۸ ترفند ناشیانه «BBC» برای فریب مخاطب + تصاویر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،

بی‌بی‌سی عنوان "کهن‌ترین سازمان رسانه‌ای جهان" را یدک می‌کشد و مدعی صداقت و بیطرفی است؛ اما بررسی تکنیک‌های این بنگاه خبرپراکنی برای القای مطلب به مخاطب، نشان می‌دهد که دستکم تا وقتی سیاست لندن اقتضا نکند، به آگاهی‌بخشی متعهد نیست.آنچه در پی می‌آید، بخش کوتاهی از یک ارزیابی دقیق است که از منظر انتقادی به وب‌سایت "بی‌بی‌سی‌فارسی" پرداخته است.

۸ ترفند ناشیانه «BBC» برای فریب مخاطب + تصاویر

در این گزارش منتخب، با مثال‌های عینی به هشت شگرد و ترفند مورد استفاده این رسانه انگلیسی برای القای مطالب مورد نظر سیاست‌گذاران خود به مخاطبان، اشاره کرده‌ایم.

۱. بی بی سی برخلاف تبلیغات خودش، چندان به خبررسانی فوری و دقیق اهمیت نمی‌دهد؛ بلکه اولویتش پوشش اخباری است که بتواند اهداف این رسانه انگلیسی را تامین کند.

به همین دلیل عناوین بسیاری در سایت بی بی سی فارسی ـ که طبعا مخاطبان آن فارسی‌زبان‌ها هستند ـ دیده می‌شود که چندان ارتباطی با جامعه هدف ندارند، اما این رسانه به‌شدت بر روی آن‌ها مانور می‌دهد.

بی بی سی در چنین خبر‌هایی تلویحا یا سبک زندگی غربی را رواج می‌دهد، یا ارزش‌های شرقی را تضعیف می‌کند، یا حکومت اسلامی را زیر سؤال می‌برد.

مثال: در وقایع سودان که چندان برای مخاطبان فارسی زبان اهمیت ندارد، بی بی سی به طور مفصل به حوادث این کشور می‌پرداخت و به بهانه‌های مختلف به وعده "عمر البشیر" هنگام به قدرت رسیدن اشاره می‌کرد.

بی بی سی در اکثر اخبار مربوط به سودان در انتهای خبر می‌نویسد: «عمر بشیر در سال ۱۹۸۹ در یک کودتای نظامی به قدرت رسید و هدف خود را حکومت بر اساس قوانین اسلامی اعلام کرد.»

در حقیقت بی بی سی سعی در القای این مطلب دارد که حکومت اسلامی کارآمد نیست!

این در حالی است که مشکلات سودان نه مربوط به قوانین این کشور، بلکه معضلاتی است که اکثر کشور‌های آفریقایی فارغ از دین و مذهبشان با آن مواجهند: جنگ‌های داخلی، ناپایداری دیرین دستگاه سیاسی، ویژگی‌های بد آب و هوایی، پایین بودن ارزش کالا‌های تولیدی در بازار جهانی و سیاست‌های نادرست اقتصادی از عمده دلایل تنگدستی اقتصادی سودان به‌شمار می‌رود.

در کنار این موارد، سودان کشوری با اقتصاد نفتی و به کمک درآمد‌های نفتی‌اش رو به رشد اقتصادی بود؛ تا اینکه سودان جنوبی با حمایت کشور‌های غربی از این کشور جدا شد و ۷۵ درصد از منابع نفتی سودان را گرفت.

در اعتراضات سودان هیچ شعاری علیه اسلام و یا قوانین اسلامی شنیده نشد؛ حقایقی که بی بی سی به آن‌ها اشاره‌ای نمی‌کند.

هشت شگرد بی‌بی‌سی برای فریب مخاطب + تصاویر

عکس/ خبر مربوط به حوادث سودان در ۲۱ تیر

هشت شگرد بی‌بی‌سی برای فریب مخاطب + تصاویر

عکس/ خبر مربوط به حوادث سودان در ۱۳ خرداد

۲. یکی دیگر از شگرد‌های بی بی سی، تمرکز بر سخنان یک طرف است.

غالبا بی بی سی در خبر‌های خود به طور مفصل به مواضع کشور‌های غربی می‌پردازد و توجیهات آن‌ها را به طور کامل پوشش می‌دهد، اما در پوشش سخنان طرف مقابل تنها به یک جمله کوتاه بسنده می‌کند؛ به گونه‌ای که این جمله چندان جلب توجه نمی‌کند.

مثال: هیچ شک و شبهه‌ای در تاثیر منفی تحریم‌های آمریکایی بر واردات دارو و مواد غذایی به ایران وجود ندارد. موضوعی که آمریکایی‌ها همواره با فرافکنی و تکرار ادعا‌های خود علیه ایران، آن را رد می‌کنند.

هشت شگرد بی‌بی‌سی برای فریب مخاطب + تصاویر

بی بی سی با پوشش کامل اظهارات مقامات آمریکایی، تنها در یک بند به پاسخ ایران اشاره می‌کند؛ اتفاقا در این بند هم به حمایت از آمریکا پرداخته و به ممنوعیت تحریم دارو و مواد غذایی در قوانین ایالات متحده اشاره می‌کند؛ ممنوعیتی که درباره شکنجه هم وجود دارد، اما گوانتانامو و ابوقریب خلاف آن را نشان دادند.

۳. بی بی سی علاقه خاصی به پیوند دادن افراد مختلف به مسئولان ایرانی دارد تا پای آن‌ها را هم به ماجرا باز کند؛ شیوه‌ای که در اخبار مربوط به خود شبکه و یا کشور‌های غربی کاملا برعکس می‌شود و هدف پنهان کردن نسبت هاست.

مثال: در پرونده "هادی رضوی" بی بی سی مرتب نسبت فامیلی وی با "محمد شریعتمداری" وزیر کنونی کار، تعاون و رفاه اجتماعی را یادآور می‌شد، اما در پرونده "مرجان شیخ الاسلامی" هیچ اشاره‌ای به پیوند زناشویی وی با "مهدی خلجی" از کارشناسان ثابت این شبکه انگلیسی و از اعضای فعال اپوزیسیون در زمینه تحریم ها، نکرد.

هشت شگرد بی‌بی‌سی برای فریب مخاطب + تصاویر

۴. بی بی سی در حالی که به شدت علیه دین فعالیت می‌کند، اما برای مقاصد خود، ابایی از توسل به ارزش‌های دینی ندارد.

در ماجرای مرجان شیخ الاسلامی، بی بی سی برای بیگناه جلوه دادن او، همواره از تصاویر محجبه شیخ الاسلامی استفاده می‌کرد؛ این در حالی است که این خانم در خارج از کشور زندگی می‌کند و تصاویر بدون حجاب او در فضای مجازی وجود دارد.

هشت شگرد بی‌بی‌سی برای فریب مخاطب + تصاویر

۵. یکی دیگر از ویژگی‌های بی بی سی، دروغ گفتن با شجاعت تمام است؛ بدین گونه که بی بی سی به راحتی ادعایی دروغ را منتشر می‌کند و حتی با مشخص شدن دروغ بودن آن، نه‌تن‌ها عذرخواهی نمی‌کند بلکه در برخی موارد خبر دروغ خود را اصلاح هم نمی‌کند.

مثال: در خبر مربوط به بازداشت چند جوان در یکی از پارک‌های تهران، بی بی سی با انتشار تصاویری از این اتفاق، از عبارت "برخورد خشونت آمیز پلیس ایران با دختری به دلیل آب بازی" استفاده کرد.

هشت شگرد بی‌بی‌سی برای فریب مخاطب + تصاویر

در حالی بی بی سی این دروغ را مطرح می‌کند که برخورد با این دختر جوان به دلیل تمرد از دستور پلیس و حمله به پرسنل نیروی انتظامی صورت گرفته بود.

۵. یکی از ویژگی‌های بی بی سی، استفاده از ادله غیرموجه و ناشناخته برای ادعا‌های خود است.

در بسیاری از مواقع، بی بی سی تنها با استناد به یک توئیت که معلوم نیست صاحب آن حقیقی است و یا فیک و جعلی، گزارشی مفصل تهیه کرده و نتیجه گیری می‌کند!

هشت شگرد بی‌بی‌سی برای فریب مخاطب + تصاویر

۶. از دیگر روش‌های بی بی سی، بازی با کلمات است.

این رسانه، هرگاه نیاز باشد برای کم کردن هزینه‌های کشور‌های غربی، کلمات را جابجا می‌کند.

مثال: در سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا، بی بی سی از لفظ تجسسی استفاده کرد!

هشت شگرد بی‌بی‌سی برای فریب مخاطب + تصاویر

۷. از دیگر شگرد‌های بی بی سی، استفاده از تهدید غیرمستقیم برای ایجاد وحشت از جنگ میان مخاطبان خود است.

این رسانه انگلیسی برای ایجاد ترس در میان ایرانیان، تاکنون در چند مقاله به بررسی جنگ‌های خلیج فارس پرداخته و با روایت یکطرفه، سعی نموده ایران را بازنده همیشه این جنگ‌ها معرفی کند.

بی بی سی حتی پا را فراتر گذاشته و با وقاحت از احتمال مجدد هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری ایران توسط غربی‌ها نوشت!

هشت شگرد بی‌بی‌سی برای فریب مخاطب + تصاویر

۸. اما یکی از شیوه‌های رایج بی بی سی، تحریف است؛ شیوه‌ای که به کرات از آن استفاده کرده و در واکنش به انتقاد مخاطبان خود، حتی خم به ابرو نیاورده است!

آخرین نمونه تحریف در بی بی سی، مربوط به سخنان مقام معظم رهبری درباره فرزندآوری در غرب بود.

بی بی سی بعد از مشاهده حجم انتقادها، تنها خبر داخل سایت خود را اصلاح کرد؛ اما در شبکه‌های اجتماعی همچنان از متن تحریف شده استفاده نموده و با استناد به آن، چندین گزارش و مقاله تهیه کرد!

هشت شگرد بی‌بی‌سی برای فریب مخاطب + تصاویر

هشت شگرد بی‌بی‌سی برای فریب مخاطب + تصاویر




انتهای پیام/
http://www.qomefarda.ir/11953
کلیدواژه: مخاطب فریب بی بی سی
اخبار مرتبط

نظرات شما