قم فردا گزارش می‌دهد؛

نقش شگفتی‌آفرین قم در دوران دفاع مقدس

مردم قم در دوران دفاع مقدس افتخاراتی کسب کردند که نه‌تنها در کشور بلکه در دنیا بی‌نظیر است از روستای شگفتی‌آفرین فردو با شهدایش تا بیش از هزار و ۵۰۰ شهید بین‌المللی که در قم مدفون است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، دوران پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس است پر است از جانبازی‌ها و فداکاری‌های رزمندگان اسلام، در این میان قم همواره در صف اول جان‌فشانی‌ها چه در دوران مبارزان اسلامی و چه در دوران دفاع مقدس بوده است.
 قم بیش از  به ۶ هزار شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرده است؛ شهیدان نامداری که نه فقط برای قم، بلکه برای سراسر کشور مایهٔ افتخارند، البته باب شهادت برای مردم قم در دوران دفاع مقدس بسته نشد و قم در حفاظت از حریم حرم آل الله نیز شهدای زیادی تقدیم کرد و رتبه یک کشوری در تعداد شهدای مدافع حرم را دارد.
همچنین ۱۲۹۳ شهید نهضت جهانی اسلام از  ۹ کشور دنیا در قم مدفون هستند و تقریباً ۲۵ درصد شهدای قم از شهدای بین‌الملل هستند که شامل شهدای فاطمیون، زینبیون، بدریون و شهدایی از کشورهایی همچون فرانسه، الجزایر و غیره هستند.
در دوران دفاع مقدس نیز رزمندگان قمی از اولین نیروهایی بودند که برای دفاع از مرزهای جغرافیایی اسلام به جبهه‌ها گسیل شدند قم به نسبت جمعیت خود، رتبه دوم تعداد شهدا را  در کل کشور را به خود اختصاص داده است و رزمندگان قم غالباً به‌عنوان خط‌شکن در عملیات حضور داشتند.
 ۷۵ گلزار شهید در استان قم  وجود دارد که ۳۰  گلزار در مرکز استان قرار دارد، گلزار شهدای امامزاده علی بن جعفر علیه‌السلام بزرگ‌ترین گلزار استان قم است و  با داشتن ۳ هزار شهید دفاع مقدس و بیش از هزار شهید بین‌الملل دومین گلزار ملّی کشور شناخته شده است، پیکر تنها شهید اروپایی دفاع مقدس در قطعه ۱۸ این گلزار دفن است.
یکی از بخش‌های دلنشین گلزار شهدای علی بن جعفر علیه‌السلام قم قطعه شهدای سپاه بدر است سپاه بدر متشکل از عراقی‌های بود که دلبسته جمهوری اسلامی ایران بودند و در دوران جنگ تحمیلی حاضر نشدند علیه کشورمان جنگ کنند؛ بلکه به ایران آمده و در مقابل رژیم بعث به دفاع از جغرافیای اسلام پرداختند.

نقش قمی‌ها در آزادی خرمشهر

علاوه بر اینکه قمی‌ها اولین نیروهایی حاضر در روزهای آغاز جنگ بودند در آزادسازی خرمشهر نیز نقش پررنگی داشتند.
 علی‌اصغر مالکی نژاد جانباز دفاع مقدس و از رزمندگان قمی حاضر در آزادسازی خرمشهر در گفتگو با خبرنگار  قم فردا اظهار داشت باتوجه‌به اینکه در اوایل جنگ هنوز تیپ و لشکر در استان قم تشکیل نشده بود دو گردان از استان قم در عملیات آزادسازی خرمشهر شرکت کردند گردان اول به نام مالک که با تیپ ۲۷ حضرت رسول تهران برای آزادسازی خرمشهر در عملیات الی بیت‌المقدس شرکت کرد که فرماندهی آن را حاج احمد متوسلیان بر عهده داشت گردان دیگر گردان ابوذر بود که با بچه لشکر هفت ولیعصر ارتش دزفول ادغام شدند.
رزمنده دفاع مقدس خاطرنشان کرد: قمی‌ها  نقش بسیار مهمی در عملیات آزادسازی خرمشهر داشتند رزمندگان قم گردان‌های خط‌شکن این عملیات بودند از ابتدا هم که بچه‌های قم آموزش دیدند آموزش‌های بسیار سنگین برای تحمل سختی‌ها مخصوصاً در شب دیده بود.
همچنین علی حاجی‌زاده از دیگر رزمندگان دوران دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار ما بیان داشت: مأموریت گردان مالک قم در عملیات آزادسازی خرمشهر این بود که توپخانه دشمن را بگیرد، یک نیروی پیشرو داشتیم که من و شهید جنابان جز نیروهای پیشرو شدیم اولین درگیری که از آن گردان شد من و شهید جنابان بودیم عملیات انجام شد تا به جاده اهواز خرمشهر رسیدیم وقتی صبح به جاده اهواز خرمشهر رسیدیم چندکیلومتری آن طرف جاده رفتم و غنائمی را دیدیم و نابود کردیم و تنها گردان و تنها یگانی از یگان‌های نظام جمهوری اسلامی که در عملیات الی بیت‌المقدس به خط اهواز رسید  گردان مالک قم بود.
وی بیان داشت: جایی که در یک فیلم ویدئویی معروف  جاویدالاثر احمد متوسلیان صحبت می‌کند و از مظلومیت بچه‌ها می‌گوید در توصیف رزمندگان گردان مالک قم هستند، در عملیات آزادسازی خرمشهر جنگ تن‌به‌تن داشتیم، در آزادسازی خرمشهر بالای ۱۶۰ نفر از رزمندگان قم شهید شدند بعدها از گردان مالک به‌غیراز چند نفر بقیه شهید شدند.
علاوه بر رزمندگان شجاع و دلیر قم دارای فرماندهان برجسته‌ای نیز بود شهید مهدی زین‌الدین به‌عنوان یکی از فرماندهان شاخص انقلاب اسلامی و از افتخارات شهر مقدس قم علاوه بر نبوغ نظامی، دارای برجستگی‌های اخلاقی قابل‌توجهی نیز بود.
از طرفی قم نقش ویژه‌ای در پشتیبانی از جبهه‌ها داشت، ستاد پشتیبانی مردمی در روزهای نخست جنگ تحمیلی کار خود را آغاز کرد و تنها سه هفته پس از آغاز حملات رژیم بعث عراق، نخستین محموله کمک‌های مردمی از استان قم به خط مقدم جبهه‌ها ارسال شد، در این زمینه کتابی نیز با موضوع نقش استان قم در امور پشتیبانی هشت سال جنگ تحمیلی تدوین شده است.

نقش بانوان قم در دفاع مقدس

بانوان قمی در دوران دفاع مقدس نیز فعالیت گسترده‌ای داشتند که به چند بخش تقسیم می‌شود، یکی جمع‌آوری، بسته‌بندی و آماده‌سازی کمک‌ها و ارزاق جهت ارسال به خط مقدم جبهه، بخش دیگر فعالیت‌های امدادی است که در داخل شهرها و برخی در جبهه انجام می‌شده است، بخش آخر سرکشی و دیدار بانوان از خانواده‌های رزمنده و ایثارگر می‌باشد. در ذیل سخنان حضرت امام که خطاب به بانوان قم و فعالیت آنان بیان شده، آمده است:
«من باید تشکر کنم از اهالی قم از بانوان معظم قم که در یک همچون اوقاتی که ما گرفتار ابرقدرت‌ها و قدرت‌های فاسد هستیم و ایران از هر طرف مورد حمله آنها هستند، شما بانوان در پشت‌جبهه، آن فعالیتی را می‌کنید که آن سلحشوران در جبهه‌ها، و همان‌طوری که آنها مشغول فعالیت هستند، شما مشغول فعالیت هستید. یک راه، از راه ساختن خود و جوان‌های خود و خانم‌های جوان و یک راه، از راه پشتیبانی به آنهایی که در جبهه هستند؛ و این یک امری است که بسیار مورد تشکر است و بسیار ارزنده است و در پیش خدای تبارک‌وتعالی ارزندگی شایان دارد.»

روستای شگفتی‌آفرین فردو

افتخارات قم در دوران دفاع مقدس به‌قدری زیاد است که برای آن ماه‌ها و سال‌ها می‌توان قلم زد از جمله این افتخارات روستای فردو است که به‌خاطر تعداد شهدایش شهرت جهانی دارد، روستای فردو منطقه‌ای ییلاقی و در محدوده کوهستانی جنوب شرقی بخش کهک از توابع استان قم قرار دارد این روستا در بین روستاهای ایران بیشتر شهید در طول هشت سال دفاع مقدس را تقدیم انقلاب کرده است.
روستای فردو از اولین روستاهایی بود که اهالی آن در‌‌ همان سال‌های ابتدای انقلاب که امام راحل دستور ایجاد پایگاه‌های بسیج داده بودند، نسبت به راه‌اندازی پایگاه بسیج مبادرت کرده و در اعزام رزمندگان به مناطق مختلف عملیاتی نیز از همین پایگاه و به فرماندهی سردار شهید جعفر حیدریان صورت می‌گرفت.
این روستا ۱۲۵ شهید، ۵۰۰ رزمنده، ‌ ۲۵۰  جانباز و پنج آزاده در دوران دفاع مقدس تقدیم کرده است این تعداد شهید، ‌ آن هم در یک روستا دورافتاده و کوچک در کشور بی‌سابقه بوده و روستای فردو در این زمینه همچنان رکورد دار است.
انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/45514
اخبار مرتبط

نظرات شما