درخواست دیده‌بان شفافیت مبنی بر توقف موقت معاملات سهام زیرمجموعه شیرین عسل

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، احمد توکلی، رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه ای به دادستان تهران خواستار توقف موقت معاملات سهام مالکان و سهام‌داران اصلی شرکت های زیرمجموعه شیرین عسل و ممنوعیت افزایش سرمایه های این شرکت ها تا تعیین تکلیف نهایی واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان شد. این درخواست در حمایت از حقوق سهام‌داران جزء صورت می گیرد.

متن این نامه بدین شرح است:


بسم الله الرحمن الرحیم

برادر ارجمند جناب آقای القاصی مهر

دادستان محترم تهران

سلام علیکم؛ اعیاد مبارک باد

پیرو نامه شماره ۳۹۹-۱۹۹-د مورخ ۹۹/۰۱/۰۵ به رئیس محترم قوه قضائیه، متضمن اعلام جرم علیه به اصطلاح خریدار شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری دشت مغان، و مسئولان دولتی ترتیب‌دهنده این معامله چپاولی که رونوشتی نیز تقدیم شما شد، تحولاتی در ارزش سهام شرکت‌های هولدینگ آقای آئله رخ داده است که ضربات سنگینی را به بسیاری از مردم و بازار سرمایه وارد می‌کند که چیزی از تاراج صورت گرفته در معامله چپاولی مذکور کم ندارد.

شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در حالی در دی ماه ۱۳۹۷ با قیمت ۱۸۴۰ میلیارد تومان و پیش پرداخت یک‌صد میلیارد تومانی به گروه صنعتی شیرین عسل واگذار شده است که با مقایسه ارزش یکی از زیرمجموعه‌های شیرین عسل به نتایج عجیبی می‌رسیم.

شرکت سالمین یکی از زیرمجموعه‌های شیرین عسل است. این شرکت در سال ۱۳۹۲ در آخرین افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌هایش سرمایه‌اش را به ۳۰ میلیارد تومان افزایش داده است؛ اما امروز به لطف سازمان خصوصی‌سازی و دریافت هدیه‌ای به نام کشت و صنعت مغان، قیمت سهام شرکت سالمین که با نماد غسالم در بورس اوراق بهادر به ثبت رسیده است، به حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است. مشخص است که ارزش سهام سالمین مرهون ارزش‌های خودش نیست. با توجه به اینکه شرکت کشت و صنعت مغان با قیمت بسیار ناچیزی به شرکت شیرین عسل واگذار می‌شود، این موضوع سبب می‌شود که ارزش  مجموعه گروه صنعتی شیرین عسل و زیرمجموعه‌هایش افزایش چشمگیر و نجومی پیدا کنند.

 گواه این ادعا، گزارش هیئت مدیره شرکت در مورخ ۹۸/۱۰/۲۸ دایر بر افزایش ۱۴۰۰ درصدی (۱۵ برابری) سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی‌هایش است. به این ترتیب ارزش دارایی که در تجدید ارزیابی سال ۱۳۹۲ در واقع ارزش واقعی شرکت پس از افزایش سرمایه ۱۴۰۰ درصدی به ۴۵۰ میلیارد تومان می‌رسد. بدیهی است تفاوت ۳۵۰۰ میلیارد تومانی ارزش دارایی‌های منعکس شده دربورس و ارزش روز بازار شرکت ثمره نقش معامله چپاولی کشت و صنعت مغان است که زیرمجموعه‌های شیرین عسل را این‌چنین مورد اقبال عامه مردم قرار داده است. به نحوی که سهام سالمین را ده‌ها برابر ارزش واقعی آن معامله می‌کنند.

مالکان و سهامداران اصلی (حقوقی) سهام سالمین را با قیمت‌های نجومی عرضه می‌کنند و هزاران نفر خریدار حقیقی که اغلب از اقشار متوسط و ضعیف جامعه‌اند هر کس به آرزویی سهام این شرکت را می‌خرند و هر لحظه به خریداران حقیقی این سهم افزوده می‌شود.

قابل پیش‌بینی است که به زودی افزایش ۱۴۰۰ درصدی سرمایه شرکت نیز به ثبت برسد و تعداد سهام‌داران حقیقی نیز آن‌قدر افزایش می‌‌یابد که در صورت لغو معامله کشت و صنعت مغان و سقوط ارزش سهام سالمین، معیشت و امید هزاران خانوار آسیب جدی ببیند.

آنچه فوری به نظر می‌رسد حفاظت از حقوق اقشار متوسط به پائین است که در صورت لغو معامله چپاولی کشت و صنعت مغان آسیب می‌بینند و سرمایه‌های اندکشان را از دست می‌دهند لذا اخذ دستور موقت از مرجع قضایی مبنی بر توقف معاملات سهام مالکان و سهام‌داران اصلی و ممنوعیت افزایش سرمایه شرکت‌های زیرمجموعه شیرین عسل تا تعیین تکلیف نهایی موضوع واگذاری کشت و صنعت مغان در تحقق حمایت از حقوق سهام‌داران جزء ضروری است دیده‌بان شفافیت و عدالت تقاضا دارد دستور سریع در این باره صادر فرمایید.

با احترام

احمد توکلی

رئیس هیأت مدیره سازمان مردم نهاد 

دیده‌بان شفافیت و عدالت

27 فروردین 1399




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/18409
اخبار مرتبط

نظرات شما