گزارش قم فردا از معضل پارکینگ؛

زخم پارکینگ در قم همچنان پابرجاست

پارکینگ یکی از زخم‌های قدیمی در استان قم است که باتوجه‌به تردد چندمیلیونی زائران به قم و استاندارد نبود حمل‌ونقل عمومی شهر و استفاده شهروندان از وسایل نقلیه شخصی؛ نیاز پارکینگ در هسته مرکزی و برخی از نقاط بسیار احساس می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» سالانه ۲۵ میلیون مسافر به قم سفر می‌کنند چرا که قم در شاهراه مواصلاتی ۱۶ استان کشور قرار دارد. همچنین در ایام تعطیل سال و مناسبت‌های مذهبی مختلف سالانه بیش از ۳ میلیون زائر برای زیارت حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران و بقاع متبرک استان به قم سفر می‌کنند.
این حجم از حضور زائر در قم نیازمند برخی نیازهای اولیه در استان است تا رفاه و آسایش زائران فراهم و ماندگاری این مسافران در استان بیشتر شود. از نیازهای اولیه می‌توانیم به مکان‌های موقت اسکان، فضای سبز مناسب، مراکز اقامتی، پارکینگ و برخی موارد دیگر اشاره کرد.
البته باید به این مسئله هم اشاره کرد که وجود همین مسافر و زائر در استان باعث برخی مشکلات در هسته مرکزی شهر در صورت عدم فراهم بودن برخی امکانات اولیه مانند پارکینگ برای شهروندان قمی و خود مسافران خواهد شد. از همین رو باید گفت که هر سال با افزایش جمعیت در استان و افزایش حضور زائران در قم، نیاز پارکینگ در هسته مرکزی شهر بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

 
گلایه شهروندان قمی از نبود پارکینگ در سطح شهر

باید با هر مسجد و مدرسه یک پارکینگ احداث شود
این در حالی است که آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار رئیس پلیس راهور استان قم با اشاره به اینکه فرهنگ ایجاد پارکینگ نیز یک موجود مهم است، بیان کرد: باید هر مسجد و مدرسه‌ای که ساخته می‌شود در کنار آن یک پارکینگ نیز احداث شود.

کمبود پارکینگ یکی از معضلات استان قم است
همچنین در این دیدار سرهنگ غلامرضا صدفی با اشاره به اینکه یکی از معضلات استان قم کمبود پارکینگ است، گفت: این موضوع علاوه بر شهروندان موجب آزار مسافران و زائران حرم کریمه اهل‌بیت (ع) شده است.
رئیس پلیس راهور استان قم با بیان اینکه در سطح شهر قم پارکینگ‌ها باید به‌صورت ویژه مدنظر قرار بگیرند، گفت: فضاهای مناسبی در سطح شهر قم وجود دارد که می‌تواند به محلی برای استراحت و پارکینگ زائرین تبدیل شود.

درهرحال امروز حمل‌ونقل عمومی استان قم در حد انتظار شهروندان نیست که بخواهند از آن استفاده کنند از همین رو استفاده شهروندان قمی از حمل‌ونقل عمومی بسیار ناچیز است و همین مسئله موجب شده است که از وسایل نقلیه شخصی بیشتر استفاده شود. از طرفی هم باتوجه‌به زائرپذیر بودن استان قم و وجود زائر و مسافر در هسته مرکزی شهر باعث افزایش حجم تردد شده است. همچنین وجود فضای اندک پارکینگ در سطح شهر مخصوصاً هسته مرکزی شهر باعث افزایش معضل ترافیکی در هسته مرکزی و برخی از مناطق استان شده است که باید دراین‌خصوص اقدامات ویژه‌ای صورت بگیرد.



احداث پارکینگ‌های جدید در شهر
از همین رو سید محمدحسین دهناد در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به مسئله پارکینگ در برخی مناطق پرتردد شهر، اظهار داشت: تأمین پارکینگ یکی از مسائل مهم شهر قم است.
وی ادامه داد: در سال‌های گذشته پروژه‌هایی در هسته مرکزی شهر و برخی مناطق توسط مدیریت شهری آغاز شده تا کمبود فضای پارک خودرو برطرف شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم افزود: طبق مقررات، درآمدهای حاصل از حذف و یا کسر پارکینگ باید برای ساخت پارکینگ‌های جدید مصرف شود که متأسفانه در سال‌های گذشته به این مسئله بی‌توجهی شده اما امروز این موضوع در اولویت قرار دارد.
وی اضافه کرد: هم‌اکنون، عملیات عمرانی احداث پارکینگ امام خمینی (ره) در نزدیکی میدان شهید آیت‌الله سعیدی، پارکینگ بنفشه جنب میدان کهنه و پارکینگ بسط شرقی حرم مطهر حضرت معصومه (س) در حال اجراست.
دهناد در ادامه خاطرنشان کرد: گلزار، خیابان شهیدان موسوی در باجک یک و دورشهر نیازمند ساخت پارکینگ است و انتظار می‌رود این حجم از نقدینگی به سمت ساخت پارکینگ سوق داده شود.

بهره‌برداری از پروژه‌های جدید پارکینگ در استان
همچنین عباس حلوایی زاده در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه سه پروژه مهم پارکینگ در مناطق مختلف شهر در حال اجراست، اظهار داشت: یکی از پروژه‌ها، پارکینگ امام خمینی (ره) در میدان سعیدی است که این پروژه در سه‌طبقه در حال اجرا و تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی ادامه داد: پارکینگ بنفشه در جنب میدان کهنه از دیگر پروژه‌ها است که این پروژه در دوطبقه منفی یک و منفی دو تکمیل‌شده و در مرحله طراحی فرهنگی قرار دارد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با اشاره به فعال‌شدن پارکینگ چهل اختران، گفت: این پارکینگ قبل از سال جدید در اختیار زائران و شهروندان برای بهره‌برداری قرار گرفته است.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/48561
اخبار مرتبط

نظرات شما