رئیس سازمان فنی و حرفه ای:

جزئیات اقدامات فنی و حرفه ای برای مهارت آموزی دانشجویان در مسیر مشاغل آینده

رئیس سازمان فنی و حرفه ای با اشاره به مهارت آموزی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در مسیر مشاغل آینده گفت: در طرح کهاد ۵۰۰هزار نفر دانشجوی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی حدود ۳۰۰۱۳۳۸ نفر ساعت آموزش دیده اند .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، غلامحسین حسینی نیا, رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور با اشاره به مهارت آموزی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در مسیر مشاغل آینده و آینده مشاغل گفت:در عصری قرار داریم که با تغییر مشاغل توسط فناوری های انقلاب صنعتی چهارم باید بیش از یک میلیارد نفر تا سال2030 مورد مهارت آموزی مجدد قرار گیرند و جهان نیازمند انقلاب در حوزه مهارت آموزی است.

در سال 2022رشد اقتصادی آهسته تر از سال های اولیه بود در حالی که هر دو بخش دولتی و خصوصی اقدامات لازم را برای اتقای مهارت را تدوین می کنند.همچنین در سال 2024 ابتکارات ارتقای مهارت شتاب گرفته و باعث بهبود بهره وری نیروی کار و رشد اقتصادی می شود.در سال 2028 بسته شدن شکاف مهارت و افزایش 6.5 تریلیون دلاری تولید ناخالص داخلی در جهان و روند رشد به دلیل کاهش بازگشت سرمایه گذاری در مهارت آهسته تر می شود.

 وی گفت: در سال2030 افزایش 3درصدی بهره وری جهانی کاهش نابرابری افزایش کیفیت اشتغال و افزایش نیاز به همدلی، نوآوری و دیجیتال در مشاغل را شاهد خواهیم بود. بنابراین اگر به موقع اقدام نکنیم به آرامی اما مطمئناً‌ شکست خواهیم خورد.

 حسینی نیا بیان کرد: در دولت سیزدهم مسیر به سمت آغاز تحول بنیادین در توسعه منابع انسانی کشور پیش رفت به این صورت که مسیرمهارت آموزی و اشتغال پذیری جوانان به اشتغال پایدار ختم می شود.

رئیس سازمان فنی و حرفه ای گفت:  از جمله اقدامات در آموزش های مهارتی سند تحول در این دولت متناسب سازی کیفی و کمی خروجی آموزش و تربیت حرفه ای با نیازهای بازار کار، تقویت نظام تنظیم گری مهارت در سطح ملی ، ارتقای جایگاه تجربه و مهارت در بازار کار، شکل دهی و حرفه ای سازی سمت تقاضای بازار مهارت، توسعه ظرفیت های آموزش های مهارتی مرتبط با مشاغل خدماتی و گفتمان سازی الگوهای صحیح مهارت سرمایه انسانی بوده است.

 وی با اشاره به ظرفیت های سازمان فنی و حرفه ای گفت:در بخش دولتی مراکز آموزش دولتی حدود 650 مرکز و 4838 کارگاه و 3982 مربی رسمی و پیمانی و 850 مربی حق التدریس، مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی دانشجویان و 302 مرکز و 5مرکز سنجش و صلاحیت حرفه ای و مرکز ملی تربیت مربی و در بخش غیر دولتی آموزشگاه آزاد حدود 16هزار و 500 فعال و 33هزار مربی و 2500استاندارد اجرا شده و مراکز جوار و بین کارگاهی 3181مرکز فعال و 1564 مربی و اجرای 411 استاندار آموزشی و محیط واقعی 36342 واحد 36342 استاد کار است.

حسینی نیا بیان کرد: در متناسب سازی کیفی و کمی خروجی آموزش و تربیت حرفه ای با نیازهای بازار کار در طرح کهاد 500هزار نفر دانشجوی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی حدود 3001338نفر ساعت آموزش دیده اند و در طرح نخلستان با هدف گذرای500هزار نفر دانش آموخته دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی حدود 1598950نفر ساعت آموزش دیده اند. در طرح محیط کار واقعی با 19درصد رشد و اجرای 74هزار نفر، حدود 28335 واحد صنعتی یا صنفی آموزش دیده اند.

 رئیس سازمان فنی و حرفه ای گفت: در طرح ویژه دانشجویان مهارت افزایی هیبریدی (ترکیبی) دانشجویان با هدف ارتقای ظرفیت اشتغال پذیری دانشجویان حدود 540ساعت آموزش و 14100 استاندارد شایستگی (400 شغلی) دریافت گواهینامه مهارت علاوه بر مدرک دانشگاهی و کارآموزی و کارورزی داده می شود.

وی افزود: در طرح مهارت افزایش دانش آموختگان آموزش عالی نخلستان نیز با هدف ارتقای ظرفیت اشتغال پذیری دانش آموختگان 1500 استاندارد شایستگی حدود 90شغل در حوزه مشاغل نوین و دانش بنیان از جمله مهارت های برنامه نویسی، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا ، بازاریابی دیجیتال، کارآفرینی، بلاکچین، فناوری مالی و حسابداری، مدیریت استراتژیک و منابع انسانی و نوآوری صورت می گیرد.

حسینی نیا بیان کرد: عملکرد آموزش دانش آموختگان و دانشجویان در طرح کهاد و نخلستان در سال 1401 حدود 2.464.829 نفر ساعت و در سال 1402 حدود 2.310.086 نفر ساعت بوده است. عملکرد آموزش مهارت به دانشجویان نیز در سال 1401 حدود 3.282.005 نفر ساعت و در سال 1402 نیز حدود 5.891.409 نفر ساعت بوده است.

وی اظهار داشت: بر اساس آمار مجمع جهانی اقتصاد در سال 2023در چهار سال آینده با تأثیر از تورم، کندی رشد و هوش مصنوعی، 83 میلیون شغل حذف و 63میلیون شغل در جهان ایجاد می شود که شغل های جدید نیازمند کسب مهارت و مهارت افزایی هستند و ما باید شغل های نوظهور در آینده و تکنولوژی برافکن را بررسی و متناسب با آن آموزش های مورد نیاز را ارائه کنیم.

رئیس سازمان فنی و حرفه ای با اشاره به پیش‌بینی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی از وضعیت کار در سال 2030، اذعان داشت: وضعیت کار در جهان آینده حاکی از این است که نیمی ‌از کارها و ماهیت شغل‌ها در آینده تغییر می کند و به این واسطه، با حجم وسیعی از مشاغل نو مواجه می شویم که نیازمند کسب مهارت در آن می باشیم.  

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌ها حاکی از آنند که در سال 2030 حدود 35٪ از مهارت‌های مورد نیاز برای نیروی کار تغییراتی جدی خواهند داشت و یک گام مهم برای جهش به انقلاب چهارم صنعتی بکارگیری مربیانی است که نه‌تنها در رشته تخصصی خود حرفه‌ای و کارآزموده‌اند بلکه فعالیت و ارتباط تنگاتنگی هم با فناوری اطلاعات و تکنولوژی‌های  برافکن دارند.

حسینی نیا با اشاره به 19 جامعه هدف سازمان آموزش فنی و حرفه ای در ارائه آموزش های مهارتی متناسب با نیاز بازار کار، یادآور شد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای در چهار خوشه صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر به ارائه آموزش های مهارتی در حوزه های آموزشی جوار صنایع، آموزش روستایی و عشایر، جوار دانشگاه، موسسات کارآموزی آزاد، مراکز ثابت دولتی، پادگان ها، زندان ها و مدارس می پردازد.




انتهای پیام/


منبع:تسنیم
http://qomefarda.ir/43438
اخبار مرتبط

نظرات شما