مشاور وزیر جهاد کشاورزی:

۶ میلیون و ۱۲۵ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم کشور است

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گندم کشور، گفت: بر اساس آخرین گزارش‌های دریافت شده از استان‌ها، در حال حاضر سطح زیر کشت گندم آبی ایران ۲ میلیون و ۵۰ هزار هکتار، سطح زیر کشت گندم دیم چهار میلیون و ۷۵ هزار هکتار و در مجموع سطح زیر کشت گندم کشور ۶ میلیون و ۱۲۵ هزار هکتار است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از خبرگزاری ایرنا، سهراب سهرابی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از مزارع گندم استان قم بیان داشت: خوشبختانه بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ۴۲۴ هزار تُن بذرهای اصلاح شده را در اختیار کشاورزان قرار دادیم، همچنین کودهای موردنیاز در زمان کاشت نظیر کودهای ازته، فسفاته و پتاسه و در مرحله داشت کودهای سرک در اختیار بهره‌برداران قرار گرفته است.

وی افزود: اما باتوجه‌به شرایط جوی امسال همچون کاهش بیش از ۴۷ درصد بارندگی نسبت به بلندمدت و حدود ۳۸ درصد نسبت به سال گذشته و نیز افزایش دما، وضعیت خاصی را شاهد هستیم؛ در چنین شرایطی توصیه ما به کشاورزان این است که بیشتر مراقب بیماری‌ها، آفات و علف‌های هرز باشند چرا که در این وضعیت هم حجم آفات و بیماری‌ها و هم زمان بروز آن‌ها افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: برای عبور از شرایط گفته شده از بهره‌برداران می‌خواهیم در اجرای عملیات داشت شامل مدیریت آبیاری‌، مدیریت تغذیه در مرحله داشت، مصرف کودهای سرک برای بالابردن تحمل گیاه نسبت به تنش‌های محیطی و مدیریت آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز اهتمام لازم را داشته باشند. کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی نیز در همه استان‌های کشور در کنار کشاورزان هستند و راهنمایی‌های لازم را به آنان ارائه خواهند داد.

دولت سیزدهم با سیاست‌های حمایتی خود از جمله افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، اجرای کشت قراردادی و همچنین جهش تولید در دیمزارها، تولید گندم را به ۲.۵ برابر سال ۱۴۰۰ افزایش داد.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/47375
اخبار مرتبط

نظرات شما