معرفی جاذبه ‌های گردشگری شهرستان کهک در قم

شهرستان کهک در فاصله‌ای کوتاه از شهر قم، آب و هوایی کاملا متفاوت دارد که خانه تاریخی ملاصدرا، تپه های تاریخی صرم و سد تاریخی کبار از جمله جاذبه‌های تاریخی بی بدیل شهرستان کهک به شمار می رود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  شاید کمتر کسی باور کند که شهرستان کهک که در فاصله ای ۳۰ کیلومتری از قم واقع شده است دارای آب و هوایی کوهستانی و کاملا متفاوت از قم باشد.
خانه تاریخی ملاصدرا، تپه های تاریخی صرم و سد تاریخی کبار از جمله جاذبه‌های تاریخی بی بدیل شهرستان کهک به شمار می رود. کرمجگان، ابرجس، فردو از روستاهای این منطقه هستند که می‌تواند هدف مناسبی برای گردشگری در تعطیلات نوروزی باشد.
اما همان طور که گفته شد خانه تاریخی ملاصدرا یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان کهک می باشد.خانه ملاصدرای شیرازی در شهرستان کهک قم یادگاری از دوران سکونت این فیلسوف مشهور عصر صفوی، در اواخر سال ۱۳۷۵ می بباشد که به ثبت ملی رسیده است.



خانه تاریخی ملاصدرا متعلق به دوران سکونت 15 ساله محمد بن ابراهیم یحیی شیرازی ملقب به صدرالمتالهین و معروف به ملاصدرا متولد به سال 979 یا 980 هجری قمری، از بزرگان فلاسفه و از بزرگترین دانشمندان جهان در حکمت الهی و سرآمد حکمای اسلامی است.
خانه ملاصدرا از خشت خام، ملات گل و سقف با تیرهای چوبی ساخته شده است و دارای فضایی گیرا و قدیمی با سقفی بلند و پوشش گنبدی با دیوارهای سیاه و اندود گل و تزئینات گچبری ساده با کاربندی ‌های زیبا در سقف است که چهار طرف آن دارای فضاهایی چهار گوش مسقف بین تویزه‌ های جناغی شکل است که در مجموع، شبیه امامزاده‌ های دوره صفوی میباشد.



دور تا دور آن را خانه های روستایی با بافت معماری مناطق گرمسیری احاطه کرده اند. نقشه اصلی بنا شبستانی است چلیپایی که گرداگرد آن چهارگوشه طبقه همکف و اول، حجره ها و اتاق باقی مانده بود و دو اتاق دیگر نیز طی تعمیرات سال 77 بازسازی شد. تزئینات بنا شامل گچبری های شبه سجاده ای و مشبک های گچی در نورگیرهاست. در قسمتی از خانه قنات نسبتا پرآبی وجود دارد که هم دوره با این بنا بوده و جزئی از مجموعه خانه ملاصدرا محسوب می شود.

خانه ملاصدرا آماده پذیرایی از گردشگران است
از همین رو علیرضا ارجمندی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به این جاذبه گردشگری گفت: اداره کل میراث‌فرهنگی با مشارکت شهرداری کهک ویژه برنامه‌های نوروزی در مجموعه فرهنگی‌تاریخی ملاصدرا تدارک دیده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‎‌دستی قم با اشاره به برپایی سفره هفت‌سین، آماده‌سازی فضا و گل‌کاری متناسب با نوروز در این مجموعه ادامه داد: نمایشگاه محصولات خانگی در ایام نوروز از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ در مجموعه فرهنگی تاریخی ملاصدرا برپاست.
ارجمندی برپایی ایستگاه نقاشی کودک و اجرای برنامه‌های طنز عمو قلی با حضور طنزپردازان استان را از دیگر برنامه‌های نوروزی مجموعه فرهنگی تاریخی ملاصدرا عنوان کرد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‎‌دستی قم تصریح کرد: نوروزگاه نیز پس از دو سال محدودیت‌های کرونایی در نوروز ۱۴۰۱ با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در خانه تاریخی ملاصدرا برپا می‌شود.



خانه ملاصدرا، تپه تاریخی صرم، قلعه ساسانی سیرو، محوطه باستانی شمشیرگاه، چاله غار وشنوه، میل میم، چهار طاقی کرمجگان، حمام روستای قبادبزن، آب انبار کهک، آب انبار البرز و وجود مقبره مطهر شانزده امامزاده، بخشی از آثار متنوع و مکان های دیدنی و مذهبی بخش کهک است.
این آثار متنوع می طلبد که میراث فرهنگی و گردشگری استان در زمینه بازدید گردشگران از این مکان های دیدنی اقدامات موثری را انجام دهد و شاید اولین اقدام موثر اطلاع رسانی با تهیه بروشورهای مناسب برای ارائه به زائران و گردشگرانی است که به استان وارد می شوند .
در هر صورت این جاذبه های گردشگری می تواند گردشگران بسیاری را به سمت استان برای بازدید از آثار متنوع استان و شهرستان های قم را فراهم کند.


حسین حیدری
انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/32437
اخبار مرتبط

نظرات شما