«امید»، غافلگیری‌ نظامی آن هم از جنس معکوس

۲۹ فروردین پهپادی رونمایی شد که بسیار شبیه به پهپاد انتحاری «هاروپ» رژیم صهیونیستی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،

پهپاد انتحاری جدیدی که احتمالا «امید» نام دارد و به تازگی به نیروی پدافند هوایی ارتش پیوسته، آن گونه که از مشخصات ظاهری اش پیداست از از بال‌های دلتا بهره برده و از یک موتور پیستونی به عنوان قوای پیشران ساخته شده است.

این پهپاد بسیار به پهپاد هاروپ رژیم صهیونیستی شباهت دارد و از این جهت از سوی کاربران میلیتاریست فضای مجازی به نوعی نکته ویژه مراسم روز ۲۹ فروردین امسال لقب گرفته است.

 

«امید»، پهپادی حامل پیام تهران به تل‌آویو؟

توئیتی از کاربر صهیونیستی که این روزها درحال بازنشر در فضای مجازی ایران است

این کاربران پس از رونمایی این پهپاد جدید انتحاری، به سرعت تصویر پیام حساب کاربری اسرائیلی را منتشر کردند که نوشته بود «کارنامه ایرانی‌ها را می‌دانم. آن‌ها دوباره جمع می‌شوند، «مهندسی معکوس» انجام می‌دهند و هاروپ خود را خواهند داشت»

مشخصات احتمالی «امید» ایران چیست؟

از مشخصات پهپاد انتحاری جدید ارتش کشورمان اطلاعاتی به بیرون درز نکرده، اما باتوجه به شباهتی که گفته شد امکان پرواز‌های هدایت شونده از واحد کنترل زمینی یا تمام خودکار و قابلیت استفاده مجدد برای قرارگیری در پرتابگر در صورت عدم کشف از توانایی‌های مشابه این پهپاد با پهپاد صهیونیستی است.

«امید»، پهپادی حامل پیام تهران به تل‌آویو؟

نمایی از رونمایی پهپاد انتحاری جدید ارتش

هاروپ یک پهپاد انتحاری ساخت رژیم اشغالگر قدس است که کشور‌هایی مثل آلمان، مراکش، هند و جمهوری آذربایجان آن را از تل آویو خریداری کرده‌اند.

این محصولِ شرکت صنایع هوافضای اسرائیل جزو هواپیما‌های بدون سرنشین ضدتشعشع و رادارگریز محسوب می‌شود، که می‌تواند به صورت خودکار امواج رادیویی را شناسایی کرده و با کوبیدن خود به هدف، آن را نابود کند.

«امید»، پهپادی حامل پیام تهران به تل‌آویو؟

پرتاب پهپاد هاروپ از پرتابگر زمینی

«امید»، پهپادی حامل پیام تهران به تل‌آویو؟

پرتاب پهپاد هاروپ از پرتابگر دریایی

هاروپ با ظرفیت ۶ ساعت پرواز مداوم و برد ۱۰۰۰ کیلومتری نه تنها قابل پرتاب از پرتابگر‌های زمینی و دریایی را دارد، بلکه در صورت ضرورت می‌تواند با تغییر کاربری از هوا نیز پرتاب شود.

بنا به ادعای وبسایت «دیگل» از آنجا که سامانه‌های ضدهوایی برای مقابله با هواپیماهای تهاجمی بزرگ و موشک‌های هدایت‌ناپذیر تولید شده‌اند، قادر به رهگیری و ردگیری حمله هاروپ نیستند.

غافلگیری‌های نظامی از جنس معکوس

چیزی که گمان میلیتاریست‌های فضای مجازی را درباره تئوری مهندسی  معکوس پهپاد جدید انتحاری ارتش از روی هاروپ اسرائیلی تقویت می‌کند، تجربه موفق نیروهای مسلح کشورمان در این زمینه است.

«امید»، پهپادی حامل پیام تهران به تل‌آویو؟

نمایی از لاکهید مارتین آرکیو-۱۷۰ سِنتینل معروف به جانور قندهار

در روزهای آذر ۹۰ یک فروند هواپیمای بدون سرنشین شناسایی RQ-۱۷۰  (Lockheed Martin RQ-۱۷۰ Sentinel) در حالی که خارج از حد و مرز خودش، برفراز آسمان ایران و در عمق ۲۰۰ کیلومتری پرواز می‌کرد از سوی پدافند هوایی نیرو‌های نظامی کشورمان بدون کوچک ترین آسیبی و صرفا با جنگ الکترونیک به زمین نشانده شد.

اولین  بار از این هواپیمای جاسوسی در  «عملیات آزادی پایدار» در افغانستان استفاده شد و به علت موفقیت آمیز، کاربردی و رادارگریز بودن آن  به این هواپیما لقب « جانور قندهار» داده شد.

چندی بعد این پهپاد، در سالنی که دو تن از نیروهای نظامی بلندپایه کشورمان از سپاه پاسداران و نیروی هوایی ارتش حضور داشتند در تلوزیون رونمایی شد.

«امید»، پهپادی حامل پیام تهران به تل‌آویو؟

تصویری از رونمایی پهپاد غنمیت گرفته شده آمریکایی از آسمان ایران

پس از انتشار تصاویر RQ-۱۷۰ که نشان از سلامت آن می‌داد، باراک اوباما رئیس‌جمهور وقت آمریکا در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که دولت آمریکا خواستار بازگرداندن هواپیمای بدون سرنشین این کشور از ایران است که البته این درخواست با جواب منفی مقامات نظامی کشورمان مواجه شد.

فرماندهان سپاه پاسداران پس از بازگشایی قطعات این پهپاد اعلام کردند که پروژه مهندسی معکوس آن در دست اقدام است.

«امید»، پهپادی حامل پیام تهران به تل‌آویو؟

نمایش اجزای داخلی پهپاد آمریکایی RQ-۱۷۰ و برخی از تجهیزات مهم آن از شبکه یک سیما

این پروژه ادامه داشت تا اینکه در نمایشگاه اردیبهشت ۹۳ دستاورد‌های نیروی هوافضای سپاه پاسداران با حضور فرمانده کل قوا نمونه‌های ساخت داخل آن به نام شاهد-۱۴۱ و ۱۶۱ در کنار نمونه آمریکایی به غنیمت گرفته شده به نمایش گذاشته شد.

در ادامه و در سال ۹۴ نیز نمونه‌های دیگری بر اساس RQ-۱۷۰ آمریکایی به نام‌های شاهد-۱۸۱ و ۱۹۱  برای انجام ماموریت‌های شناسایی  و رزمی ساخته شدند.

«امید»، پهپادی حامل پیام تهران به تل‌آویو؟

دو نمونه مقیاس کوچک و مقیاس کامل ساخت ایران از پهپاد آمریکایی RQ-۱۷۰

«امید»، پهپادی حامل پیام تهران به تل‌آویو؟

خط تولید ساخت نمونه‌های مهندسی معکوس شده پهپاد آمریکایی RQ-۱۷۰

ساخت چند سری پهپاد از روی پهپاد RQ-۱۷۰ آمریکایی با واکنش منفی کارشناسان و رسانه‌های خارجی مواجه شد که البته با غافلگیری آن‌ها در مواجهه با توان مهندسی معکوس ایران نیز همراه بود.

محصول مهندسی معکوسِ ایران، کابوسی برای صهیونیست‌ها

اما جدای از مشخصات فنی، کابوس صهیونیست‌ها درست زمانی شروع شد که هاروپ را به جمهوری آذربایجان فروختند. رژیم صهیونیستی چند سالی است که در جمهوری آذربایجان تمام فعالیت‌های نظامی و امنیتی خود را در پوشش نیرو‌های مرزبانی آذربایجان انجام می‌دهد و با این نیرو مستقل و مستقیم کار می‌کند.

فروردین ۹۵ اولین پهپاد هاروپ در درگیری‌های میان نیرو‌های مسلح جمهوری‌آذربایجان و ارمنستان رقم خورد که در جریان آن یک دستگاه اتوبوس حامل سربازان ارمنی عازم به جبهه منهدم شد.

روزنامه «اسرائیل‌ها یوم» به نقل از الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری‌آذربایجان در تحلیلی به مناسبت سالروز آغاز جنگ دوم قراباغ، نوشته بود: «ما از ده سال قبل خرید پهپاد‌های اسراییلی را شروع کرده بودیم.

این تولیدات اسرائیل، اداوت کشتار هستند. ما آن‌ها را به دست آوردیم و در آوریل ۲۰۱۶ (فروردین ۹۵) در جنگ کوتاه مدت استفاده کردیم. این برای طرف ارمنی غیرمنتظره بود... بعدا ما شروع به خرید سایر لوازم کردیم. یعنی در آوریل ۲۰۱۶ ما از پهپاد‌های هاروپ استفاده می‌کردیم.»

«امید»، پهپادی حامل پیام تهران به تل‌آویو؟

تصویر پهپاد هاروپ سرنگون شده در نزدیکی هریس در استان آذربایجان شرقی

«امید»، پهپادی حامل پیام تهران به تل‌آویو؟

عمق نفوذ پهپاد هاروپ اسرائیلی در اختیار ارتش جمهوری آذربایجان در خاک ایران

چهارسال بعد و در خلال جنگ ارمنستان و جمهوری آذربایجان، این پهپاد با فاصله ۶۵ کیلومتری از مرز ایران و جمهوری آذربایجان در محدوده شهرستان هریس استان آذربایجان شرقی با شلیک پدافندهوایی کشورمان سقوط کرد تا به نوعی مانند RQ-۱۷۰ یا همان جانور قندهار که به دست نیرو‌های پدافندهوایی کشورمان شکار شد، این بار به ایران هدیه شود.

این وقایع نشان داد نیروهای مسلح کشورمان باتوجه به دسترسی روزافزون به روش‌های جدید جنگ الکترونیک و مهندسی معکوس هر زمان که اراده کنند، می‌توانند پهپادهایی حتی به مراتب پیشرفته تر از نسخه‌های غنیمتی بسازند.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/32977
اخبار مرتبط

نظرات شما