با استقبال زائران حرم حضرت معصومه(س) صورت می گیرد؛

ترتیل‌خوانی قرآن کریم به وسعت ایران در قم

امسال حال و هوای ترتیل‌خوانی قرآن کریم متفاوت است وقتی در یکی از صف‌های ترتیل‌خوانی قرآن کریم حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها می‌نشینیم گویش‌های و لهجه‌های مختلفی را می‌شنویم که هر کدام برای گوشه‌ای از این سرزمین زیبا هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» ​​​​با آغاز ماه مبارک رمضان محافل جزء خوانی دسته‌جمعی در سراسر کشور آغاز شده است یکی از این محافل باشکوه و معنوی که توجه ملی و بین‌المللی را به خود جلب کرده و مورد استقبال واقع شده است جزء خوانی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) می‌باشد که سابقه ۳۰ساله دارد و به‌عنوان بزرگ‌ترین تجمع قرآنی جهان از آن یاد می‌شود که علاوه بر شبکه استانی نور از شبکه‌های سراسری از جمله شبکه سه و همچنین شبکه‌های بین‌المللی نیز پخش می‌شود.

شهر قم در ایام ماه مبارک رمضان حال و هوای ویژه‌ای دارد و مردم ساعت ۱۳:۴۵ دقیقه را ساعت ملکوتی می‌دانند که جزء خوانی قرآن در حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها آغاز می‌شود و از سراسر استان قم و استان‌های هم‌جوار در این محفل معنوی شرکت می‌کنند.

امسال تقارن ماه مبارک رمضان با آغاز سال نو این محفل را باشکوه‌تر کرده است و تعطیلات نوروز باعث شده زائران و مسافران زیادی از استان‌های و شهرهای مختلف قم را مقصد سفر خود انتخاب کنند و در محفل قرآنی حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها حضور داشته باشند.

امسال حال و هوای ترتیل‌خوانی قرآن کریم متفاوت است وقتی در یکی از صف‌های ترتیل‌خوانی قرآن کریم حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها می‌نشینیم گویش‌های و لهجه‌های مختلفی را می‌شنویم که هر کدام برای گوشه‌ای از این سرزمین زیبا هستند و از اینکه توانستند در این محفل شرکت کنند ابراز خرسندی می‌کنند.

تلاوت قرآن با حضور ۱۰۰ قاری 

محفل جزء خوانی حرم مطهر با یک برنامه‌ریزی و پشتوانه قوی علمی برگزار می‌شود و چندین ماه قبل از ماه رمضان جلسات کارشناسی مختلف برگزار شده و قاریان ارزیابی شده و در نهایت با تصویب و تأیید شورای‌عالی قرآن و تلاوت قاریان برای حضور در مراسم ماه رمضان منتخب می‌شوند.

هر روز ۵ قاری منتخب مراسم ترتیل یک جزء را حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار می‌کنند و می‌توان گفت هر سال  حدود ۱۰۰ قاری در طول ماه مبارک رمضان در محافل قرآنی حرم حضرت معصومه (س) حضور دارند، همچنین در آغاز این مراسم نکات تفسیری برای مردم ارائه می‌شود.

پیامبر گرامی اسلام می‌فرمایند: گروهی در خانه‌ای از خانه‌های خداوند جمع نمی‌شوند که کتاب‌الله را بخوانند و آن را میان خود مدارسه نمایند مگر آنکه آرامش بر آنان نازل می‌شود و رحمت آنان را در بر می‌گیرد و ملائکه آنها را فرو می‌پوشانند و الله آنان را نزد کسانی که پیش اویند یاد می‌کند.

در فرهنگ دین مبین اسلام برای قرائت و ختم قرآن فضائل و آثار معنوی و مادی بسیاری شمردن شدن است از جمله یکی از مواقع استجابت و قبولی دعا بعد از ختم قرآن معرفی شده است.

ختم قرآن در فرهنگ ایرانی بیشتر  به شکل گروهی صورت می‌گیرد؛ زیرا جلسات ختم گروهی معمولاً انگیزه تلاوت بیشتر است.

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: گرامی‌ترین مردم نزد خداوند پس از انبیا و اولیا حاملان قرآن هستند، آنان همانند انبیا از دنیا خارج می‌شوند و به همراه ایشان محشور می‌گردند و با ایشان از پل‌صراط عبور می‌کنند و پاداششان نیز همان پاداش انبیا است. پس خوش به حال طالبان علم و حاملان قرآن به سبب شرافت و کرامتی که در نزد خداوند دارند.

همچنین  پیامبر اکرم (ص) در جای دیگری فرمودند: خانه‌ای که در آن قران فراوان خوانده شود خیر آن بسیار گردد و به اهل آن وسعت داده شود و برای آسمانیان بدرخشد چنان که ستارگان آسمان برای زمینیان می‌درخشند.

رمضان متفاوت 

مهدی فروغی قاری بین‌المللی قرآن کریم که بیش از ۲۱ سال در مراسم جزء خوانی قرآن به‌عنوان قاری حضور دارد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری قم فردا اظهار داشت: چون ماه قمری ۱۰ روز با سال شمسی متفاوت است ماه رمضان در فصل‌ها و ماه‌های مختلف مقارن بوده است و مناسبت‌های مختلف ملی نیز هم‌زمان با ماه مبارک رمضان بوده است اکنون نیز ماه مبارک رمضان با آغاز نوروز هم‌زمان شده است.

قاری بین‌المللی قرآن ادامه داد: هیچ‌یک از این گردش‌ها و تفاوت فصل‌ها باعث نشده است که ماه رمضان و قرائت قرآن به حاشیه برود و همیشه مردم پای‌کار قرآن بودند اتفاقاً امسال تقارن تعطیلات عید نوروز با ماه مبارک رمضان باعث رونق مجالس قرآن از جمله مجلس قرآن حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها شده است.

وی بیان داشت: از ابتدای ماه مبارک رمضان که هم‌زمان با اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری بود در حرم مطهر حضرت معصومه به‌عنوان قاری مشغول ترتیل‌خوانی بودم و از نزدیک مشاهده کردم و جمعیت بسیار زیادی برای ترتیل‌خوانی در حرم مطهر شرکت می‌کنند و بسیاری از مسافران و زائران که حرم مطهر حضرت معصومه و شهر قم را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند برنامه خود را طوری تنظیم می‌کنند که بتوانند در این جزء خوانی شرکت کنند و حتی بعد از مراسم جزء خوانی نیز نزد قاریان حضور پیدا کرده و ابراز علاقه و شادمانی می‌کنند.

فروغی خاطرنشان کرد: بسیاری از زائران و مسافران سر سفره قرآن حرم مطهر حضرت معصومه می‌نشینند و از این فضای معنوی بهره می‌برند و آن ساعتی را که در حرم مطهر حضرت معصومه (س) و یا در مسجد مقدس جمکران هستند از فضای معنوی آن استفاده می‌کنند و اقبال زائران و مسافران در ایام ماه مبارک رمضان که با تعطیلات نوروز هم‌زمان شده است بسیار بیشتر شده است.

ابراز خرسندی زائران در حضور در قم

قاری بین‌المللی قرآن کریم اضافه کرد: بارها شده که  زائران و مسافران به ما مراجعه کردند و ابراز خوشحالی کردند که توانستند از تعطیلات نوروز استفاده کرده و به قم سفر کنند و از ترتیل‌خوانی قرآن در حرم حضرت معصومه (س) استفاده کنند و گاهی نیز از قاریان راهنمایی می‌خواهند تا بقیه‌ سال را نیز زندگی خود را در مسیر قرآن بسازند.

وی بیان داشت: وقتی از بالای جایگاه به شبستان امام خمینی (ره) نگاه می‌کنیم شبستان مملو از جمعیت عاشق قرآن است و فضای بسیار زیبایی را رقم می‌زند.

فروغی عنوان داشت: علاوه بر محفل ترتیل‌خوانی جمعی قرآن کریم  مراسم‌های مذهبی مناسبتی ماه رمضان نیز در ایام تعطیلات نوروز تعطیل نشده و پررنگ‌تر از گذشته ادامه دارد علاوه بر فضاهای اماکن زیارتی بسیاری از افراد نیز در فضای مجازی پیگیر جز خوانی‌های قرآن کریم هستند و پیام‌های زیادی را در این زمینه دریافت می‌کنیم.

قاری بین‌المللی قرآن کریم بیان داشت: علاوه بر  ترتیل‌خوانی و جزء خوانی که از ساعت ۱۳:۴۵ در حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار می‌شود و از شبکه‌های ملی و بین‌المللی پخش می‌شود مراسم‌های ترتیل‌خوانی و جزء خوانی برای اقشار مختلف ازجمله نوجوانان، بانوان، جوانان و دیگر اقشار نیز در حرم مطهر برگزار می‌شود و در چند سال اخیر این رویه افزایش پیدا کرده است.

فروغی تصریح کرد: هرچه تعداد جلسات و محافل قرآنی بیشتر باشد استقبال نیز بیشتر خواهد شد؛ زیرا ممکن است در یک ساعت و در یک‌زمان و مکان خاص همه مردم باتوجه‌به مشغله کاری که دارند نتوانند حضور پیدا کنند؛ اما این تنوع برنامه‌ها در ساعت زمان‌ها و مکان‌های مختلف مذهبی باعث می‌شود به همه اقشار بتوانند از محفل قرآنی استفاده کنند.

وی تأکید کرد: علاوه بر اینکه در مکان‌های مذهبی شاخص، در سال‌های اخیر جزء خوانی و ترتیل‌خوانی قرآن در مساجد، تکایا و محافل خانگی افزایش پیدا کرده است و بازهم جا دارد این موضوع گسترش و افزایش بیشتری پیدا کند باتوجه‌به گستردگی جمعیت در کلان‌شهر قم اجرای محافل قرآنی در بخش‌های کوچک بسیار اتفاق مثبتی است جزء خوانی قرآن در امامزادگان و مساجد باید افزایش پیدا کند.

گسترش جلسات قرآن در سراسر شهر

قاری بین‌المللی قرآن کریم گفت: مشاهده می‌کنیم که در ایام محرم و صفر همه تکایا، و مساجد منازل مراسم عزاداری و سینه‌زنی برگزار می‌کنند باید همین رویه نیز در ماه مبارک رمضان ادامه پیدا کند و محافل قرآنی در همین مساجد، تکایا و منازل در همه محله‌ها گسترش پیدا کند؛ زیرا شأن قرآن بسیار بیشتر از این محافلی است که در حال برگزاری است و باید گسترش پیدا کند.

در ایام ماه مبارک رمضان علاوه بر مسجد مقدس جمکران و حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها در ۲۰ امامزاده و بیش از ۷۲۰ مسجد استان ترتیل‌خوانی قرآن کریم برگزار می‌شود که مورد استقبال زائران و مسافران نوروزی نیز قرار گرفته است.

لازم به ذکر است تعداد مراسم‌های ترتیل‌خوانی قرآن کریم بیش از این است و این تعداد به‌علاوه ترتیل‌خوانی در منازل و محله می‌باشد.

مرضیه مهدیلو

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/48173
اخبار مرتبط

نظرات شما