نگاهی به مصوبه جدید بهارستان؛

طرحی که شایسته سالاری و رقابت را از انتخابات مجلس می گیرد

نکته جالب این که طراح این طرح خود 5 دوره پیایی است که در مجلس شورای اسلامی حضور دارد،حسین امیری خامکانی نماینده مردم زرند در بهارستان است بعد از 20 سال حضور در مجلس این کار را به صلاح کشور نمی داند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،روز یکشنبه طرحی در صحن بهارستان به رای گذاشته شد که در صورت تایید نهایی در شورای نگهبان موجب می شود که حداقل 34 نماینده دیگر  نتوانند برای دوره یازدهم در انتخابات مجلس حضور یابند.

تصویب این طرح به حدی مهم و خبرساز بود که سرعت به خبر اول رسانه های داخلی تبدیل شد و در واقع موجب شد که تحلیل های بسیاری در موافقت و مخالفت با این طرح بیان شود.

نکته جالب این که طراح این طرح خود 5 دوره پیایی است که در مجلس شورای اسلامی حضور دارد،حسین امیری خامکانی نماینده مردم زرند در بهارستان است بعد از 20 سال حضور در مجلس این کار را به صلاح کشور نمی داند.

وی در این باره گفت: همچنان‌که به دلیل گردش نخبگان، فرد در مورد ریاست جمهوری نمی‌توان بیش از دو دوره کاندیدا شود، پیشنهاد می‌شود که نمایندگان مجلس نیز پس از 3 دوره متوالی نتوانند کاندیدا شوند.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قانون عدم بکارگیری بازنشستگان که با هدف تجربه‌سازی، نخبه‌پروری و نیروسازی در مجلس تصویب و در جامعه استقبال شد، ما را به این نتیجه می‌رساند که برای مجلس هم همین اهداف در نظر گرفته شود.

در واقع استدلال و دلایل موافقان این طرح همگی بر جوانگرایی و بها دادن به جوانان است اما در سوی مقابل مخالفان این طرح نیز استدلال های خاص خود را دارند.

محمد دهقانی، نماینده مشهد و طرقبه که خود جزء 34 نماینده ای که با اجرای این طرح نمی تواند بار دیگر در انتخابات کاندید شود در این باره می گوید: «قانون اساسی اجازه نداده است که انتخاب مردم در زمینه نمایندگان مجلس دچار محدودیت شود، قانون اساسی در مقام بیان درخصوص شرایط کاندیداتوری ریاست جمهوری به 8 سال مقید کرده است اما درخصوص نمایندگان مجلس چنین قیدی در قانون اساسی وجود ندارد.»

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در ادامه افزود: «از آنجایی که دوره ریاست جمهوری در قانون اساسی به 8 سال متوالی محدود شده اما برای مجلس قیدی نگذاشته، اینکه بگوییم نمایندگان بیش از 3 دوره متوالی نمی‌توانند کاندیدا شوند، تغییر قانون اساسی است و براساس قانون اساسی مصوبه مجلس رد خواهد شد.»

علاوه بر این بسیاری از کارشناسان نیز محدود کردن کاندیداتوری نمایندگانی که سه دوره پیاپی در مجلس حضور دارند را به نوعی تنگ کردن فضای رقابت و شایسته سالاری می دانند.

به اعتقاد ایشان این کار موجب می شود که دایره انتخاب مردم پایین آمده و اصل رقابت و حضور افراد شایسته را تحت شعاع قرار دهد.

انتهای پیام/110
http://qomefarda.ir/4640
اخبار مرتبط

نظرات شما