قم فردا گزارش می دهد؛

پیشرفت محله نیروگاه قم بعد از انقلاب ۵۷

بعد از انقلاب ساخت و ساز ها در محله های نیروگاه بیشتر شد و جمعیت آن به سرعت افزایش پیدا کرد و خدمات زیر ساختی در حوزه های مختلف ارائه داد شده البته هنوز کمبود هایی وجود دارد اما اکنون شاهد بلوارهای زیبا و بزرگ، بوستان ها و پارک های خوب، اماکن فرهنگی و آموزشی در این مناطق هستیم که پیش از انقلاب اصلاً مردم فکر چنین خدماتی هم نمی کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، به گفته قدیمی های قم قبل از پیروزی انقلاب در حوزه خدمات عمومی در قم محدودیت هایی قائل می شدند و نسبت به دیگر شهرها خدمات کمتری به قم ارائه می شد با توجه به اینکه قم در مرکز کشور قرار داشت و نزدیک پایتخت و راه ورود استان های بزرگ دیگر بود اما  پهلوی به صورت عمدی قم را در محرومیت را در محرومیت نگه می داشت.

رژیم پهلوی عمداً به قم رسیدگی نمی کرد در حوزه‌های مختلف زیرساختی مثل بهداشت، ارتباطات، راه ها و جاده ها، خیابان ها و شهرسازی رژیم پهلوی توجهی به قم نمی کرد و همه امکانات و رسیدگی ها به مردم قم کاملاً محدود بود.

قسمتی از مناطق کمتر برخوردار قم که جزء انقلابی ترین محله های قم هستند پیش از انقلاب اصلاً توجهی به آنها نمی شد مانند محله نیروگاه قم  اما بعد از انقلاب ساخت و ساز ها در این محله ها بیشتر شد و جمعیت آن به سرعت افزایش پیدا کرد و خدمات زیر ساختی در حوزه های مختلف ارائه داد شده البته هنوز کمبود هایی وجود دارد اما اکنون شاهد بلوارهای زیبا و بزرگ، بوستان ها و پارک های خوب، اماکن فرهنگی و آموزشی در این مناطق هستیم که پیش از انقلاب اصلاً مردم فکر چنین خدماتی هم نمی کردند.

نصف بیشتر جمعیت استان قم در مناطقی که به نام نیروگاه یاد می شود ساکن هستند که بیشترین همکاری را با انقلاب دارند و باید مسئولان قدردان مردم انقلابی و ولایت مدار محله های نیروگاه و امامزاده ابراهیم باشند و تا می توانند به این مردم خدمت کنند زیرا رهبر معظم انقلاب در سال 89 که به قم سفر کردند مستقیماً از محله نیروگاه و امامزاده ابراهیم علیه السلام نام بردند و سفارش مردم نیروگاه را به مسئولان و کردند اعلام داشتند به این مردم بیشتر خدمت کنید البته در قالب بودجه های این سفر مبارک خدمات خیلی خوبی در حوزه زیرساخت ها در این محله ها انجام شده است و باید ادامه پیدا کند.

تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی سیاست های طاغوت بر این بود که شهر قم عقب نگه داشته شود،  از طرفی حکومت پهلوی نگاه به شدت فاشیستی داشت و به دنبال حذف قومیت ها از جمله قومیت ترک و آذربایجانی بود و صدمات زیادی به ترک زبان های ایران زد.

با توجه به علاقه ای که ترک زبانان ایران به شهر مقدس قم داشتند بعد از پیروزی انقلاب اسلامی روند مهاجرت ترک زبانان از استان های آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی ،اردبیل، زنجان، همدان و شهر ساوه افزایش یکباره ای داشت و جمعیت قم برای تبدیل شدن به استان و توسعه و پیشرفت آماده شد و در سال ۱۳۷۵بعد از سفر سال گذشته رهبر معظم انقلاب قم تبدیل به استان شد .

ترک زبانان قم عمدتا در مناطق ۲و۶ شهرداری قم که معروف به محله نیروگاه است سکونت دارند این منطقه پیش از انقلاب یک محله کوچک و محروم فقیر نشین بود اما در طول چهل و سه سال گذشته پیشرفت های چشمگیری داشته است.

مطمئنا یکی از بهترین دستاوردهای خاص انقلاب ۵۷ برای قم این بود در این سال ها همزیستی مسالمت آمیز بین اقوام ترک و فارس  قم شکل گرفته تا جایی که روابط بسیار خوبی بین جوانان محله نیروگاه و‌ محله قدیمی آذر وجود دارد  و وصلت و ازدواج های زیادی نیز صورت گرفته است، زیرا نگاه جمهوری اسلامی عکس نگاه فاشیستی پهلوی فرا قومیتی است و در این سال ها جشنواره های مختلفی در سراسر کشور برای حفظ فرهنگ و اقوام مختلف گرفته شده و کتاب و مقاله های زیادی در این زمینه تدوین شده است.


انتهای پیام/۱۷۰



http://qomefarda.ir/31139
اخبار مرتبط

نظرات شما