مسافران احتمالی قطر مشخص شدند

۹ بازیکن داخلی و ۱۷ لژیونر در لیست جام جهانی/ قلم قرمز کی‌روش روی نام ۲ دروازه‌بان و ۲ مدافع تیم ملی

لیست تیم ملی ایران برای جام جهانی به زودی اعلام خواهد شد اما به احتمال زیاد ۱۷ لژیونر در فهرست نهایی کی‌روش خواهند بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، جمعه شب اهالی فوتبال منتظر اعلام اسامی تیم ملی فوتبال کشورمان برای دور جدید تمرینات این تیم بودند که این اتفاق رخ نداد اما به ۱۶ بازیکن اعلام شد که ساعت ۱۱ در کمپ تیم‌های ملی حاضر باشند. از این‌رو رسانه‌ها تا ظهر دیروز منتظر گزارش تمرین تیم ملی ماندند تا مشخص شود که چه نفراتی در آن شرکت کرده‌اند. همان‌طور که قابل پیش‌بینی بود از استقلال فقط سه نفر در تمرین شرکت داشتند و نفراتی چون محمد محبی، مهدی مهدی‌پور و صالح حردانی جایی در لیست ۱۶ نفره‌ای که در تمرین حاضر بودند، نداشتند. سهم پرسپولیس هم از این جمع، ۵ بازیکن است.

در این میان هواداران استقلال در شبکه‌های اجتماعی بابت خط‌خوردن محمد محبی اعتراضاتی به کارلوس کی‌روش داشتند و اعتقادشان این بود که بهترین بازیکن دو ماه اخیر تیم‌شان و البته یکی از ستاره‌های لیگ بیست‌ودوم حقش است که در جام‌جهانی باشد.

اگرچه کی‌روش هم از وضعیت خوب محبی آگاهی دارد و به همین خاطر در صحبت‌هایی که با وی داشته به او اعلام کرده در پست وینگر نفرات دیگری را مدنظر دارد و فرصت کمی برای جابه‌جایی در برخی پست‌ها دارد اما برای جام ملت‌ها حتما روی او حساب می‌کند. درواقع صحبت‌های کی‌روش با محبی بیشتر شبیه دلداری بوده است.
علیرضا بیرانوند، محمدرضا اخباری، سیدحسین حسینی، پیام نیازمند، سامان فلاح، مرتضی پورعلی‌گنجی، روزبه چشمی، شجاع خلیل‌زاده، محمدحسن کنعانی‌زادگان، ابوالفضل جلالی، وحید امیری، میلاد سرلک، مهدی ترابی، رامین رضاییان، امید ابراهیمی و امید نورافکن ۱۶ بازیکن حاضر در تمرین دیروز تیم ملی بودند که از این جمع کنعانی، شجاع و ابراهیمی نفرات لژیونر به‌حساب می‌آیند و به‌خاطر تعطیلی لیگ ستارگان قطر توانستند در تمرینات تیم ملی حضور پیدا کنند.

 نگاهی به لژیونرها

درحال‌حاضر ۱۹ بازیکن ایرانی شاغل در خارج از کشور داریم که هر یک در مقطعی پیراهن تیم ملی را بر تن کرده‌اند. مهدی طارمی، کریم انصاری‌فرد، علیرضا جهانبخش، احمد نوراللهی، امیر عابدزاده، سردار آزمون، سامان قدوس، علی قلی‌زاده، سعید عزت‌اللهی، علی کریمی، صادق محرمی، میلاد محمدی، احسان حاج‌صفی، سیدمجید حسینی، الله‌یار صیادمنش، شهاب زاهدی، مهرداد محمدی، علی علیپور و محمد نادری بازیکنانی هستند که کی‌روش برای انتخاب نهایی روی آنها بیشتر نظر دارد تا بازیکنان داخلی. از این‌رو طبیعی است که بیشتر ملی‌پوشان ایران در جام‌جهانی و علی‌الخصوص ترکیب اصلی تیم را لژیونرها تشکیل دهند.

 ۵ لژیونری که کمترین شانس را دارند

در بین لژیونرها ۵ بازیکن به دلایل مختلف کمترین شانس را برای قرار گرفتن در لیست تیم ملی دارند. علی علیپور بعد از چند هفته مصدومیت نتوانست به ترکیب اصلی ژل ویسنته برگردد و در چند بای اخیر تیمش به‌عنوان بازیکن تعویضی به میدان آمده است. کی‌روش قصد داشت وضعیت او را در اردوی اتریش بسنجد اما علیپور در آن مقطع مصدوم بود. الله‌یار صیادمنش مدت‌هاست که مصدوم شده و به‌خاطر همین آسیب‌دیدگی فرصت حضور در جام‌جهانی را ازدست داد. شهاب زاهدی در زمان سرمربیگری اسکوچیچ صحبت‌هایی با او شد اما با آمدن کی‌روش او عملا شانس کمش را برای حضور در قطر ازدست داد. مهرداد محمدی و محمد نادری هم در پست‌هایی بازی می‌کنند که چه در داخل و چه در خارج بهتر از آنها را داریم. بقیه لژیونرها هم حضورشان در اردوی تیم ملی تقریبا قطعی شده است.

 شانس حسینی بیشتر از نیازمند و اخباری

درحال‌حاضر علیرضا بیرانوند، پیام نیازمند، سیدحسین حسینی، محمدرضا اخباری در اردوی تیم ملی حضور دارند و امیر عابدزاده هم یک هفته مانده تا شروع جام‌جهانی مجوز حضور در اردوی تیم ملی را پیدا خواهد کرد. برای پوشیدن پیراهن شماره یک تیم ملی علیرضا بیرانوند و امیر عابدزاده رقابت نزدیکی دارند و این بدان معناست که هر دوی آنها مثل جام‌جهانی قبل در لیست تیم ملی باشند. کارلوس کی‌روش برای جام‌جهانی روسیه سیدحسین حسینی را در روزهای آخر خط زد تا رشید مظاهری را به این رقابت‌ها ببرد. اما هم‌اکنون شانس حسینی به‌خاطر عملکرد خوبش در بازی ایران و سنگال، بیشتر از نیازمند و اخباری است. احتمالا کی‌روش بیشتر از سه دروازه‌بان با خود به قطر نخواهد برد.

 رقابت نزدیک در دفاع میانی

یکی از شلوغ‌ترین پست‌ها در تیم ملی بدون شک دفاع میانی است. جایی که کارلوس کی‌روش در یکی از مصاحبه‌هایش بابت آن ابراز نگرانی کرده بود و به همین خاطر بازیکنان زیادی را در این پست دعوت کرده تا با وسواس بیشتری شرایط آنها را بسنجد. شجاع خلیل‌زاده، محمدحسین کنعانی‌زادگان مدافعان ثابت تیم ملی در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ بودند که انصافا هم عملکرد خیلی خوبی داشتند و در بازی‌های دوستانه زیر نظر کی‌روش هم این عملکرد خوب را تکرار کردند. مرتضی پورعلی‌گنجی، سیدمجید حسینی و روزبه چشمی هم که در جام‌جهانی روسیه حضور داشتند در لیست تیم ملی دیده می‌شوند. سامان فلاح جزء مهره‌های ثابت کی‌روش در تمرینات تیم ملی در تهران بوده که به‌نظر می‌آید او درنهایت از جمع این مدافعان خط بخورد. در حقیقت کی‌روش به‌مانند روسیه ۵ مدافع میانی با خود به قطر خواهد برد.

 کدام مدافع کناری خط می‌خورد؟

در سمت چپ و راست تیم ملی درحال‌حاضر رامین رضاییان و صادق محرمی (در سمت راست) و احسان حاج‌صفی، میلاد محمدی، امید نورافکن و ابوالفضل جلالی حضور دارند که رقابت در سمت چپ بسیار نزدیک‌تر است. در این میان حاج‌صفی قابلیت بازی در پست هافبک دفاعی و وینگر چپ را هم دارد و از این‌رو مانند جام‌جهانی روسیه شانس زیادی برای قرار گرفتن در لیست نهایی را دارد. امید نورافکن هم می‌تواند در پست هافبک دفاعی بازی کند. هرچند پست اصلی و باشگاهی‌اش همین است. به‌نظر می‌آید در بین مدافعان کناری از بین محمدی و جلالی یکی در لیست نهایی نباشد.

 بازیکنان آماده در خط میانی

در مرکز میدان و پست هافبک دفاعی نفراتی در تیم ملی حضور دارند که خیال کی‌روش را بابت این پست راحت می‌کند. سعید عزت‌اللهی و امید ابراهیمی در لیست فعلی در جام‌جهانی روسیه حضور داشتند و کاملا با جو جام‌جهانی آشنا هستند. احمد نوراللهی و میلاد سرلک هم دو هافبک دفاعی دیگر تیم ملی هستند که بدون شک کی‌روش نمی‌خواهد به‌سادگی از کنار نام آنها عبور کند. سامان قدوس هم یکی دیگر از بازیکنان خط میانی است که جایگاهش در تیم ملی محفوظ است. کی‌روش برای اردوی آخر علی کریمی را هم به اردو فراخوانده و می‌خواهد آخرین وضعیت او را بعد از رهایی از مصدومیت و بازگشت به شرایط مطلوب بسنجد. به‌هرحال از این جمع ۶ نفره ممکن است سه نفر فیکس بازی کنند.

 وینگرهایی که بعید است خط بخورند

در کناره‌ها دست کی‌روش کاملا باز است از این جهت که وضعیت وینگرهای حاضر در اردوی تیم ملی و لژیونرها خوب است. وحید امیری، مهدی ترابی، علی قلی‌زاده، علیرضا جهانبخش و احسان حاج‌صفی نفراتی هستند که هر یک در صورت حضور در ترکیب اصلی وینگر خواهند بود. البته حاج‌صفی همان‌طور که اشاره شد می‌تواند دفاع چپ هم باشد. اما به‌نظر می‌آید کی‌روش می‌خواهد در برخی از بازی‌های تیم ملی در جام‌جهانی با یک مهاجم بازی کند که در آن صورت از بین آزمون و طارمی یکی باید وینگر باشد که احتمالا گزینه اول کی‌روش طارمی خواهد بود.

 مهاجمانی که جایگاه‌شان مشخص است

در لیست نهایی کی‌روش به‌طور قطعا مهدی طارمی، سردار آزمون و کریم انصاری‌فرد حضور خواهند داشت. هر یک از این نفرات می‌توانند تنها مهاجم نوک ایران باشند. درصورتی‌که کی‌روش بخواهد از یک بازیکن به‌عنوان پشت مهاجم استفاده کند آن‌وقت سامان قدوس و جهانبخش هم می‌توانند گزینه باشند.

 خط خورده‌ها مشخص هستند؟

تیم ملی در جام‌جهانی روسیه با ۲۴ بازیکن عازم شد که در فاصله سه روز مانده به بازی‌ها علی قلی‌زاده از لیست خط خورد تا لیست نهایی با ۲۳ بازیکن بسته شود. برای جام‌جهانی قطر کی‌روش می‌تواند ۲۶ بازیکن را با خود ببرد که درحال‌حاضر ۱۶ بازیکن (۱۴ بازیکن داخلی + ابراهیمی، خلیل‌زاده و کنعانی‌زادگان) در اردو هستند و ۱۴ لژیونر هم قرار است در فاصله هفت روز مانده تا مسابقات به اردوی تیم ملی اضافه شوند. با این تفاسیر باید ۴ نفر در همین تهران از لیست تیم ملی خارج شوند. با مواردی که اشاره شد به احتمال خیلی زیاد دو دروازه‌بان و یک مدافع میانی و یک مدافع کناری از سفر به قطر جا خواهند ماند. ضمن اینکه سه بازیکن هم در قطر باید بیرون لیست تیم ملی باشند که در آن صورت کار کی‌روش برای قلم قرمز کشیدن روی این نفرات به‌مراتب سخت‌تر خواهد بود. تیم ملی تا قبل از بازی با انگلیس دو بازی دوستانه مقابل نیکاراگوئه و تونس خواهد داشت. ضمن اینکه لژیونرها تا قبل از جام‌جهانی در دو بازی باشگاهی هم به‌میدان خواهند رفت. این یعنی اینکه خطر مصدومیت و ازدست دادن جام‌جهانی هنوز در کمین ملی‌پوشان است و لیست نهایی می‌تواند دستخوش تغییراتی مهم شود.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/37721
اخبار مرتبط

نظرات شما