رئیس دانشگاه حکمت ایرانیان مطرح کرد:

مشارکت مردم در جهش تولید با حذف‌بنگاه داری بانک‌ها

رئیس دانشگاه حکمت ایرانیان گفت: بانک‌ها از موقعیت خودشان سو استفاده می‌کنند و با پول‌هایی که مردم به آن‌ها سپردند بنگاه‌داری می‌کنند و این در درازمدت به ضرر اقتصاد کشور است در نتیجه جهش تولید با مشارکت مردم با حذف بنگاه‌های بانک‌ها امکان پذیر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته همواره به مسئله اقتصاد و جهش تولید اشاره می‌کردند و نام‌گذاری سال‌ها به نام اقتصاد مقاومتی و جهش تولید همواره به‌صورت عمومی و هم مسئولان و مردم را در بر می‌گرفت.

 اما امسال به‌صورت ویژه مقام معظم رهبری از مشارکت مردم برای جهش تولید  نام بردند در سال‌های اخیر حتی فرهنگ استفاده از کالای داخلی و تولید داخلی رونق پیدا کرده و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز گسترش پیدا کرده‌اند.

 به تحلیل کارشناسان باتوجه‌به گسترش فرهنگ استفاده از تولید داخلی و همچنین گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه برای حضور مردم بسیار بهتر از گذشته در تولید فراهم شده است این‌که مقام معظم رهبری این بار مردم را مخاطب قرار دادند اتفاق بسیار مبارکی می‌تواند باشد که نیاز به زمینه‌هایی دارد که مسئولین باید آن را رقم بزنند در این زمینه با حجت‌الاسلام‌والمسلمین عسکر دیرباز رئیس دانشگاه حکمت ایرانیان گفتگویی داشتیم.

تحلیل شما از نام‌گذاری سال‌های گذشته توسط رهبر معظم انقلاب چیست؟

دیرباز: سال‌های متمادی است که مقام معظم رهبری شعاری را به‌عنوان نام‌گذاری سال انتخاب می‌کنند که معمولاً در سال‌های اخیر شعارها اقتصادی بوده است همچنین چندین سال متوالی است که رهبر معظم انقلاب در خصوص تولید کالای داخلی و استفاده از کالای داخلی و اصل مسئله تولید تأکید داشته‌اند.

عامل بخشی از مشکلات تحریم‌ها است

رهبر معظم انقلاب امسال برای اولین با به‌صورت مستقیم به مشارکت مردم در جهش تولید اشاره کردند نظر شما چیست؟

دیرباز: رهبر معظم انقلاب امسال نیز به مسئله جهش تولید این بار با مشارکت مردم اشاره کردند اهمیت مسئله تولید بیشتر ازاین‌جهت است که مردم ما سال‌های سال است که با تورم بالا در کنار دیگر مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند عامل بخشی از این مشکلات تحریم‌ها است؛ اما باید تلاش شود که آن‌چنان‌که در برابر تحریم‌ها برای حفظ عزت و کیان خودمان ایستادگی کردیم مسئولان به‌گونه‌ای تدبیر کنند که مشکلات اقتصادی مردم کاهش پیدا کند.

تحلیل شما از نقش افزایش تولید در کاهش تورم چیست؟

دیرباز: باتوجه‌به قانون عرضه و تقاضا اگر تقاضا ثابت باشد عرضه و تولید افزایش پیدا می‌کند و. به طور طبیعی قیمت کاهش پیدا می‌کند در همین راستا است که باید بر افزایش تولید تأکید کنیم، همچنین باید بر مرغوبیت تولید تأکید داشته باشیم در این زمینه اگر تولید و رشد تولید از تقاضا بیشتر باشد به طور طبیعی قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

 البته تورم مؤلفه‌های دیگری نیز دارد که یکی از مؤلفه‌های آن همان افزایش عرضه نسبت به تقاضا است.

حضور مردم در جهش تولید به‌راحتی امکان‌پذیر است  چه موانعی وجود دارد؟

دیرباز: آنچه که اهمیت دارد این است که امسال مقام معظم رهبری در کنار جهش تولید به مشارکت مردم تأکید کردند برای مشارکت مردم به‌عنوان بخش خصوصی در امر تولید و در تمام بخش‌های اقتصاد موانعی وجود دارد یکی از این موانع بانک‌ها هستند بانک‌ها به‌جای این‌که واسطه تخصیص و تجهیز منابع به مردم و بخش خصوصی باشند خودشان بنگاه‌داری را در پیش گرفتند.

 این بنگاه‌داری بانک‌ها باعث می‌شود یک بخش خصوصی نتواند در کنار این بانک‌ها به رقابت بپردازد؛ زیرا به لحاظ آورده مالی قطعاً  آورده مالی و سرمایه آن‌ها کم‌تر از بانک‌ها خواهد بود و پشتوانه‌هایی که بانک‌ها دارند بسیار قوی است درنتیجه بخش خصوصی نمی‌تواند در فعالیت‌های تولیدی، خدماتی، صنعتی، کشاورزی و بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله حمل‌ونقل و تجارت وارد شود.

بانک‌ها سد راه جهش تولید با مشارکت مردم

نتیجه بنگاه‌داری بانک‌ها چیست؟

دیرباز: این باعث می‌شود که بانک‌ها از موقعیت خودشان سو استفاده کنند و با پول‌هایی که مردم به آن‌ها سپردند بنگاه‌داری کنند درنتیجه بنگاه‌داری خودشان را توسعه می‌دهند و این در درازمدت به ضرر اقتصاد کشور خواهد بود به این جهت که مشخص است بخش خصوص می‌تواند با هزینه کم تولید خوب داشته باشد؛ اما اگر دولت وارد تصدی‌گری در امر اقتصاد شود معمولاً جواب خوبی نمی‌دهد و تابه‌حال نیز نتیجه خوبی نداشته است.

نقش دولت در ورود مردم به جهش تولید چیست؟

دیرباز: برای مشارکت مردم  در جهش تولید دولت باید برنامه‌ریزی و مدیریت صحیحی داشته باشد به‌طوری‌که موانع مشارکت بخش خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی را کاهش دهد و از بین ببرد و تا زمانی که بانک‌ها و شرکت‌هایی که وابسته به دولت هستند حاکمیت خودشان را دارند قطعاً دولت توفیق چندانی در مشارکت مردم در جهش تولید نخواهد داشت.

دولت دست بانک‌ها را در بنگاه‌داری کوتاه کند

 معنای مشارکت مردم در جهش تولید این است که دولت ورود پیدا کند و دست تصدی‌گری بخش دولت و بنگاه‌داری بانک‌ها را از اقتصاد در یک برنامه مشخص شش‌ماهه کوتاه کند اگر این کار انجام شود ما شاهد خواهیم بود که در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ جهش تولید با مشارکت مردم تحقق پیدا می‌کند.

اگر این برنامه‌ریزی از سوی دولت صورت نگیرد چطور؟

دیرباز: در غیر این صورت ما همچنان فقط ظاهر این شعار را خواهیم داشت و هیچ برنامه عملیاتی برای اجرایی‌شدن آن در دسترس نخواهیم داشت.


فقط افزایش تولید مهم است؟
  
دیرباز: افزایش تولید یک‌جهت است؛ اما در بخش تولید موضوع بسیار مهم دیگری نیز وجود دارد که تولید ما علاوه بر اینکه تأمین نیاز داخلی را انجام می‌دهد باید به فکر بازارهای پایدار خارجی هم باشد نباید تولید انجام دهیم فقط برای مصرف داخل بلکه بازارهای خارجی را باتوجه‌به رقابتی که در جهان مخصوصاً در منطقه ما برای تصاحب بازارهای پایدار خارجی وجود دارد  باید مورد هدف باشد در غیر این صورت در یک جزیره خواهیم ماند و نخواهیم توانست آن موقعیت سوق‌الجیشی خودمان را به لحاظ اقتصادی در منطقه پیدا کنیم.

در اقتصاد باید به اقتدار برسیم 

 به لحاظ سیاسی و استقلال و به لحاظ اقتدار منطقه‌ای الحمدلله جایگاه بسیار خوبی در منطقه داریم؛ اما به لحاظ اقتصادی باید جایگاه خودمان را ارتقا دهیم به این جهت علاوه بر نگاه به داخل در مشارکت مردم برای تولید باید نگاه به بازارهای خارج هم داشته باشیم.

نقش دولت در این موضوع چیست؟

دیرباز: این توازن بین صادرات و تولید برای داخل را دولت می‌تواند با هدایت، حمایت و پشتیبانی از بخش خصوصی تحقق ببخشد، دولت می‌تواند طی یک برنامه درست و منسجم حضور مردم در جهش تولید را به‌پیش ببرد انتظار از دولتمردان مخصوصاً بخش‌های اقتصادی و مسئولین اقتصاد دولتی این است که باهم منسجم باشند و از طرفی بدون هیچ‌گونه شعار یک برنامه‌ریزی درست  برای تحقق منویات مقام معظم رهبری داشته باشند تا وضعیت اقتصادی مردم و سفره و معیشت مردم در مقایسه با سال ۱۴۰۲ بهبود قابل‌توجهی پیدا کند

 سال‌ها بانک‌ها بنگاه‌داری کرده و با پولی که از مردم گرفته بودند به فعالیت‌های اقتصادی و پرداخته‌اند و حتی پول‌های مردم را با سودهای کلان به خودشان پرداخت کردند چگونه می‌توان این‌ها را که سال‌هاست چنین حکمرانی دارند را از بنگاه‌داری عقب راند و تولید را به مردم سپرد؟

دیرباز: این کار یک جهاد است وقتی مقام معظم رهبری مطلبی را می‌فرمایند به‌عنوان ولی‌فقیه و رهبر ما و کسی که بیشترین اشراف اطلاعاتی را دارد و دلسوزترین فرد این کشور است و خود ایشان نیز زندگی ساده‌ای دارند و کارشناس‌ترین فرد این کشور است؛ یعنی این کار ممکن است.

حذف بنگاه‌داری بانک‌ها کار جهادی می‌طلبد

اگر مدعی هستیم که از رهبری تبعیت می‌کنیم باید در عمل خودمان را نیز این موضوع را نشان دهیم حتی اگر در یک جایی تبعیت از رهبری موجب شود که ما منافعمان کاهش پیدا کند؛ اما منافع ملی ارتقا پیدا کند باید این کار انجام شود

درست است بخش خصولتی و شبه‌دولتی به‌گونه‌ای عمل کرده‌اند که تمام بازارها را به دست گرفته‌اند و تمام کارگاه‌ها و کارخانه‌ها را به دست گرفته‌اند؛ اما باید این ماجرا را شروع کرد و تولید را به مردم سپرد وقتی مقام معظم رهبری فرمودند؛ یعنی راه و روش دارد و اگر این کار را شروع نکنیم و اعلام کنیم که کار سختی است و تعارض منافع دارد و این ذی‌نفعان مانع این کار خواهند شد همان چرخه گذشته پیش می‌رود وضعیت مردم که بهتر نخواهد شد؛ بلکه بدتر هم خواهد شود به این جهت اگر رهبری فرمودند که باید مردم وارد جهش تولید شود حتماً این کار را عملیاتی کنیم و فقط به شعار بسنده نکنیم.

صحبت پایانی خود را بفرمایید.

دیرباز: این‌طور نیست که مدام صحبت‌های مقام معظم رهبری و شعار سال را بیان کنیم و بیان کنیم که ما این صحبت‌ها را قبول داریم باید برنامه داشته باشیم باید برای تحقق این شعار برنامه داشته باشیم و فرد در دولت جایگاهی دارد و یا در بخش‌های شبه‌دولتی حضور دارد و می‌تواند تصمیم‌گیر باشد باید در این راه قدم‌های اساسی را بردارد این کار یک جهاد است وقتی اسم از جهاد به میان می‌آوریم شکل‌های متفاوت دارد یکی از جهادها این است که بخش خصوصی را وارد عرصهٔ اقتصاد کنیم و به آن‌ها میدان دهیم در سنگر اقتصاد فعالیت کند.

از اینکه وقت خود را در اختیار ما گذاشتید سپاسگزارم.

دیرباز: من هم از شما سپاسگزارم.

گفتگو از مرضیه مهدیلو 

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/48229
اخبار مرتبط

نظرات شما