عضو کارگروه مطالعات زنان و خانواده شورایعالی انقلاب فرهنگی:

هدف سیاست های کلی خانواده، بسیج تمام ظرفیت‌ها برای مواجهه با آسیب‌ها است

استاد دانشگاه و عضو کارگروه مطالعات زنان و خانواده شورای تحول در شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: هدف سیاست های کلی خانواده که از سوی رهبری ابلاغ شده بسیج تمام ظرفیت‌ها برای مواجهه با آسیب‌های است که خانواده را تهدید می کند.

لیلا سادات زعفرانچی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با اشاره به گذشت 5 سال از ابلاغ سیاست های کلی خانواده از سوی رهبر انقلاب اظهار داشت: این سیاست ها روابط درون خانوادگی، روابط بین خانواری و حتی روابط بین خانواده و اجتماع را به‌دقت مورد ملاحظه قرار داده است به طوری که دارای جامعیت است.
وی ادامه داد: هدف سند دسترسی به یک جامعه خانواده محور با الگو اسلامی بوده که در حقیقت ضرورت این هدف نقش بی‌بدیل کارکردهای خانوادگی به‌عنوان تنها و اصلی‌ترین مرکز رشد و نمو تربیت نفس و ایجاد آرامش افراد است.
زعفرانچی تصریح کرد: بنابراین در جمع‌بندی نکات متمایز سیاست‌های خانواده در نظام جمهوری اسلامی ایران باید گفت در نظر گرفتن خانواده نه به‌عنوان یک حلقه رها شده در نظام اجتماعی که وابسته بودن و اجزای ارتباطی خانواده چه ازنظر درون خانواری چه ازنظر بین خانواری و چه بین خانواده و اجتماع در این سند مورد مطالعه قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: هدف این سند بسیج تمام ظرفیت‌ها برای مواجهه با آسیب‌ها برای استفاده از ابزارها و ظرفیت‌ها در جهت ارتقای وضعیت خانواده بوده و بنابراین به نقش بی‌بدیل یک خانواده به‌عنوان یک نهاد منحصربه‌فرد توجه کامل شده است، حال اینکه تا چه اندازه به این بندها و توصیه‌ها جامه عمل پوشیده می‌شود، آن بحث دیگری است.
زعفرانچی ادامه داد: کلیدواژه‌هایی که در این سند بکار رفته، نشان از بسیج همة توان کشور در پاسداشت مقام خانواده است. در سطح سازمانی با تمرکز بر خانواده محوری، اولین الزام و اولویت، ترسیم ضرورت وجود خانواده سالم است و روشن کردن این مطلب چه برای اذهان عمومی و چه برای ذهنیت برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران کشوری مهم است؛ زیرا فقدان جایگاه این نهاد، متوجه افراد و نیز متوجه هویت ملی است.
 وی بیان داشت: چیزی شبیه آنچه در مورد مسئله جمعیت تجربه کردیم و در واقع با یک بسیج عمومی توجه اذهان را به این مسئله جلب کردیم که جمعیت مجموعه‌ای از مسائل استراتژیک ملی است، در خانواده محوری نیز باید چنین کاری انجام داد. باید به الزامات تحقق خانواده محوری توجه کرد. اگر جامعه کارکردهای اصلی خانواده را از دست بدهد، درواقع هویت خود را از دست داده است؛ لذا باید از واژه شیک و تشریفاتی خانواده محوری به مرحله عمل برسیم و ببینیم که خانواده در قوانین، اسناد بالادستی، برنامه‌های کلان و ریز، محور قرار گرفته است و به آن توجه واقعی می‌شود.
استاد دانشگاه و عضو کارگروه مطالعات زنان و خانواده شورای تحول در شورایعالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: در مورد خانواده محوری در سطح سازمانی و فرهنگ عمومی شاید اصلی‌ترین بحث، لزوم توجه و اهتمام به این است که اگر خانواده فراموش شود و به آن اهمیت شایسته داده نشود، اتفاقات ناگواری برای اجتماع رخ خواهد داد. این اولین گام است که برای ضرورت خانواده محوری چه به‌صورت فردی و چه اجتماعی، سیاست‌گذاری شود و آن را به‌عنوان هدف اقتدار و اعتلای ملی در نظر گرفت، نه این‌که صرفاً به واحدی تبدیل شود که بیشتر جنبه‌های فرهنگی آن به گوش دوستانمان در سطح ملی رسیده است.
وی ابراز داشت: به نظر من بحث‌های امنیت و اقتدار ملی و بحث‌هایی که هویت ملی و یکپارچگی ملی را تعیین می‌کنند، به بحث خانواده محوری گره‌خورده است. این هم‌سطح بودن مباحث ملی با مباحث خانواده محوری می‌تواند جایگاه خانواده را ارتقا داده و آن را و به سطحی برساند که شایسته آن است.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/26119
اخبار مرتبط

نظرات شما