین مهمترین وظیفه کارشناسان و مسئولین اقناع افکارعمومی است.

طرح حمایت از حقوق کاربران به دنبال محدودیت نیست
این در حالی است که مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی گفت: هدف از طرح حمایت از حقوق کاربران، ساماندهی فضای مجازی است که به یکی از دغدغه‌های فکری مردم تبدیل شده و مسئله‌ای همگانی است؛ این موضوعی نیست که با هیاهو جلوی آن را بگیرند؛ مجلس مصمم است که این طرح را جلو ببرد البته این به معنی آن نیست که ما به پیشنهادات و نظرات بی توجه هستیم قطعا اگر نظری باشد در سیر بررسی این طرح مورد توجه قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به فضاسازی رسانه‌ها ضد این طرح بیان کرد: این برداشت ناقصی است که در بعضی از رسانه‌ها اتفاق افتاده است، طرح حمایت از حقوق کاربران به دنبال محدودیت نیست، بلکه به دنبال ساماندهی فضای مجازی، حمایت از پیام رسان‌های داخلی و متخصصان ایرانی است.

طرح صیانت به دنبال فیلترینگ نیست!
از طرفی سید علی یزدی خواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در موافقت با اعمال اصل ۸۵ قانون اساسی درباره طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی فضای مجازی گفت: وقتی این طرح در تیرماه سال ۹۹ به کمیسیون فرهنگی ارجاع داده شد، با کمک نمایندگان دستگاه‌های اجرایی اعم از وزارت اطلاعات، ارتباطات، ارشاد، ارتش، سپاه، پلیس فتا، مراکز پژوهشی و نمایندگانی از حوزه قضایی بالای ۱۵۰۰ ساعت کار کارشناسی این طرح را بررسی و بعد طبق ماده ۱۴۲ آیین نامه داخلی مجلس تقدیم مرکز پژوهش‌های مجلس کردیم.
وی با اشاره به اینکه طرح صیانت محدود کننده فضای مجازی نیست تصریح کرد: این طرح حق مالکیت معنوی اثرات تولید شده را به رسمیت می‌شناسد و هرکسی که محتوایی را بارگذاری می‌کند به تعداد کلیک‌های که می‌خورد یک ترافیک داده‌ای تولید می‌کند که موجب درآمدزایی می‌شود؛ صاحبان شبکه‌های اجتماعی باید سهم تولید دهنده را پرداخت کنند؛ از خانم خانه دار تا متخصص دانشگاهی می‌توانند در این حوزه اشتغال زایی کند.
یزدی خواه با تاکید بر اینکه در این طرح هیچ شبکه‌ای مسدود نمی‌شود اظهار کرد: تا زمانی که پلتفرم داخلی دقیقاً مشابه نمونه خارجی نباشد، هیچ شبکه مسدود نمی‌شود.


قاعده‌مند کردن فضای مجازی به معنای محدودسازی نیست
همچنین علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به این طرح خاطرنشان کرد: عموم انتقادات و نگرانی که در حوزه طرح صیانت از کاربران فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی صورت می‌گیرد حاکی از آن است که طرح محتوای مسدودسازی یا فیلترینگ دارد؛ اما وقتی به متن و محتوا رجوع می‌شود کسی مصداقی از مسدودسازی را نمی‌تواند نشان دهد، قاعده‌مند کردن فضای مجازی به معنای محدودسازی نیست اتفاقا به دنبال آن هستیم حقوق مردم رعایت شود.
وی ابراز داشت: در فضای مجازی آمار بالایی از کلاهبرداری‌ها و سوء استفاده‌های مالی وجود دارد، اما به دلیل اینکه اعمال قانون در اختیار ارکان کشور نیست و شرکت‌های موجود در فضای مجازی پاسخگو نیستند، امکان پیگرد کلاهبرداری نیست با قانونگذاری می‌توان پیگرد‌ها را به نفع مردم به نتیجه رساند.

در هر حال همانطور که گفته شد درخصوص این طرح انتقادات بسیاری مطرح است و در برخی از موارد هم سم پاشی هایی برای عدم اجرای این طرح انجام شده است که باید در این خصوص برای مردم روشنگری صورت بگیرد. البته مردم هم باید در نظر بگیرند که امروز یکی از دغدغه های همه خانواده ها همین فضای مجازی بی دروپیکر است که همین موضوع می تواند باعث ساماندهی این فضا شود و جلوی بسیاری از کلاهبرداری ها را گرفت.



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/27901
اخبار مرتبط

نظرات شما