نماینده قم: دانشگاه علوم پزشکی برای تولید تجهیزات درمانی تدبیر کند

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشرفت‌های کشور در ساخت و راه‌اندازی تجهیزات جدید درمانی و پزشکی هسته‌ای گفت: در این زمینه نیازمند تدبیر مناسب دولت و دانشگاه‌های علوم پزشکی هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری در همایش خیرین و حامیان سلامت قم که در تالار امام علی(ع) دانشگاه علوم پزشکی این استان برگزار شد اظهار داشت: هزینه‌های سلامت در سبد هزینه‌ای خانواده‌ها بیش از سایر موارد است، آن هم با توجه به شیوع بیماری‌های جدید در دهه‌های اخیر که موجب افزایش این هزینه‌ها شده است.

 وی افزود: در معرض تهدید و هجوم بیماری‌های جدید هستیم ولی در عین حال برخی سیاست‌گذاری‌ها و هزینه‌های اضافی هم توسط دولت‌ها اجرایی شده که مشکل‌آفرین شده‌اند.

نماینده قم با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت در دولت یازدهم خاطرنشان کرد: شروع این طرح با ۱۳۰ هزار میلیارد ریال هزینه همراه بود، همان موقع بررسی کردیم و دریافتیم با ۳۰ هزار میلیارد ریال می‌شد افراد بی بضاعت را بیمه کرد اما حفره‌ای عظیم در منابع اعتباری کشور ایجاد کردند که موجب بروز مشکل شد.

وی ادامه داد: وقتی غربال‌گری مناسبی صورت نگیرد، آن وقت شاهد این هستیم که برخی افراد دارای تمکن مالی، از مزایای طرح بیمه رایگان استفاده کنند در حالی‌ که اصلا نیازی به چنین امکاناتی نداشتند آن هم در شرایطی که منابع کشور محدود هستند.

 ذوالنوری به حضور خیران در حوزه سلامت گفت: یکی از دستاوردهای مهم کشور در این سال‌ها، حضور خیران است که درگیر امور اداری نشده و با تشخیص صحیح، نیازهای مردم را برطرف کردند.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی به پیشرفت‌های ایران در ساخت و راه‌اندازی تجهیزات جدید درمانی و تشخیصی و پزشکی هسته‌ای اشاره و تصریح کرد: البته در این بین نیازمند تدبیر مناسب دولت و دانشگاه‌های علوم پزشکی هستیم.

 وی بیان کرد: نمایندگان قم در خانه ملت، آماده همکاری در حوزه بهداشت و درمان یعنی جذب و تخصیص منابع و قانون‌گذاری برای تسهیل امور هستند بنابراین دانشگاه علوم پزشکی باید نیازها را بر اساس اولویت‌های موجود احصا کرده و در اختیار نمایندگان قرار دهند تا پیگیری لازم انجام شود.

 ذوالنوری گفت: مشکل‌های حوزه سلامت و بهداشت، با امنیت ملی در ارتباط هستند و اگر طرح‌هایی برای بهبود این حوزه ارائه و اجرایی شوند، در واقع امنیت روانی، اقتصادی و سیاسی جامعه را ارتقا می‌دهند.

 

تامین هزینه‌های بیماران جز اولویت‌ها است

دیگر نماینده قم در مجلس نیز گفت: هر چند در حوزه ساخت مراکز درمانی و تامین تجهیزات نیازمند حضور جدی خیران هستیم اما هزینه‌های درمانی بیماران نیز در اولویت قرار دارد.

 احمد امیرآبادی فراهانی اظهار داشت: مردم قم مدیون جامعه سلامت و خیران این حوزه هستند به خصوص در این دو سال اخیر که جانانه وارد میدان شدند و به کمک همنوعان خود شتافتند که البته حضور خیرین تنها در زمینه تامین درمان و سلامت نبود و ناظر به کمک‌های معیشتی هم بوده است.
 
وی افزود: تلاش‌های خوبی را از سوی خیران حتی در زمینه تامین غذای بیمارستان‌ها شاهد بودیم که نشان‌دهنده دوراندیشی و حضور به موقع آنها در میدان عمل است.
 
نماینده قم با بیان اینکه قم دارای ویژگی‌های خاصی است که در همه زمینه‌ها باید به آن توجه شود گفت: از جمله این مسائل می‌توان به حضور حدود ۲۵۰ هزار نفر از اتباع خارجی در استان اشاره کرد که از خدمات درمانی استفاده می‌کنند ولی معمولا این مسئله مورد توجه قرار نمی‌گیرد در صورتی که هر بودجه‌ای برای قم اختصاص می‌یابد، باید به اندازه ۲۵۰ هزار تَن بر آن افزود.
 
وی ادامه داد: نگاه مسئولان کشوری به قم نباید منحصر در یک شهرستان بزرگ و دو شهرستان کوچک باشد و البته نمایندگان مجلس هم این مسئله را در سطح ملی مطرح و پیگیری کرده‌اند.
 
امیرآبادی در ادامه به جراحی اقتصادی بزرگ صورت گرفته در ایران اشاره و اظهار کرد: عقیده داریم اختصاص ارز دولتی، موجب رانت، فساد و مشکل‌های فراوان می‌شود، این مساله در زمان دولت قبلی بارها بیان، اما در نهایت دولت فعلی اجرایی شده است.
 
وی افزود: زمانی رزمندگان ایرانی روی مین می‌رفتند تا دشمن بعثی به اهدافش نرسد و زمانی هم پزشکان و پرستاران جانشان را کف دست گرفتند و برای نجات بیماران کرونایی وارد میدان شدند، مسئولان کشور و نمایندگان مجلس هم حالا باید آبروی خود را بگذارند و برای نجات اقتصاد کشور از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.

 

وی تصریح کرد: دولت از محل این جراحی اقتصادی، ۶۰۰ هزار میلیارد ریال درآمد را پیش‌بینی کرده که اگر برجام هم به نتیجه نرسد، باز هم مشکلی به وجود نمی‌آید و اگر هم برجام محقق شود، آن وقت سرمایه‌گذاری خوبی برای کشور صورت می‌گیرد.
 
امیرآبادی با بیان اینکه ارز دولتی برای دارو حذف نشده است گفت: در قم و در حوزه تجهیزات پزشکی دچار کمبود هستیم که لازم است دانشگاه علوم پزشکی این موضوع‌ها را رصد کرده و نیازهای قم را به نمایندگان اطلاع دهند تا پیگیری لازم انجام شود و با استفاده از اعتبارات دولتی و ظرفیت خیرین، شاهد تامین تجهیزات لازم باشیم.
 
وی با بیان اینکه نباید در زمینه سرانه تخت بیمارستانی به وضع موجود قانع باشیم گفت: البته تعداد تخت ملاک ارزیابی نیست زیرا بیمارستان‌های ما هم به روز نیستند و نیازمند ارتقا تجهیزات و نیروی انسانی هستیم.
 
امیرآبادی اضافه کرد: چند بیمارستان فرسوده در قم داریم که بر اساس اسناد تدوین شده، باید به نوبت تخریب و دوباره ساخته شوند زیرا گاهی وقت‌ها نوسازی آنها دیگر منطقی نیست.
 
وی با بیان اینکه خیران آمادگی خود را برای این مساله اعلام کرده‌اند گفت: لازم است دانشگاه علوم پزشکی هر چه سریع‌تر برنامه تخریب و ساخت دوباره بیمارستان‌ها و مراکز درمانی فرسوده را اعلام کند و خیرین را هم در جریان کارها قرار دهد.
 
وی از خیران حوزه سلامت خواست بخشی از کمک‌های خود را به تامین هزینه جاری بیمارستان‌ها و بیماران اختصاص دهند و خاطرنشان کرد: هر چند در حوزه ساخت مراکز درمانی و تامین تجهیزات نیازمند حضور جدی خیرین هستیم اما هزینه‌های درمانی بیماران هم جزو اولویت‌ها است.

 

شبکه دوم بهداشت در قم راه‌اندازی می‌شود 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیز گفت: در حال حاضر قم دارای یک شبکه بهداشتی است اما درصدد هستیم با محوریت یکی از مناطق محروم، شبکه دوم بهداشتی را به زودی راه‌اندازی کنیم.

 مهدی مصری با اشاره به شعار سلامت در سال جاری اظهار کرد: در این سال‌ها شاهد افزایش بیماری‌های واگیر و غیر واگیر هستیم، بنابراین باید به ابعاد مختلف این موضوع توجه کنیم.
 
وی افزود: عدالت در توزیع منابع، رسیدگی به مناطق محروم و کاهش نابرابری‌ها در حوزه سلامت، در دستور کار وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار دارد.
 
مصری با بیان اینکه باید به جایی برسیم که بهداشت، درمان و تمام ابعادی که در سلامت افراد دخیل هستند در کنار هم مورد توجه قرار بگیرند گفت: بر این اساس طرح ساماندهی سلامت تدوین شده تا همه خدمات و امکانات در این زمینه، در یک راستا دیده شوند و به مرحله اجرا برسند.

وی ادامه داد: در طرح پایلوت، بیماری سرطان مورد توجه قرار گرفته و امیدواریم با رفع نقاط آسیب و ضعف، به تمام حوزه‌ها تسری یابد.
 
رئیس علوم پزشکی قم به رتبه‌بندی این دانشگاه و تلاش برای تامین زیرساخت‌های لازم برای رسیدن به تیپ ۲ یادآور شد: افزایش رتبه موجب افزایش بودجه می‌شود که در نهایت رضایتمندی مردم را در پی خواهد داشت.
 
وی خاطرنشان کرد: به دنبال توسعه رشته‌های آموزشی این دانشگاه هستیم و این امر ناظر به نیازهای استان خواهد بود.
 
 مصری با اشاره به منابع فراوان برای راه‌اندازی دانشکده داروسازی عنوان کرد: در عین حال می‌توانیم دانشکده داروسازی سنتی را با توجه به بودجه کمتر مورد نیاز، در قم داشته باشیم.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: در حوزه پژوهش، زیرساخت‌های خوبی در قم ایجاد شده به طوری که چندین فرآورده در سطح آزمایشگاهی داریم که بعد از طی مراحل فنی و قانونی، قابلیت رونمایی در سطح ملی را دارند.

وی به شعار سال جاری یعنی، تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرینی گفت: پروژه‌های روی کشاورزی دانش‌بنیان و ریزمغذی‌ها داریم که با توجه به نیازسنجی صورت گرفته در سطح استان اجرایی می‌شوند.
 
مصری در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه‌ بهداشت، درمان و اورژانس اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر استان قم دارای سه شهر است که نیازمند شبکه بهداشت هستند؛ در این راستا برای شهر جعفریه زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده‌ایم و به زودی شاهد راه‌اندازی شبکه بهداشت جعفریه خواهیم بود و بعد از آن نوبت به شهر کهک می‌رسد ولی با توجه به مسئله جمعیتی و قوانین وزارت بهداشت، امکان راه‌اندازی بیمارستان در این دو شهر نیست.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه قم دارای یک شبکه بهداشت است افزود: درصدد هستیم در سال آینده و با محوریت یکی از مناطق محروم قم، شبکه دومی را ایجاد کنیم.
 
وی به نقض قوانین بهداشتی در ایران اشاره و اظهار کرد: برخی قوانین الزامی در کشورهای پیشرفته وجود دارد که موجب بهبود شرایط بهداشتی و درمانی شده زیرا صرفا با مباحث اقناعی نمی‌توان به همه اهداف حوزه سلامت دست یافت.

مصری با اشاره به تمایل نداشتن برخی افراد به دریافت واکسن کرونا عنوان کرد: با اینکه طرح خانه به خانه را در قم اجرایی کردیم باز هم گروهی از مردم واکسینه نشده‌اند که این هم جزو نقاط ضعف است.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان، هماهنگی بیشتر میان دستگاه‌های مختلف در حوزه سلامت و بهداشت عمومی را مورد توجه قرار داد و گفت: همه دستگاه‌ها باید وظایف خود را در این زمینه انجام دهند وگرنه نمی‌توان به نقطه مطلوب دست یافت.
 
وی با بیان اینکه ۴۵ درمانگاه در سطح استان وجود دارند ولی تنها ۱۳ مورد از آنها فعال هستند خاطرنشان کرد: تعرفه نامناسب، عدم اعتماد اجتماعی و نبود زیرساخت‌های اورژانسی، موجب شده همه این ظرفیت‌ها مورد استفاده قرار نگیرند.
 
 مصری افزود: ناوگان آمبولانس‌های قم به سمت فرسودگی پیش می‌رود که نیاز است بودجه لازم برای نوسازی این ناوگان اختصاص یابد همچنین برخی بیمارستان‌های قم نیز به دلیل قدیمی بودن و استهلاک بالای تجهیزات، وضعیت مناسبی ندارند.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم به قول مساعد وزارت بهداشت و هماهنگی‌های صورت گرفته با مرکز مدیریت حوزه علمیه برای راه‌اندازی کلینیک دندان‌پزشکی در مرکز الهادی گفت: برای تامین تجهیزات تشخیص و درمان سرطان هم رایزنی‌هایی صورت گرفته که امیدواریم به نتیجه برسد.
 
وی تامین نیروی انسانی در حوزه بهداشت و سلامت را مورد توجه قرار دارد و خاطرنشان کرد: در زمینه تخت بیمارستانی مشکلی نخواهیم داشت ولی برای تامین تجهیزات بیمارستانی، با کمبود مواجه هستیم.

در پایان این آیین تعدادی از خیران و حامیان سلامت استان از جمله آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور و سید محمدتقی شاهچراغی استاندار قم تجلیل شدند.


انتهای پیام/


منبع:علوم پزشکی قم
http://qomefarda.ir/33451
اخبار مرتبط

نظرات شما