استاد دانشگاه بغداد:

ولایت فقیه علاوه بر دلائل نقلی، دارای دلائل عقلی نیز هست

استاد دانشگاه بغداد در جمع تعدادی از استادان و پژوهشگران جهان اسلام تصریح کرد: اثبات ولایت فقیه بر اساس دلائل مختلف نقلی و عقلی به دست می آید که آیت الله علامه جوادی آملی یکی از برترین استادان در زمینه این موضوع مهم هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، احمد حسن قاسم که امروز در نخستین روز از همایش بین المللی بررسی تطبیقی علوم انسانی از دیدگاه اهل بیت (ع) در تالار اندیشه دانشگاه قم سخن می گفت همچنین اضافه کرد: همان گونه که امامان معصوم (ع) در امتداد جریان انبیاء (ع) هستند؛ فقها نیز در امتداد جریان ائمه معصومین (ع) و امامت قرار دارند.

وی تصریح کرد: بر اساس نظر تعداد قابل توجهی از علمای جهان اسلام، اعم از اندیشمندان متقدّم و متأخّر، ولایت فقها مانند ولایت معصومین (ع) و در امتداد آن است.

این استاد دانشگاه همچنین نگریستن به علوم جدید و نو را از منظر علوم اهل بیت (ع)، گامی نو برای راهیابی سیره ماندگار ائمه معصومین (ع) به دیگر علوم و دانش ها دانست.

همچنین در این همایش رافد کاظم به عنوان یکی دیگر از استادان دانشگاهی کشور عراق، قرآن کریم را متن معیار مسلمانان خواند که برای اصلاح جامعه نازل شده است.

وی افزود: قرآن عصمت انبیاء را برای ما به اثبات می رساند تا مشخص شود بسیاری از مطالب مطرح شده در دیگر کتب آسمانی و درباره انبیاء، انحرافات وارد شده در آن هاست؛ در حالی که قرآن امروزی مانند نخستین قرآن نازل شده، هیچ انحرافی ندارد؛ چراکه خود خداوند حافظ این معجزه بزرگ پیامبر خاتم (ص) بوده است.

یکی دیگر از سخنرانان این همایش علمی مهدیه شاکر، دیگر استاد دانشگاه بود که به بررسی دیدگاه ائمه معصومین (ع) درباره قرآن پرداخت و گفت: همه امامان معصوم (ع) و به ویژه امام امیرالمومنین (ع) توجه خاصی به شأن و منزلت قرآن کریم داشته و ضرورت «استحفاظ» از این کتاب آسمانی را گوشزد کرده اند.

وی اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را نخستین مفسّران کتاب الله و اولین شارحان علوم قرآنی خواند که این دانش ها را تأسیس کرده اند تا مباحثی مانند ناسخ و منسوخ، محکم و متشابه و همچنین عام و خاص در آیات قرآن، امروز در دسترس ما باشد.

این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به ضرورت استنطاق از کلام الهی برای دستیابی به همه علوم و دانش ها، بر اهمیت «تدبّر در قرآن» تأکید کرد و آن را یک اصل مهم در همه زمان ها دانست.

اشاره به موضوع «فقه مُقارَن و فقه تطبیقی اهل بیت (ع) و ضرورت توجه به علم رجال در این موضوع» از دیگر سخنرانی های این همایش بود که به صورت مشترک توسط دکتر جبار و دکتر سکینه فتلی، دو تن از استادان دانشگاهی عراق ارائه شد.

انتهای پیام/120
http://qomefarda.ir/6136
اخبار مرتبط

نظرات شما