خسرو معتضد، نویسنده و تاریخ نگار در گفتگو با قم فردا:

مسئولین در دوران پهلوی به دنبال خوشی و مد بودند/وابسته حقارت آمیز خاندان پهلوی به غرب

خسرو معتضد، نویسنده و تاریخ نگار با اشاره به اینکه برخلاف نظر برخی از خارج نشینان، ایران در زمان شاه بهشت نبود، گفت: مسئولین در دوران پهلوی به دنبال خوشی و مد بودند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، یکی از بارزترین نشانه‌های رژیم پهلوی وابستگی بی‌حد و حصر به قدرت‌های بیگانه و کشورهای استعماری به خصوص آمریکا و انگلیس بود. هرچند که نشانه‌های این وابستگی در همه‌ زمینه‌ها از جمله صنعت و تجارت و قوای نظامی و ... به چشم می‌خورد، اما وجود رجال سیاسی وابسته به غرب از خود رضا خان و محمدرضا گرفته تا عناصر مختلف دربار؛ خود نقطه قابل تأملی در وابستگی بی‌چون و چرای رژیم پهلوی است.
رضاخان به شدت به انگلیسی‌ها وابسته بود، با کمک آنها روی کار آمد و به دستور آنها نیز عزل و تبعید شد. او در طول دوران سلطنت خود نیز مطیع و فرمان‌بردار انگلیس بود. محمدرضا پهلوی هم با نظر انگلیس، امریکا و شوروی روی کار آمد و مهم‌تر از آن، در سال 1332 با یک کودتای انگلیسی_امریکایی در قدرت باقی ماند. او در طول سلطنتش همواره مطیع غرب بود و این اطاعت بی‌چون‌ و چرا باعث از بین رفتن عزت نفس وی نیز شده بود؛ به طوری که او بارها از سوی نمایندگان امریکا و انگلیس تحقیر می‌شد اما هرگز توان مقاومت و ایستادگی در برابر آنها را نداشت.
حکومت پهلوی در تمام این سال هایی که حکومت کردن فسادهای بسیاری در ابعاد مختلف انجام دادند  از همین رو خسرو معتضد، نویسنده و تاریخ نگار در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به گوشه ای از فساد های اخلاقی، اقتصادی و سیاسی خاندان پهلوی اظهار داشت: خاندان پهلوی در طول 57سالی که در ایران سلطنت می کردند متاسفانه از اصول مشروطیت دور شدند. بعد از سال 1285حکومت مشروطه سلطنتی در ایران برقرار شد. حکومت مشروطه حکومتی بود که خاص اغلب مردم بود یعنی اکثریت مردم ایران این حکومت را انتخاب کردند تا جایگزین استبداد شود.

در دوران قاجار مناصب فروخته می شد
وی ادامه داد: حکومت پهلوی با بسیاری از مشکلات حکومت قاجار مواجه بود اما شانسی که داشت این بود که درآمد نفت به سبد این حکومت اضافه شده بود. در دوران قاجار به دلیل اینکه درآمد نبود مناصب فروخته می شد. مشروطه که شد همه چیز حساب و نظام پیدا کرد. وزارت مالیه ایجاد شد . وزارتخانه ها مفصل شد. نظم برقرار شد. شاه هم مقام غیر مسئول حکومت مشروطه شد. این موضوع خوب بود. اشتباه بزرگ خاندان پهلوی این بود که مشروطه را رها کردند.



خاندان پهلوی شیفته مظاهر فرنگی بودند/مسئولین در دوران پهلوی به دنبال خوشی و مد بودند

این استاد تاریخ معاصر خاطرنشان کرد: خاندان پهلوی شیفتگی خاصی به مظاهر فرنگی داشتند. در حالی که هدایت نخست وزیر رضا شاه می گفت ما باید تمدن لابراتوار را انتخاب کنیم؛ تمدن لابراتوار یعنی تمدن پیشرفت، دانش، صنعت؛ نه تمدن بُلوار. تمدن بلوار یعنی دنبال خوشی رفتن، دنبال لباس و مد بودن و فرنگی زندگی کردن است.

ایران در دوره سلطنت محمدرضا شاه بسیار غرب زده شد
وی اضافه کرد: این مسائل مخصوصا در دوران سلطنت محمدرضا شاه بسیار بود و ایران در آن دوره بسیار غرب زده شد نه غرب گرا چون غرب چیزهای خوبی هم دارد. امروز بهترین داروها و علم روز را بایداز غرب تهیه کنیم پس غرب چیزهای خوبی هم دارد. بنابراین مسئولین ایران دنبال تمدن بُلوار که همان خوشی و مد بود رفتند.



خاندان پهلوی به مسائل مالی کشور بسیار دست اندازی می کردند

معتضد با اشاره به اینکه یکی از مسائلی که شاید باعث سقوط خاندان پهلوی شد دست اندازی بسیار این خاندان به مسائل مالی کشور بود، گفت: هر کدام از این خاندان به نوعی از پول کشور استفاده  و به حقوقی که دولت به آنها می داد اکتفا نمی کردند.
وی عنوان کرد:  شاه قبل از 28مرداد ماهانه 40هزار تومان حقوق دریافت می کرد. بعد از 28مرداد همه این مسائل بهم خورد و از بین رفت. خاطرات هفت جلدی عَلَم این موضوعات را به خوبی تشریح کرده است که شاهنشاه و خانواده او در تمام امورات کشور دخالت می کردند. بسیار فریفته غرب بودند.

فرح شیفته زندگی اروپایی بود
این تاریخ نگار با اشاره به اینکه فرح شیفته زندگی اروپایی بود، بیان کرد: فرح دیبا قبل از اینکه ملکه ایران شوند چند سالی را در فرانسه زندگی کرده بودند به همین دلیل بسیار شیفته زندگی فرانسوی بودند.
وی تصریح کرد: در آن دوران به یکباره قیمت نفت بالا رفت حجم بالایی از پول زیر دست درباریان آمد و همین موضوع باعث شد درباریان هر کاری که می خواستند انجام می دادند و بدون حساب و کتاب پول بذل و بخشش می کردند به عنوان مثال ایران به آب لندن یک میلیارد کمک کرد، برای به زیر آب نرفتن ونیز نیم میلیارد کمک کرد.
 معتضد ادامه داد: البته بسیاری از این بخشش ها به دستور آمریکا بود. آمریکا فکر می کرد این ارث پدرش است و شاه هم فکر می کرد این عطیه است که می تونه به همه بدهد. این مسائل کشور را بهم ریخت. از طرفی وقتی پول نفت آمد یک طبقه بسیار بالا ایجاد شد که از طریق پول نفت بسیار ثروتمند شدند .
وی افزود: زمانی قیمت ماشین پایین بود اما امروز ماشین برای مردم آرزو شده است. در زمان شاه عده زیادی از مردم ناامید بودند. جشن های پشت سرهم می گرفتند.غذا از پاریس می آوردند. مهمان های خارجی دعوت می کردند. همین شد که انقلاب شد.



برخلاف نظر برخی از خارج نشینان، ایران در زمان شاه بهشت نبود

این نویسنده و تاریخ نگار با اشاره به اینکه عده ای می گویند زمان شاه ایران بهشت بود و مردم شاد بودند و درد و گرفتاری نداشتند، گفت: امروز یکسری ها در خارجه نشسته اند و می گویند زمان شاه ایران بهشت بودو مردم شاد بودند اصلا چنین چیزی نبود همه مردم درد و گرفتاری داشتند. مردم عادی خیلی زحمت می کشیدند اما یک طبقه ای از پول نفت بسیار ثروتمند شدند این ها اینقدر بالا آمدند که زندگی در ایران را قابل نمی دیدند و می رفتند در آمریکا خانه می خریدند.
وی ادامه داد:  خاندان پهلوی فرنگی فکر می کردند و به فکر مردم نبودند. شاه به انگلستان می رفت از لباس گارد ملکه انگلیس خوشش می آمد دستور می داد میلیون ها تومان هزینه کنند تا برای ایران هم چنین لباس آماده شود.


گفتگو از حسین حیدری
انتهای پیام/160



http://qomefarda.ir/31122
اخبار مرتبط

نظرات شما