انگلیس - ایتالیا؛ پرده آخر یورو با جدال سه شیر‌ها و آتزوری‌های شکست ناپذیر

دیدار نهایی مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۰ امشب بین تیم‌های ایتالیا و انگلیس برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، دیدار فینال شانزدهمین دوره مسابقات جام ملت‌های اروپا (یورو ۲۰۲۰) امشب (یکشنبه) از ساعت ۲۳:۳۰ در ورزشگاه ومبلی لندن بین تیم‌های ایتالیا و انگلیس برگزار خواهد شد.

از همان آغاز رقابت‌های یورو ۲۰۲۰، ایتالیا با نمایشی دلپذیر و با پیروزی‌های قاطع ۳ بر صفر برابر ترکیه و سوئیس خود را به عنوان یکی از مدعیان مطرح کرد و اکثر هواداران این تیم را یک پای فینال می‌دانستند. ایتالیا وقتی نتوانست به جام جهانی ۲۰۱۸ راه پیدا کند، از آن سال به بعد پوست اندازی کرد. تحول ایتالیا تحت هدایت روبرتو مانچینی در سه سال گذشته فوق العاده بوده است. ایتالیا از سپتامبر سال ۲۰۱۸ در هیچ مسابقه‌ای شکست نخورده است.

در آن سوی میدان انگلیسی قرار دارد که به نوعی میزبان این دیدار است. شاگردان گرت ساوتگیت هم از بخت‌های قهرمانی در این رقابت‌ها محسوب می‌شدند.

ساوتگیت سه سال قبل موفق شد انگلیس را به عنوان سومی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه برساند و پیش از شروع یورو ۲۰۲۰ خیلی‌ها معتقد بودند تیم فعلی انگلیس حتی بسیار قوی‌تر از تیم ۳ سال گذشته است.

اگرچه پیش از شروع مسابقات اکثر فوتبال دوستان هری کین را مرد تعیین کننده انگلیس در این رقابت‌ها می‌دانستند، اما این رحیم استرلینگ بود که با گل‌های ارزشمند خود، نقش پر رنگی در رسیدن انگلیس به فینال جام ملت‌ها ایفا کرد.

باید دید آیا ساوتگیت که در رقابت‌های یورو ۹۶ در ضربات پنالتی مرحله نیمه نهایی مقابل آلمان پنالتی سرنوشت‌ساز را از دست داد می‌تواند ۲۵ سال بعد آن ناکامی را جبران کند و اولین جام را برای انگلیس به ارمغان آورد یا خیر؟

برگ برنده سه شیر‌ها در این بازی آن است که در خانه خود بازی می کنند و به لحاظ مسائل روانشناختی دست بالا را نسبت به ایتالیا دارند.

مسیر دوتیم در راه رسیدن به فینال:

ایتالیا پس از صدرنشینی در مرحله گروهی، در مرحله یک هشتم نهایی با نتیجه دو بر یک اتریش را از پیش رو برداشت و سپس در مرحله یک چهارم نهایی با همین نتیجه بر بلژیک، صدرنشین فعلی رنکینگ فیفا چیره شد. این تیم در دیدار نیمه نهایی برابر اسپانیا به زحمت افتاد و در وقت‌های معمول و اضافی به نتیجه مساوی یک - یک دست یافت و در ضربات پنالتی شاگردان انریکه را شکست داد.

انگلیس هم  پس از صدرنشینی در دور گروهی در مرحله یک هشتم نهایی با نتیجه دو بر صفر آلمان پرقدرت را شکست داد و سپس در مرحله یک چهارم نهایی با پیروزی قاطع ۴ بر صفر اوکراین را در هم کوبید.

این تیم در دیدار نیمه نهایی در حالی برابر دانمارک با نتیجه دو بر یک پیروز شد که اعلام خطای پنالتی روی استرلینگ که منجر به گل دوم "سه شیر" شد بسیار بحث برانگیز بود و انتقادات بسیاری را به دنبال داشت.

نکات آماری

ایتالیا و انگلیس ۲۷ بار برابر هم به میدان رفته اند که انگلیس ۸ و ایتالیا ۱۱ بار به پیروزی رسیده اند و ۸ دیدار دو تیم هم با نتیجه مساوی به پایان رسیده است.

این دهمین باری است که ایتالیا به فینال یک تورنمنت معتبر راه یافته است (۶ فینال جام جهانی و ۴ فینال جام ملت‌های اروپا). فقط آلمان با ۱۴ حضور در فینال‌ها رکورد بهتری نسبت به ایتالیا دارد.

ایتالیا سال ۱۹۶۸ فاتح جام ملت‌های اروپا شد، اما در دو فینال یورو ۲۰۰۰ و جام ملت‌های ۲۰۱۰ شکست خورد و در راه رسیدن به جام قهرمانی ناکام ماند.

این اولین حضور انگلیس در فینال یک رقابت اروپایی است و اولین فینال آن‌ها پس از قهرمانی در جام جهانی ۱۹۶۶ محسوب می‌شود. به عبارت دیگر انگلیسی‌ها پس از فتح جام جهانی ۱۹۶۶ برای رسیدن به فینال یک رقابت معتبر دیگر، ۵۵ سال انتظار کشیدند که این طولانی‌ترین وقفه بین دو فینال برای یک کشور اروپایی محسوب می‌شود.

انگلیس سیزدهمین کشور منحصر به فرد اروپایی است که به یک فینال جام ملت‌های اروپا راه یافته است. از ۱۲ کشور قبلی سه کشور اولین فینال خود را واگذار کردند. (یوگسلاوی ۱۹۶۰، بلژیک ۱۹۸۰ و پرتغال ۲۰۰۴)

ایتالیا ۲ بار نایب قهرمان جام ملت‌های اروپا شده است. فینال سال ۲۰۰۰ به فرانسه باخت و سال ۲۰۱۲ برابر اسپانیا شکست خورد. آلمان و شوروی سابق با ۳ نایب قهرمانی در این رقابت‌ها بالاتر از ایتالیا قرار دارند.

ایتالیا در ۳۳ مسابقه اخیر خود در همه رقابت‌ها شکستی نداشته است. آتزوری در این مسابقات ۲۷ پیروزی و ۶ به دست آورده، ۸۶ گل به ثمر رسانده و ۱۰ گل خورده است. این طولانی‌ترین روند شکست ناپذیری تیم ملی ایتالیا در تاریخ فوتبال این کشور است.

انگلیس از۱۷ بازی آخر خود در ومبلی در ۱۵ بازی به پیروزی رسیده (یک شکست و یک تساوی) است. در این ۱۷ بازی ۴۶ گل زده و تنها و ۵ گل دریافت کرده است. آن‌ها در ۱۲ مسابقه خود در تمام رقابت‌ها شکست نداشتند. ( آنها ۱۱ پیروزی و یک تساوی کسب کرده اند.)



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/27410
اخبار مرتبط

نظرات شما