وجود فاصله طبقاتی بین مناطق در شهر قم شایسته نیست

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت:برای شهر قم فاصله طبقاتی بین مناطق شایسته نبوده و باید تلاش کنیم این فاصله به حداقل برسد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار با اعضای شورای اسلامی شهر قم، با تقدیر از مدیریت شهری در پیشبرد برنامه‌ها و توسعه شهر به‌عنوان جهان شهر اسلامی اظهار داشت: ارتباط و عبادت خداوند معطوف به یک سری عبادات فردی و خاص نبوده و همه زندگی می‌تواند تبدیل به ارتباط و عبادت خداوند شود.

وی به ماه رمضان اشاره کرد و افزود: ماه رمضان علاوه بر برقراری ارتباط با خداوند، می‌تواند افراد را به خادم حقیقی و قلبی خداوند و مردم تبدیل کرده و کار شورای اسلامی با خدمت به مردم از این دسته از عبادات است.

امام‌جمعه قم، عملکرد مدیریت شهری در قم را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در ساختن شهر قم که قلب تپنده معرفتی و فکری ایران و جهان اسلام است هر چه‌کار سنجیده و دقیق انجام شود، کم بوده و باید بدانیم از شهر قم روح عبادی و اندیشه اسلامی به ایران و جهان فرستاده می‌شود و هر خدمت به این قلب تپنده خدمت به جهان است.

وی به شعاع قم در سراسر دنیا اشاره کرد و گفت: با توجه به چند دهه فعالیت بین‌المللی، می‌توانم بگویم تجلی کاری که در قم انجام‌شده در جهان‌دیده می‌شود و این منوط به کار علمی نبوده و حتی اجرای پروژه‌های عمرانی نیز شامل می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در ادامه اجرای پیوست‌های فرهنگی را موردتوجه قرارداد و تأکید کرد: اجرای پیوست‌های فرهنگی باید علاوه بر نگاه بومی، با نگاه بین‌المللی و جامع اجرا شود، زیرا علاوه بر شهر در کشور و جهان نیز تأثیر دارد.

وی به لایحه بودجه کشور اشاره کرد و به خوانش آن اصرار ورزید و ابراز کرد: بنده در شورای نگهبان بودجه را بررسی کرده و بودجه سال ۱۴۰۱ انبساطی بوده و اقلام متعددی داشته که بعضی به‌صورت مستقیم و بعضی به‌طور غیرمستقیم با مدیریت شهری در ارتباط است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: با خوانش و دقت در بودجه ۱۴۰۱ کشور می‌توانیم از تبصره‌های بودجه در تأمین بودجه مدیریت شهری استفاده کرده و سابقه استفاده از این تبصره‌ها در شهرداری قم وجود داشته که نیاز به کار قوی‌تری دارد.

وی توجه به رویکرد مردمی و مشارکت خواهی را لازم و ضروری خواند و خاطرنشان کرد: نگاه مردم به شهرداری و کارهای انجام‌شده نگاه ارتقایی بوده و ارتباط بیشتری برقرارشده و در چند سال گذشته اعتماد مردم جلب شده است که می‌توان در مشارکت بیشتر مردم از آن استفاده کرد.

آیت‌الله اعرافی سپس با تأکید بر قواعد شهرسازی و معماری اذعان کرد: ما نمی‌توانیم از شهرداری و شهرسازی توقع زیادی داشته باشیم، زیرا دانشگاه و حوزه در این بخش کار زیادی انجام نداده و شاهد فقر نظریه و الگوی معماری اسلامی و شهرسازی هستیم.

وی با ابراز تأسف از نبود الگوهای نوین در معماری اسلامی یادآور شد: نگاه شورای شهر و شهرداری می‌تواند با همه کاستی‌ها مؤثر بوده و حوزه نیز کارهای مختصری را انجام داده است و باید این رویکرد تقویت شود و شما از دانشگاه و حوزه این الگو را بخواهید.

عضو شورای نگهبان ادامه داد: رویکرد ایرانی اسلامی بانشاط معنوی و همچنین اخلاقی روبه ضعف است که باید با آسیب‌شناسی و تقویت علمی جبران شود، همچنین هم‌افزایی بین دستگاه‌ها بسیار تقویت‌شده و بدانیم عمران شهری و پیشبرد برنامه‌های شهری یک امر بخشی نبوده و کاملاً فرا بخشی است و نیاز به همراهی دارد.

وی عدالت منطقه‌ای را نیز مطرح کرد و یادآور شد: برای شهر قم فاصله طبقاتی بین مناطق شایسته نبوده و باید تلاش کنیم این فاصله به حداقل برسد و نکته دیگر آسیب‌های اجتماعی در همه بخش‌ها است که باید از خیلی از آسیب‌ها با توسعه و عمران جلوگیری شود و من این موضوع را با استاندار نیز مطرح کرده‌ام.

آیت‌الله اعرافی تأکید کرد: رفع مشکلات حاشیه‌نشینی با کمک شهرداری قابل‌حل بوده و نباید اجازه بدهیم شهر وارد مرحله بحرانی شود، بافت فرسوده نیز در بودجه کشور به آن توجه شده و باید این نگاه غیر کارشناسانه به بافت فرسوده اصلاح شود تا مشکلات حل‌شده و حوزه علمیه نیز آماده همکاری با شهرداری است.

وی با ابراز تشکر از اتمام پروژه‌هایی با قدمت نیم‌قرن در قم بیان کرد: برای شهر قم مطلوب نیست پروژه‌های با قدمت نیم‌قرن نیمه‌تمام باقی بماند و امیدواریم مدیریت شهری باهمت به اتمام این پروژه‌ها اقدام کند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور به بودجه بیش از ۱۲ هزارمیلیاردی طرح تعالی خانواده اشاره کرد و گفت: استفاده از این بودجه نیازمند تشکیل کارگروه در استان بوده و با تشکیل کمسیون بانوان و خانواده می‌توانید از این فرصت استفاده کنید.

وی همچنین به تسهیلات کشوری برای استفاده در ساماندهی پیرامون حرم اشاره کرد و اظهار داشت: با ایجاد همگرایی و افزایی بین دستگاه‌ها و تأمین بودجه از تهران می‌توان مشکلات پیرامون حرم را در کمتر از دو سال حل کنید.

آیت‌الله اعرافی امام‌جمعه قم تصریح کرد: برای ۱۰ سال آینده نقشه جامعی برای ساخت مساجد باید تدوین شود و توازن ساخت مساجد باید موردتوجه مدیریت شهری قرارگرفته تا شهر قم الگوی کشور شود.

وی در نام‌گذاری‌ها نیز جهت‌گیری شهرداری را درست دانست و افزود: برای نام گذار نیاز به یک نگاه جامع و فعال داشته و باید یک نقشه راه برای آن تدوین شود و برای تشکیل مراکز پژوهشی باید علمی و قوی وارد شد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور توجه مدیریت شهری در مناسب‌سازی معابر برای کم‌توانان حرکتی را قابل‌تقدیر خواند و یادآور شد: توجه مدیریت شهری به فناوری و هوشمند سازی خوب بوده و هر چه در این بخش هزینه شود اسراف نیست و کم است.

وی در پایان‌بر همکاری حوزه علمیه با شورای اسلامی شهر و شهرداری تأکید کرد و گفت: در حوزه حمل‌ونقل نیز کارهای خوبی در شهر انجام‌شده و اگر درراه اندازی مترو ما بتوانیم کاری انجام دهیم اعلام آمادگی برای همکاری می‌کنیم.


انتهای پیام/


منبع:مهر
http://qomefarda.ir/32625
اخبار مرتبط

نظرات شما