عضو جامعه مدرسین حوزه مطرح کرد:

ایجاد وحدت بین ادیان مختلف در پیاده‌روی اربعین

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حرکت عظیم پیاده‌روی اربعین حرکتی جهانی است، گفت: پیاده‌روی اربعین عامل ایجاد وحدت بین ادیان مختلف شده است.

 آیت‌الله فقیهی در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی قم فردا با اشاره به وحدت آفرینی مکتب امام حسین (ع)، اظهار داشت: مکتب امام حسین (ع) امید و وحدت ایجاد کرده است که نمونه آن در پیاده‌روی اربعین قابل‌مشاهده و لمس است. در این مسیر از همه اقوام و مذاهب هستند و این حرکت نمادی از امیدآفرینی مکتب امام حسین (ع) است.
وی ادامه داد: در روایات فراوانی از حضرات معصومین (ع) به زیارت اربعین سفارش و به زمان و مکان استحباب بیشتر این زیارت، اشاره شده است؛ به صورتی که در موارد مختلف بر اهمیت انجام آن تشویق شده است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: اربعین روزی بوده که اهل‌بیت (ع) به کربلا برگشتند؛ شخصیت بزرگی همچون جابر بن عبدالله انصاری در اربعین به زیارت اباعبدالله (ع) آمد.
وی اضافه کرد: یکی از علائم اهل ایمان را زیارت اربعین اباعبدالله (ع) برشمرده‌اند؛ از حضرت امام حسن عسکری (ع) نقل است که فرمودند: علامت‌های مؤمن پنج چیز است، نماز پنجاه رکعت، زیارت‏ اربعین‏، انگشتر به دست راست کردن، پیشانی را بر خاک نهادن و بلند خواندن بسم اللَّه الرحمن الرحیم.
آیت‌الله فقیهی با اشاره به اینکه حرکت عظیم پیاده‌روی اربعین حرکتی جهانی است، گفت: پیاده‌روی اربعین برای ملت‌ها برکات فراوانی دارد که مهم‌ترین آن ایجاد صلح و ثبات در منطقه است.
وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در سخنانی این حرکت عظیم را مختص دین و مذهب خاصی ندانست؛ به همین دلیل باید گفت که تمام جوامع و ادیان مختلف در این تجمع بزرگ تشیع مشارکت دارند و این حرکت مختص به گروه خاصی نبوده و هیچ گروهی نیز حق مصادره آن را به نفع خویش ندارد.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به بیان اهداف قیام امام حسین (ع) در مسیر پیاده‌روی اربعین، گفت: مهم‌ترین هدف امام حسین (ع) در قیام و نهضت عاشورا  امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و مبارزه با فساد بود.
وی اضافه کرد: یکی از اهداف بلند اباعبدالله (ع) ایثارگری و فداکاری ایشان در راه دین خدا و تحقق آرمان‌های اسلام است که می‌توان با پیروی از ایشان این ویژگی‌ها را در وجود خود نهادینه ساخت.
آیت‌الله فقیهی با اشاره به حضور طیف‌ها و ادیان مختلف در مسیر اربعین، گفت: مردم با اشتیاق این مسیر طولانی را با سختی‌های خاص خود طی می‌کنند تا در اربعین امام حسین (ع) در کربلا حضور داشته باشند باتوجه‌به اینکه در این مسیر ممکن است هر اتفاقی برای آن‌ها رخ دهد.
وی تصریح کرد: فداکاری امام حسین (ع) و یارانش در روز عاشورا برای‌خدا بود و همین مسئله باعث ماندگاری آنها شد و از طرفی هم آنها مهم‌ترین داشته‌های خود را در راه دین دادند تا دین محفوظ بماند.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/44379
اخبار مرتبط

نظرات شما