جمعیت شناس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران:

افزایش سن ازدواج موجب کاهش فرزند آوری شده است

جمعیت‌شناسی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران بابیان این‌که افزایش سن ازدواج موجب کاهش فرزند آوری شده است، گفت: فرهنگ عامل اصلی کاهش فرزند آوری و اقتصاد موضوع ثانویه در این اتفاق است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، شهلا کاظمی ظهر امروز در نشست علمی که با موضوع فرزند آوری و واقعیت‌های متحول ارزش‌های خانواده که در سالن جلسات دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد، با اشاره به کاهش رشد جمعیت و فرزند آوری اظهار داشت: رشد جمعیت در کشور با یک چالش و بحران روبرو است که نیاز است با راهکارهای علمی اصلاح شود.
وی ادامه داد: موضوع فرهنگ درزمینهٔ فرزند آوری بسیار مهم است و امروز میزان ازدواج و باروری در بین افراد مرفه جامعه کمتر است که نشان می‌دهد اقتصاد در مرحله دوم قرار دارد.
کاظمی پور بابیان این‌که فرزند آوری در ایران با سن ازدواج رابطه معکوس دارد، تصریح کرد: هراندازه سن ازدواج افزایش پیدا می‌کند تعداد فرزندان کاهش پیدا می‌کند.
کاظمی پور تأکید کرد: درگذشته و در دهه اول انقلاب شاهد افزایش فرزند آوری بودیم که از سال 68 با اصلاح مجدد قانون فرزند آوری شاهد کاهش فرزند آوری بودیم و در ادامه در اوایل دهه 90 اندکی آمار فرزند آوری بهتر شد اما دوباره روند نزولی به خودش گرفت.
وی به بحران جمعیتی در آینده نزدیک اشاره کرد و بیان داشت: بر اساس مطالعات و تحقیقاتی که داشتم در آینده ما شاهد کاهش رشد جمعیت و صفر شدن آن خواهیم بود و در ادامه منفی خواهد شد.
جمعیت‌شناسی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: سن ازدواج مناسب برای دختران 20 سال است که هم‌اکنون به بالای 26 سال رفته است نکته تلخ‌تر این‌که برخلاف گذشته 5 سال بعد از ازدواج زوجین اقدام به فرزند آوری می‌کنند که درواقع زمان طلایی بارداری را ازدست‌داده‌اند.

انتهای پیام/110


http://qomefarda.ir/31951
اخبار مرتبط

نظرات شما