کارشناس مسائل دینی:

معنویت کسب شده در ماه رمضان را رها نکنید

کارشناس مسائل دینی گفت: معنویت کسب شده در ماه مبارک رمضان مانند سرمایه و توشه راه برای بقیه سال است تصور نشود ماه مبارک رمضان تمام شده پس عمل خیر و معنویت آن نیز تمام شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر بیاری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» اظهار داشت: ماه مبارک رمضان فلسفه خاصی دارد که خداوند در دوازده ماه سال در یک ماه روزه را واجب کرده و قرآن را در این ماه نازل کرده و اعمالی را در این ماه به طور ویژه بر آن تأکید کرده است.

کارشناس مسائل دینی ادامه داد: فلسفه ماه مبارک رمضان این نبود که صرفاً گناهان گذشته ما پاک شود؛ زیرا اگر هدف این باشد در طول سال گناه می‌کنیم به امید اینکه ماه رمضان بخشیده شویم پس هدف از ماه رمضان چیز دیگری است.

وی عنوان داشت: اینکه ماه رمضان تمام شده تصور نشود که برکات آن نیز از بین رفته و ما از آن معنویت فاصله گرفتیم؛ بلکه فلسفه ماه رمضان این است که ما توشه‌ای برای بقیه ماه‌های سال برای خودمان برداریم.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: طبق آیات و روایات ماه رمضان ماه رسیدن به کمال و معنویت با سرعت بسیار بالا است در ماه شعبان و رجب خودمان را آماده می‌کنیم تا به ماه مبارک رمضان برسیم در ماه مبارک رمضان ما با سرعت بسیار زیاد به معنویات و آنچه که مورد خشنودی خداوند است می‌رسیم و این نیست که این معنویت بعد از گذشتن ماه مبارک رمضان از بین برود.

بیاری گفت: ماه مبارک رمضان لطف خدا در حق بندگانش بوده که و فرصتی برای بندگان قرار داده تا با سرعت بیشتری به‌سوی خدا حرکت کنند و به‌اندازه کافی توشه راه را برای بقیه سال ذخیره کنند.

کارشناس مسائل دینی اضافه کرد: بندگان خدا که در ماه مبارک رمضان از فرصتی که خداوند به آنها داده است استفاده کردند و از توشه معنوی بهره‌مند شده و به طور مثال با قرائت یک آیه از قرآن ثواب ختم قرآن را کسب کردند برای ماه‌های دیگر سال نیز باید از این بهره معنوی استفاده کند.

وی تصریح کرد: انسان برای رسیدن به کمال بی‌نهایت آفریده شده است و نباید تنها به ماه مبارک رمضان اکتفا کرده و منتظر ماه رمضان سال آینده باشد؛ بلکه باید معنویت ماه مبارک رمضان را برای ۱۱ ماه دیگر نیز استفاده کرده تا ماه رمضان بعدی فرارسد.

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: اینکه یک ماه زحمت فراوان کشیده شده و به خدا نزدیک شده و عمل خیر انجام دهیم و یکباره بعد از پایان ماه مبارک رمضان آن را کنار بگذاریم فایده ندارد و انسان را به همان نقطه قبلی می‌رساند و رسیدن به کمال را بعید می‌کند.

کارشناس مسائل دینی افزود: فراموش‌کردن معنویت ماه مبارک رمضان بعد از پایان آن با فلسفه خلقت و با فلسفه ماه مبارک رمضان سازگار نیست و انسان باید این مسئله را مدام برای خودش یادآوری کند که با وجود پایان ماه مبارک رمضان نباید توشه و معنویت آن را کنار گذاشت؛ بلکه باید همچنان از آن معنویت استفاده کرد.

بیاری بیان داشت: اگر معنویت ماه مبارک رمضان که به‌عنوان یک توشه سرعت حرکت انسان را بیشتر می‌کند مورداستفاده قرار نگیرد ممکن است با یک غفلت انسان مجدداً و دچار گناه شده و همه آن آثار و برکات را از بین ببرد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون مؤمنان مانند یک سرمایه‌دار هستند که سرمایه خود را از ماه مبارک رمضان کسب کرده و در طول سال از آن بهره خواهند برد باید بسیار مواظب این سرمایه باشیم هم از آن بهره ببریم و اجازه ندهیم کسی آن را به سرقت ببرد

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/48381
اخبار مرتبط

نظرات شما