ارتش جمهوری اسلامی ایران؛ چشم بیدار مرزها

ارتش جمهوری اسلامی ایران وظیفه پایش و حراست از تمامیت ارضی کشورمان را برعهده دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،مرز‌ها و اهمیت دفاع از آن‌ها به قدری بالاست که ریاست نیرو‌های مسلح کشورمان، سه نیروی ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی را مامور به دفاع از مرز‌ها کرده است. مرز‌ها بسیار اهمیت دارند به قدری که حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا ۲۱ آبان ۱۳۸۰ در جمع نیرو‌های بسیجی شرکت‌کننده در اردوی رزمی - فرهنگی علویّون درباره اهمیت دفاع از مرزها گفتند: یکی از ثمرات عظیم بسیج این است که به برکت آن، سپاه پاسداران از یک سازمان کوچک و محدود، به یک سازمان رزمی کارآمد و وسیع تبدیل کرد و توانست آن امتحان‌های سرافراز کننده را در طول دوران جنگ تحمیلی و پس از آن در مقابل چشم ملت ایران از خود نشان دهد.

مرز ارتش

ایشان افزودند: اگر این گیاه پُربرکت و پُرثمر در این سرزمین نمی‌رویید، یقیناً سرنوشت جنگ غیر از آن چیزی بود که پیش آمد. جنگ را به ما تحمیل کردند تا بتوانند ملت ایران را تحقیر کنند؛ اما بسیج با حضور قدرتمندانه‌ خود - که نشانه‌ عزّت ملت ایران بود - عملاً عکس این را نشان داد و ثابت کرد. جنگ را تحمیل کردند تا نظام مبارک جمهوری اسلامی را به ناتوانی در اداره‌ مرز‌های کشور متّهم کنند؛ اما بسیج با حضور در سازمان‌های نیرو‌های مسلّح و با فداکاری عمومی، موجب استحکام هرچه بیشتر پایه‌های نظام جمهوری اسلامی شد. معلوم شد که مسأله‌ دفاع از مرز‌ها در ایران اسلامی، مانند اغلب کشور‌های دنیا نیست که فقط متّکی به نیرو‌های سازمان‌یافته باشند - که گاهی ممکن است کارآمد باشند، گاهی هم نباشند - بلکه به اراده‌ ملت ایران متّکی است.

مرز ارتش

چرا مرزها و دفاع از آن‌ها اهمیت دارد؟

اگر به اهمیت مرز‌ها بیشتر توجه کنیم، خواهیم دید که مرز‌ها نماد حاکمیت ملی یک کشور هستند و همه ملت‌های جهان نیز برای دفاع از مرز‌های خود و تثبیت آن اهمیت ویژه‌ای قائل هستند. مرز‌ها از ابعاد دیگری همچون برنامه‌ریزی‌های اقتصادی بخش‌های تولیدی و بازرگانی، موقعیت‌های ژئوپلیتیکی، ارتباطات فرهنگی و روابط میان انسان‌ها برخوردار هستند. طبق اعلام مسئولان نقشه‌برداری ایران کشورمان حدود ۸ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مرز دارد که حدود ۶ هزار کیلومتر آن خشکی و حدود ۳ هزار متر آن نیز مرز‌های آبی هستند. جمهوری اسلامی ایران با ۱۵ کشور جهان شامل پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان، ازبکستان، ترکیه، عراق، کویت، عربستان، امارات متحده‌عربی، بحرین، عمان و قطر مرز مشترک دارد.

مرز ارتش

همسایگی با ۱۵ کشور جهان و ارتباط ایران با آب‌های آزاد جهان، موقعیت ویژه‌ای را برای این کشور پدید آورده که با توجه به تهدیدات مختلفی که کشورمان در معرض آن قرار دارد، توجه به توسعه مرزبانی را از اهمیت ویژه‌ای برخوردار کرده است.

مرز ارتش

ارتش جمهوری اسلامی ایران؛ چشم بیدار مرزها

ارتش جمهوری اسلامی ایران وظیفه حفاظت و حراست از تمامیت ارضی کشورمان را برعهده دارد. نیروی زمینی ارتش به عنوان یک نیروی محوری در سراسر کشورمان با احداث ۵ قرارگاه منطقه‌ای جنوب‌غرب، جنوب‌شرق، غرب نزاجا، شمال‌غرب نزاجا و شمال شرق نزاجا این وظیفه را به خوبی انجام می‌دهد.

مرز ارتش

قرارگاه منطقه‌ای شمال غرب نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به علت تهدیدات گروه‌های تروریستی همچون پژاک و در یک سال اخیر درگیری‌های کشور‌های جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در منطقه قره باع در نزدیکی مرز‌های شمال غرب کشورمان نیز اهمیت ویژه‌ای پیداکرده است. به ویژه اینکه در این درگیری‌ها تعدادی از اعضای گروهک تروریستی داعش نیز به نزدیکی مرز‌های ایران منتقل شده بودند و احتمال تعرض آن‌ها به مرز‌های ایران اسلامی وجود داشت که با هوشیاری ارتش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مرزبانی نیروی انتظامی احتمال این توطئه دفع شد و مرز‌های کشورمان هر روز امنیت بیشتری نسبت به قبل دارد.  

ارتش جمهوری اسلامی ایران در نوار مرزی شمال غرب حضور دارد و تیپ ۲۵ نیروی مخصوص واکنش سریع وظیفه حراست از مرز‌های شمال غرب کشورمان را برعهده دارد. برای آشنایی با گوشه‌هایی از فعالیت‌های تیپ ۲۵ نیروی مخصوص واکنش سریع در حفاظت از مرز‌های کشورمان با این نیرو‌ها همراه شدیم تا بخشی از فعالیت‌های آن‌ها را بیان کنیم.

مرز ارتش

داستان یک سفر از تهران تا مرزهای شمال غرب ایران

ما برای آشنایی با وظایف ارتش جمهوری اسلامی ایران در حفاظت از مرز‌ها طبق هماهنگی به قرارگاه منطقه‌ای شمال غرب نیروی زمینی ارتش در ارومیه رفتیم. در ارومیه به دیدار با امیر سرتیپ سیروس امان‌اللهی فرمانده سابق تیپ ۶۵ نوهد که اکنون جانشین این قرارگاه است رفتیم و با او دیدار داشتیم. امیر امان‌اللهی در این دیدار شرایط کلی منطقه و اهمیت مرز‌ها را برای ما تشریح کرد تا بیش از پیش با موقعیت منطقه آشنا شویم.  

مرز ارتش

پس از این بود که طبق دستور به مقر تیپ ۲۵ نیروی مخصوص واکنش سریع در تبریز رفتیم و با امیر سرتیپ دوم تکاور امیرحسین شفیعی فرمانده این تیپ دیدار کردیم. امیر در این دیدار از شرایط چند وقت گذشته در مرز‌های کشورمان صحبت کرد و گفت که ارتش در کنار مرزبانی نیروی انتظامی کشورمان فعالیت‌های مهمی را در حراست از مرز‌ها انجام داده است. پس از این بود که با امیر به سوی مرز‌های شمال غرب کشور رفتیم. ابتدا از تبریز به سمت جلفا حرکت کردیم و به قرارگاه این تیپ در آن منطقه رفتیم.  

مرز ارتش

رصد مرزهای کشور بیشتر از چیزی که فکر می‌کنیم

ارتش با قدرت و پیشرفته‌ترین تجهیزات مرز‌ها را رصد و پایش می‌کرد. در این قرارگاه تمام مرز‌های شمال غرب به خوبی و با دقت بسیار بالا انجام می‌شد و برنامه ریزی‌ها و طرح‌های عملیاتی نیز در آن محل طرح ریزی می‌شدند. آنچه ما در اتاق کننرل مشاهده کردیم نشان از آن داشت که ارتش بیشتر از چیزی که فکر می‌کنیم مرز‌های کشورمان را پایش می‌کند. در این قرارگاه تجهیزات پیشرفته‌ای همچون پهپاد‌ها نیز حضور داشتند تا کار رصد مرزی را اجرا کنند. کیفیت پهپاد‌های به کارگیری شده در این منطقه به حدی بود که تمام جزئیات را به دقت و با کیفیت بالا برای فرماندهان مشخص می‌کرد. پهپاد‌های این قرارگاه همه بومی بودند که به دست جوانان ایران اسلامی ساخته شده اند و تمام فعالیت‌های پشتیبانی از آن‌ها نیز در همان منطقه انجام می‌شد.  

مرز ارتش

امیر سرتیپ دوم تکاور امیرحسین شفیعی فرمانده تیپ ۲۵ نیروی مخصوص واکنش سریع نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره فعالیت‌های این تیپ در مرز‌های شمال غرب کشور گفت: تیپ ۲۵ نیروی مخصوص واکنش سریع نیروی زمینی ارتش از ۸ آبان‌ماه ۱۳۹۹ طبق دستور عملیاتی که از سلسله مراتب خود دریافت کرد با موفقیت قابل ملاحظه‌ای در امتداد مرز مستقر شد و ماموریت رصد کلیه تحولات موجود در منطقه را در حین مناقشه قره باغ برعهده داشت. در حال حاضر نیز همه تحولات موجود در امتداد مرز و عمق مورد نظر را رصد و تجزیه و تحلیل می‌کنیم. این فعالیت‌ها با تجهیزات زمینی و پهپاد‌های بومی نیروی زمینی ارتش انجام می‌شود. 

مرز ارتش

پس از این بود که از قرارگاه به نوار مرزی ایران رفتیم تا با نیرو‌های حاضر در این منطقه و آموزش‌های آن‌ها آشنا شویم. در مرز به یک پاسگاه رسیدیم که نیرو‌های تیپ ۲۵ نیروی مخصوص واکنش سریع نزاجا در آنجا مستقر و در حال ارتقای آمادگی‌های رزمی خود بودند. فرمانده دسته مستقر در این پاسگاه انواع هماهنگی‌ها برای پایش زمینی را با نیرو‌های خود انجام می‌داد تا نیرو‌ها بیش از پیش برای انجام عملیات شناسایی آماده شوند. او در ابتدا موقعیت منطقه را برای نیرو‌های تحت امر خود تشریح کرد.

مرز ارتش

این فرمانده گفت: ما به صورت ۲۴ ساعته در منطقه حضور داریم و همه ماموریت‌های محوله را به خوبی انجام می‌دهیم. نیرو‌های ما پاسخگوی تمام نیاز‌های عملیاتی در منطقه هستند.

هماهنگی کامل تیپ ۲۵ تبریز با تیپ ۱۱۶ زرهی قزوین

هنگامی که با نیرو‌های مستقر تیپ ۲۵ نیروی مخصوص واکنش سریع نزاجا تبریز همراه بودیم مشاهده کردیم که یک دسته زرهی از تیپ ۱۱۶ زرهی قزوین نیز در این منطقه حضور دارد و این دو تیپ نیز برای دفاع از مرز‌های کشورمان در هماهنگی کامل با یکدیگر هستند. هوانیروز ارتش نیز دیگر یگان پشتیبانی کننده از نیرو‌های حاضر در مرز بود که پایگاه ششم رزمی هوانیروز سهند تبریز این وظیفه را به خوبی انجام می‌دهد.

مرز ارتش

سرهنگ خلبان بهروز سلیمانی فرمانده پایگاه ششم رزمی هوانیروز سهند تبریز  درباره پشتیبانی از یگان‌های ارتش در دفاع از مرز‌های شمال غرب کشورمان گفت که بالگرد‌های ما در چند ماه اخیر که شاهد درگیری‌های قره باغ بودیم تکاوران تیپ ۲۵ نیروی مخصوص واکنش سریع را در کم‌ترین زمان به مرز منتقل کردند. البته هوانیروز ارتش همواره در صحنه دفاع از کشورمان و امداد هوایی به مردم ایران اسلامی نیز فعالیت‌های مهمی دارد.  

همه این مطالب تنها نشان دهنده بخشی از فعالیت‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مرز‌های ایران اسلامی است. فعالیت‌هایی که ارتش در همه نقاط ایران انجام می‌دهد تا همه مردم در آسایش و رفاه زندگی کنیم.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/25383
اخبار مرتبط

نظرات شما