قم فردا گزارش می‌دهد؛

جاذبه های تاریخی شهر قم

قم، شهری کهن با تاریخی غنی است که به علت وجود حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)، دومین مقصد گردشگری مذهبی در ایران محسوب می شود. محبوب‌ترین سوغاتی این شهر، سوهان است و صنعت فرش قم در دنیا شناخته شده می باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، قم در جنوب استان تهران، شمال استان اصفهان، شرق استان مرکزی و غرب استان سمنان واقع شده ‌است. این شهر در یک منطقه خشک و نیمه ‌خشک واقع شده‌ است و آب و هوای گرم و خشک دارد. مناطق شرقی، مرکزی و شمالی استان نیز پوشیده از بیابان‌های وسیع است که بزرگ‌ترین آن‌ها دشت مسیله است. ارتفاع این شهر از سطح دریا ۹۲۸ متر است.
قم در شاهراه مواصلاتی و حمل و نقل ایران واقع‌ شده و از یک‌سو رابط بین استان‌های صنعتی ایران با تهران و از سویی دیگر رابط استان‌ها و شهرهای جنوبی ایران با استان‌ها و شهرهای شمالی است.
قم یکی از استان‌های مرکزی کشور است که سالانه همچون سایر مناطق ایران دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری است.
حرم حضرت معصومه در مرکز شهر قم‌ در میان بقعه با بلندی ۲۰/۱ و طول و عرض ۹۵/۲ در ۲۰/۱ متر قرار گرفته و با کاشی‌های نفیس و زرفام آغاز قرن هفتم پوشیده شده‌ و داراى هشت‌ دَرب است‌. چهار دَرب در صحن‌ نو و دو دَرب ‌در سمت‌ غربى مرقد واقع‌ شده‌اند و یک‌ دَرب آن‌ به‌ خیابان‌ موزه‌ و‌ دَرب دیگر به‌ ورودى مدرسه فیضیه‌ باز مى‌شود.

مسجد جمکران، مسجدی منسوب به امام زمان (عج) در محدوده بخش شرقی شهرقم در مساحت ۲۵۰ هکتار بنا شده و بسیاری از شیعیان سه شنبه شب ها و شب نیمه شعبان (تولد حضرت مهدی) از روزهای سال را به این مسجد می‌روند و از امام دوازدهم درخواست شفاعت می کنند و به درگاه خداوند نماز می گذارند.

دریاچه نمک حوض سلطان در ۴۰ کیلومتری شمال شهرستان قم و ۸۵ کیلومتری جنوب تهران و در حاشیه بزرگراه خلیج فارس قرار دارد که این دریاچه به دریاچه شاهی و دریاچه ساوه و دریاچه نمک قم هم معروف است و به مساحت تقریبی ۲۴۰ کیلومتر مربع در شمال شرق شهر قم واقع شده‌است.

گنبد نمکی در ۲۰ کیلومتری شمال غربی شهر قم قرار دارد. گنبدهای نمکی از جاذبه های ژئوتوریستی در ایران هستند، گنبد نمکی طغرود که تنها گنبد نمکی متقارن جهان که با دارا بودن دریاچه ای کوچک در دل خود پدیده ای طبیعی و منحصر به فرد به شمار می رود که با وجود بلورهای نمک به صورت تیغه های مشخص و کنگره دار مناظر زیبایی را خلق کرده اند.

غار وشنوه در روستای وشنوه است که در ۶۰ کیلومتری قم قرار دارد، این غار در کوهستان اردهال و بخش جنوبی روستای وشنوه واقع شده و دارای منابع غنی آب است؛ در اطراف غار وشنوه ۲۱ معدن تاریخی وجود دارد که تا کنون سفالینه‌هایی در آن‌ها یافت شده که بر اساس تحقیقات، این سفالینه‌ها مربوط به ۳۰۰۰ تا ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح هستند.

غار کُهَک در نزدیکی جاده قم – اصفهان و ۸۶ کیلومتری جنوب شهر قم در نزدیکی روستای کهک واقع شده که دهانه غار در ارتفاع ۱۹۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد و به شکل دایره‌ای به قطر ۷۰  سانتی‌متر می‌باشد و چون این دهانه بالای دیواره‌ای به ارتفاع ۸ متر واقع شده که برای ورود به غار بایستی حدود ۸ متر اولیه را با طناب به پایین رفت.

کاروانسرای دیر گچین، که به نام های دژ کردشیر،  دیرالجص، قصرالجص، قصرگچ ، قلعه دیرو قلعه دیر کاج خوانده شده، یکی از بزرگ‌ترین کاروانسراهای ایران، به وسعت ۱۲ هزار متر مربع است که بناى کاروانسرا با وسعتى حدود ۸ هزار متر مربع در میان آن احداث شده است و بر سر راه جاده تاریخی ری به قم  در مرکز پارک ملی کویر قرار دارد.

قلعه قمرود بنایی قدیمی و متعلق به دوره سلطنت اشکانیان که در اطراف قمرود و در بخش شمالی کوه سفید، از توابع استان قم قرار دارد و این قلعه دارای بازارچه و نیز یک حیاط مرکزی بوده که گرداگرد آن اتاق هایی داشته است، بنا دارای دو طبقه و دارای حوضخانه و بادگیر نیز می باشد.

بازار قم یکی از بناهای تاریخی و زیبای قم به شمار می‌آید که در نزدیکی حرم حضرت معصومه(س) واقع شده است، معماری این بنا در دوره قاجاریه و توسط استاد حسن قمی صورت گرفته است. تیمچه قم که در این بازار قرار دارد بزرگترین سقف ضربی ایران به شمار می‌آید و سقف تیمچه آن سه چشمه است که قسمت وسطی دارای دهانه و ارتفاع ۱۵ متر است. گنبد از نوع عرق چینی و پوشش زیر آن شمسه کاری با اسلوب رسمی بندی و یزدی بندی است. این اثر در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۰۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شهر قم، یکی از نقاط مهم و پربازدید گردشگری مذهبی در ایران به شمار می‌رود که در کنار مکان‌های مذهبی که تقریباً همه با آن آشنایی دارند، این استان به لحاظ مکان‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعت بکر و زیبا نیز بسیار غنی است.

انتهای پیام/150


http://qomefarda.ir/31741
اخبار مرتبط

نظرات شما